Anterialis Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Håper dette er riktig del av forumet. Dette er vel et medisinsk-aktig spørsmål, og medisin er jo et helsefag... Når man lukker øynene om kvelden, er poenget som regel å sove. Og kroppen sovner vanligvis når man lukker øynene og er trøtt og alt det der. Men om man er trøtt og "alt det der", men unngår å lukke øynene, er det mulig å sovne da? Photoreceptorene hindrer jo de bipolare cellene å "skyte" signaler om photoreceptorene ikke blir truffet av photoner, derfor blir det jo ikke noe signal sendt om det er bekk mørk (null photoner), men har øynene åpne? Eller blir det ikke så mørkt i et rom at dette vil fungere? Selv om det er mørkt i rommet, virker det som om jeg ser ut i rommet med øynene åpne, men når jeg lukker øynene, har jeg liksom ikke noe å se på... Noen som kan forklare? På forhånd takk =) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Ja man kan sove med åpne øyne. En kamerat av meg gjør det stadigvekk. Det trenger ikke en gang være mørkt. For å si det sånn så er det jævlig freaky å se Han sitter der med et øyet eller begge åpne og snorker. De er ikke HELT vid åpne altså, men det ser ut som han er våken. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Søsteren min gjør det også. Øynene er ofte bare ca. halvveis lukket. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 w3p, har ikke dere fysiologi i Polen? Et slik spørsmål burde være barnemat for 1årsstudent? eller? La meg gi deg en hint: Hvorfor blinker vi? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Er ikke det litt farlig da? Hva med støv osv? :o Lenke til kommentar
Eryk Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Leste om ei dame som hadde tatt en botoxinnsprøytning som traff ei nerve slik at hun ikke kunne lukke øynene at all. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 w3p, har ikke dere fysiologi i Polen? Et slik spørsmål burde være barnemat for 1årsstudent? eller? La meg gi deg en hint: Hvorfor blinker vi? Har ikke fysio før neste år. Mitt poeng var ikke at man må sove med øynene igjen pga. uttørkning, men om hjernen klarer å sovne med åpne øyner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Når jeg lukker øynene for å sove kjenner jeg at de ruller "bakover" inn i hodet mitt på en måte. (eller bare oppover, wahtever) Hvis du prøver det skulle det vel fungere, selvom øyelokkene dine er åpne. Kan du ikke prøve da? Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Tingen er vel heller at du selv kunne tenkt deg til at det ikke er mangel på stimuli fra øyenervene som fører til at man sovner. