Andie93 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg har drevet med styrketrening i noen månder nå, og nå tenkte jeg at jeg skal begynne å konsentrere meg mere om kostholdet mitt. Så det jeg lurer på er hvordan man skal spise før, under og etter treninga. Er det sånn at man skal ha treige karbohydrater 2-3 før treniga. Vann under. Og 45 min etter treninga en sånn protein og karbohydrat drikk og 3 timer etterpå en midagg med mye proteiner? Har hørt at glykogenlagrene er størst 45 min etter man har trent, og det er da det er best å spise/drikke karbohydrater. Lenke til kommentar
Draugluir Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Glykogenlagrene tømmes under en trening, og vil være fullest før du trener(og tømmer dem igjenn), alt etter hvor lang tid du har mellom treninger og hvor godt du spiser. Jeg anbefaler at du tar din protein og karbohydrat drikk så fort som mulig etter trening for å korte ned på den katabole fasen så mye som mulig. Kroppens opptak av proteiner er også høyere etter en treningsøkt, men dette avtar gradvis. Dette skal vare i 45min - 1time, men så fort som mulig etter en trenings økt er sikrest. Et godt kosthold er minst like viktig som trening og hvile om du vil bygge muskler. Det du har der er en god start, men det du spiser resten av dagen, og ikke minst på hviledager er også viktig. Du kan finne mer informasjon om kosthold på for eksempel iform.no, treningsforum.no eller her i forumet. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Kjøpte et 1100 gram boks med 50/50 protein og karbohydrater i dag:) Er det her bra og spise? Kylling og ris 2-3 timer før treninga, protein drikk rett etter, tunfisk i boks 2 timer etter treninga? Men hva anbefaler du og spise på hviledager? Mest proteiner? Siden jeg ikke er i så mye fysisk form da Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Kjøpte et 1100 gram boks med 50/50 protein og karbohydrater i dag:) Er det her bra og spise? Kylling og ris 2-3 timer før treninga, protein drikk rett etter, tunfisk i boks 2 timer etter treninga? Men hva anbefaler du og spise på hviledager? Mest proteiner? Siden jeg ikke er i så mye fysisk form da proteindrikk etter treninga er ikke nok. hvis du ikke kjøper store lass med protein fra før, og du vil ha noe lettvint, så kan jeg anbefale denne etter treninga: proteinshake den gir 50 g proteiner og 58,5 g karbs Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Kjøpte et 1100 gram boks med 50/50 protein og karbohydrater i dag:) Er det her bra og spise? Kylling og ris 2-3 timer før treninga, protein drikk rett etter, tunfisk i boks 2 timer etter treninga? Men hva anbefaler du og spise på hviledager? Mest proteiner? Siden jeg ikke er i så mye fysisk form da proteindrikk etter treninga er ikke nok. hvis du ikke kjøper store lass med protein fra før, og du vil ha noe lettvint, så kan jeg anbefale denne etter treninga: proteinshake den gir 50 g proteiner og 58,5 g karbs Den jeg har nå er 48 g prot og 45 g karbs eller noe. Har begynt å ta en mager kesam på kvelden også Lenke til kommentar
DMN Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Spis no treige karbs før trening (dvs pasta, ris, brødmat osv), helst 30 min før. Ta gjerne en scoop (30g) proteiner før treningen. Få i deg 1 liter i timen mens du trener, drikk ofte og lite. Etter trening prøv å få i deg raske karbs helst innen 5 min etter siste settet. Her er det veldig fint med en banan! Få i deg så mer proteiner etter trening, jeg tar 60g her, helst innen 30 min etter siste sett. Det daglige protein inntaket ditt skal helst være det dobbelte av vekta, altså veier du 75 kg, så skal du ha i deg 150g proteiner daglig. Når det gjelder karbohydrater generelt så har jeg fått høre at det er veldig liten forskjell på om du får i deg de 30 min etter trening gjennom en shake, eller 3 timer etter trening gjennom middag. Prøv og spis hver 3. time og siste måltid 2 timer før du legger deg, samtidig som du burde få deg minst 8 timer søvn hver dag. Når det gjelder store måltider så burde du spise mat som er rik på proteiner (fugl, fisk egg, kjøtt, skummet melk osv), da shakene ikke dekker hele behovet, og proteiner gjennom mat er bedre for deg. Hvert av proteinmåltidene bør inneholde karbohydrater. Mellommåltider, brødmat osv, burde du bruke kokt skinke og lett ost som pålegg. Gjerne omeletter f. eks med 1 egg og 2 eggehviter, da eggehviten er den som er mest proteinrik. Bønner, linser, tunfisk og reker er også fine kilder. Og som du sier, mager kesam er kjempe fint! Prøv å ha i litt fun light saft, smaker ganske godt Tran/omega3, eller fettsyrer, er også noe du burde ta daglig. Hjelper kroppen å ta opp proteiner lettere! Endret 21. juni 2008 av DMN Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Pleier å ta en boks med mager kesam 1 time før jeg legger meg Smaker kjempe godt med funligt ja:D Men takk for svar : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå