Gå til innhold

Italia, en av tidenes mest revolusjonerende militærmakter?


Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at landet Italia igjennom tidene har hatt så revolusjonerende militæret?

 

Helt siden Gaius Marius har italienerne ligget flere hakk foran sine motstandere i diverse kriger, er italienere naturlig bedre soldater enn andre folk?

 

Eksempler på Italiensk teknologi:

- Div. Romerske taktikker og avanserte våpen var ulikt alt som tidligere var brukt og revolusjonerte hærstruktur for mange hundre år.

- Venezianske Marine var under middelalderen og et stykke inn i rennesansen en av middelhavets beste.

- England "improterte" Italienske våpensmeder under middelalderen og tiden etter.

- Geniet Leonardo da Vinci hadde mange ideer som er skummelt like mange av det 20. århundrets nye våpen, Tanks, hellikopter osv.

- Er ikke sikker på om dette er sant, men mener å ha hørt at geværet Karabin kan spores til italiensk opprinnelse

- De første moderne Spesialstyrkene var i følge wiki Arditi fra første verdenskrig

- Den første flybomben var av italiensk design Wiki

- Den første Automatriflen(?/Assaultrifle) var italiensk, men ble ikke brukt som det eller av militæret tror jeg, derfor blir ofte Stg44 regnet som den første. "If the term is applied retroactively, the first assault rifle was the Italian-made Cei-Rigotti, which was developed in the 1890s and finished around 1900." Igjen WIKI

- Diverse taktikker som miniubåter osv. var italienske oppfinnelser som ble finpusset av bl.a. britene under andre Verdenskrig.

Endret av G.Julius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et annet syn på Italia når det kommer til krig. De har den tendest til å bytte til seiers siden. Og regjeringen og deres representanter driver bare ap.

Og det er en dårlig taktikk?

 

ap?

 

 

Det er ikke en dårlig taktikk nei, men sier vell litt det at i 2 av 2 verdenskriger skifter Italia side til den vinnende siden. I kriger der de går inn for noe de står for, men deretter bytter til det totalt motsatte.

Lenke til kommentar

italia var jo bare tullete under WW2.

 

ingen likte dem, i Afrika var de helt ubruklige, Engelsk menna hadde ingen respekt for dem som motstandere og tyskerene følte deg samme om dem som allierte.

 

de var feige, de var inkompitente og rett og slett ubruklig.

når de endelig bytta side, hjalp de ikke mye for de allierte heller, England måtte utstyre dem med alt utyr, fra våpen til uniformer.

Lenke til kommentar

italia var også ganske ubruklige under Napoleons krigene, itialia var splittet, noe det hadde vært siden romer tiden forsvant.

de var delvis under østrikes makt, og så kom napoleon og tok over nord-italia og da var de bare lap dogs for han, han gjorde murat om til konge der.

og de var ikke spesielt gode soldater, noen gjorde det bra, men de var lagt fra så pålitlige som de tyske og polske allierte av napoloen

Lenke til kommentar
italienerne var rimelig ubrukelige under andre verdenskrig og det er vel heller ikke noe som gjør dem overlegne millitært sett i dag heller.

"GIS is the premier armed unit called from NATO, for special operations dealing with terrorists and kidnappers."

 

Gruppo di Intervento Speciale

 

Tror også Carabinieri generelt er regnet som verdens beste Beredskapstropp.

 

Ja, de vant ikke krigen eller noen avgjørende slag, men for eks. minubåtene brukt mot div. engelske instalasjoner i Egypt var inspirasjonen til den britiske X-klasse ubåten, som bl.a. var med på å senke Tirpitz.

 

Husker ikke i hvilken grad de italienske ubåtene gjorde jobben sin, men de fikk i hvert fall britene til å sette seg bak tegnebrettet og det var poenget i mitt første innlegg at italienerne ofte har hatt ideer som ligger foran motstanderne.

Lenke til kommentar

alle SF enheter regnes som de beste av noen,

 

fin en SF avdeling og du vil finne tusenvis som mener den er best,

faktum er at disse enhetene har aldri blitt satt mot hverandre i noe som helst måte som telles.

 

det er faktisk en god del folk som mener norske FSK er den beste i verden, og det er ikke bare nordmenn, andre mener det er Navy SEALs, noen mener Delta Froce ect ect.

 

alle har sine grunner for å mene det, men til syvende og sist er det rett og slett hvem du syns er kulest.

Lenke til kommentar

jo det gjør det, det alle disse SF enhetene aldri har vært opp mot hverandre i krig, siden de aller fleste er NATO.

 

så da har man bare kulhets faktoren å gå på

 

du mener de italienske er best, fordi du liker italia, jeg mener SAS er best fordi jeg liker england, SAS er vel også en av de veldig få enheten som har sett mye action.

problemet er at ved hver generasjon er ikke enheten den samme.

 

US Special Force under vietnam, er ikke de samme som nå slåss i Irak eller Afganistan, for bedre eller dårligere.

 

kan du vise til opprasjoner de italienske har hatt,

har aldri hørt om noen opprasjoner de har tatt del i.

Lenke til kommentar
jo det gjør det, det alle disse SF enhetene aldri har vært opp mot hverandre i krig, siden de aller fleste er NATO.

