Gå til innhold

Forskjellige FSB hastigheter på CPU og RAM

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe hovedkort/cpu/vifte & ram og har kiket litt på Gigabyte GA-7VAXP Ultra hk og lurer på hvordan en DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) vil kunne passe om man bruker en XP2500+ (333 fsb) prosessor på den.

Har ved en tidligere anledning hatt problem med at FSB hastighetene på minne og cpu ikke har vært identiske og derfor nektet maskinen å boote i det hele tatt. Derfor lurer jeg på om dette kan funke siden minne er 400 og cpu 333.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som man kan se på hjemmesiden for hovedkortet ditt så støtter dette både DDR400(PC3200) og XP2500+ (etter en biosoppgradering)

DDR400 betyr så vidt jeg kjenner til at brikken er sertifisert opp til 400MHz. Du kan alltids kjøre den lavere. Nyere hovedkort tror jeg har muligheten til å kjøre CPU og minne usynkront! Dvs. at CPU kan svive på 333MHz, mens minnet kan gå på 400MHz.

At du tidligere har hatt problemer med dette finner jeg litt merkelig. Det kan selvsagt skape problemer hvis man bruker for dårlig minne.. Ellers har vel aldri for god ram skadet!? Alltid kjekt å ha litt ledig kapasitet til overklokkingen! ;)

DDR400 recommended memory modules are listed in user's manual & GIGABYTE website..

Jeg er derimot ikke 100 % sikker på alt dette. Hva hvis jeg kjøper en slik PC3200-brikke til mitt EPoX 8K3A+ som offisielt bare støtter PC2700? Regner vel med at den da ikke blir fullt utnyttet, men det vil vel fungere, ikke sant?

Samme gjelder det Gigabytekortet. Det støtter bare opptil PC3200, men det vil vel fungere med PC3700 også? Kanske ikke på spesifisert hastighet, men det vil fortsatt fungere, eller?

Lenke til kommentar

Beklageligvis ser det ut som om du kan få problemer med å blande forkjellige frekvenser på CPU og DIMM.... Her er hva som står i manualen til hovedkortet:

<Note 1> FSB333 MHz only support DDR333 DIMM module.

Jeg er derimot ikke 100 % sikker på alt dette. Hva hvis jeg kjøper en slik PC3200-brikke til mitt EPoX 8K3A+ som offisielt bare støtter PC2700? Regner vel med at den da ikke blir fullt utnyttet, men det vil vel fungere, ikke sant?

Samme gjelder det Gigabytekortet. Det støtter bare opptil PC3200, men det vil vel fungere med PC3700 også? Kanske ikke på spesifisert hastighet, men det vil fortsatt fungere, eller?

Det kan vel se ut som du ikke har helt rett.....

Lenke til kommentar

Det blir for dumt hvis man sammen med en XP2500+ ikke kan kjøre mer enn DDR333 (PC2700) Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette? Uff..

Men det betyr vel egentlig bare at man ved bruk av en 333MHz-prosessor minst må ha DDR333-minne. Høyere går fint, men DDR266 vil gå rett på trynet! Eller tuller jeg nå?

Lenke til kommentar
Det blir for dumt hvis man sammen med en XP2500+ ikke kan kjøre mer enn DDR333 (PC2700) Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette? Uff..

Men det betyr vel egentlig bare at man ved bruk av en 333MHz-prosessor minst må ha DDR333-minne. Høyere går fint, men DDR266 vil gå rett på trynet! Eller tuller jeg nå?

Tidligere erfaringer sier meg at RAM brikker er som oftest bakoverkonvertable, noe som gjør at det i praksis egentlig skulle gå greit selv om FSB på RAM er høyere enn CPU. Det er uansett det svakeste leddet som bestemmer FSB, hva nå enn det er. Men likevel har jeg som tidligere nevnt støtt på problem som gjør at man ikke klarer å boote pga. dette. Da er det jo ikke noe poeng at man kan gå inn i BIOS og evt. stille hastigheten på RAM brikken ned.

Lenke til kommentar

Intressangt, jeg hadde selv tenkt å kjøpe MSI sitt nForce2 kort som også har støtte for 3200(400mhz), trodde det da automatisk ville si at jeg kunne kjøre rammen fint på denne hastigheten selv om cpu bare kjørte på 333.

noen som VET om det fungerer(eventuellt hvorfor det ikke fungerer) å kjøre minne på 400 og cpu 333 på hovedkort som har støtte for dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for den bedre ramen, kjøre CPU og RAM synkront og heller satse på at kvalitetsramen gir deg mulighet til å bruke aggresive instillinger?

Ofte vil vel det å kjøre usynkront gjøre at mesteparten av vinninga går opp i spinninga når det må konverteres, og 333 på cl2 vil yte like bra som 400 på cl2.5?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...