 

så da har man bare kulhets faktoren å gå på

 

du mener de italienske er best, fordi du liker italia, jeg mener SAS er best fordi jeg liker england, SAS er vel også en av de veldig få enheten som har sett mye action.

problemet er at ved hver generasjon er ikke enheten den samme.

 

US Special Force under vietnam, er ikke de samme som nå slåss i Irak eller Afganistan, for bedre eller dårligere.

 

kan du vise til opprasjoner de italienske har hatt,

har aldri hørt om noen opprasjoner de har tatt del i.

1: Uten noen som helst grunn påstår du at jeg syns GIS er den "kuleste" SF-enheten, der tar du feil! Jeg syns faktisk også at SAS er en av de enhetene som har mest spennende historie. GIS Hadde jeg aldri hørt om før i dag og på den lille tiden har jeg ikke klart å få noe spesielt inntrykk av de, men ja, jeg liker landet Italia og dets kultur/historie. Ikke døm meg bare fordi jeg objektivt siterer en side på wiki.

 

2: Jeg er ingen ekspert, men vil tippe at en kan måle styrken til en slik enhet ved å se på graden av måloppnåelse under gruppens oppdrag. Jeg er selfølgelig enig i at å måle slike styrker opp mot hverandre er urealistisk, men jeg har stor tro på at den personen som har skrevet det som står på wikipedia har peiling. Mener du at du har mer peiling hører jeg på deg i stede, fordi jeg vet du kan mye rart og da spesielt militær-historie.

 

3: GIS er ikke så gammel som SAS, mener det sto at den ble opprettet i 2004. Det står også at den siden da har deltatt i flere eskorte og antiterror oppdrag i Irak og Afghanistan.

Lenke til kommentar
italienerne var rimelig ubrukelige under andre verdenskrig
¨

 

Tullball! Alliansen med Tyskland hadde ingen støtte i folket, at den vanlige italienske soldat ikke var villig til å ofre livet for noe han ikke trodde på taler ikke akkurat mot han synes jeg. Etter at Italia skiftet styre, fascistregjeringen ble kastet og Badoglio-regjeringen tok over, kapitulerte Italia, en naturlig konsekvens etter å ha kvittet seg med en regjering som hadde trukket Italia inn i en krig man ikke ønsket. Etter kapitulasjonen går Tyskland til angrep på Italia og okkuperer hele den nordlige delen av landet. Som et lite sidespor kan nevnes at først nå begynner forfølgelsen av italienske jøder, i den tyskokkuperte delen av Italia. 13. oktober 1943 erklærer Italia krig mot Tyskland, igjen en naturlig konsekvens av at man har blitt angrepet av et annet land. Og den krigsinnsatsen italienske soldater gjør mot Tyskland er det ikke noe å utsette på, til tross for at tyskerne utsteder ordrer om at italienske krigsfanger skal skytes. En ordre blant annet den ''ridderlige'' Rommel underskrev på.

Endret av SheikFyFazan
Lenke til kommentar
italia var jo bare tullete under WW2.

 

ingen likte dem, i Afrika var de helt ubruklige, Engelsk menna hadde ingen respekt for dem som motstandere og tyskerene følte deg samme om dem som allierte.

 

de var feige, de var inkompitente og rett og slett ubruklig.

når de endelig bytta side, hjalp de ikke mye for de allierte heller, England måtte utstyre dem med alt utyr, fra våpen til uniformer.

 

Og hvor fikk norske enheter utstyr og våpen fra? Italienerne hadde vel faktisk en del eget utstyr som de brukte på alliert side også. Ellers blir dette for dumt når man kaller dem ubrukelige og feige, og vitner om at man ikke har kunnskaper om konteksten italienske soldater befant seg i. Jeg har svart på mye av dette i forrige innlegg, men at de ikke hjalp mye for de allierte er en påstand du neppe vil finne belegg for hvis du bryr deg om å skjekke fakta litt istedet for å basere deg på fordommer.

Lenke til kommentar
- Geniet Leonardo da Vinci hadde mange ideer som er skummelt like mange av det 20. århundrets nye våpen, Tanks, hellikopter osv.

 

Ja, og grekerne hadde dampmaskiner. Kun som leketøy riktignok, så ikke noe som fikk noen konsekvenser eller hadde noe innflytelse. Hverken Da Vincis stridsvogn eller helikopter var brukelige eller fikk noen innflytelse på de senere utgavene.

 

- Er ikke sikker på om dette er sant, men mener å ha hørt at geværet Karabin kan spores til italiensk opprinnelse

 

Mulig at navnet kan spores til italiensk, men neppe geværtypen.

 

- De første moderne Spesialstyrkene var i følge wiki Arditi fra første verdenskrig

 

I følge samme wiki var de tyske Stosstruppen tidligere ute, noe jeg faktisk tror stemmer. Wikipedia er ellers full av tull.

 

- Den første flybomben var av italiensk design

 

Når, hvor, hva?

 

- Den første Automatriflen(?/Assaultrifle) var italiensk, men ble ikke brukt som det eller av militæret tror jeg, derfor blir Stg44 regnet som den første

 

Igjen, når, hva?

 

- Diverse taktikker som miniubåter osv. var italienske oppfinnelser som ble finpusset av bl.a. britene under andre Verdenskrig.

 

Det var vel å trekke det litt langt? Disse taktikkene kan jo trekkes helt tilbake til den amerikanske borgerkrigen.

Endret av SheikFyFazan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...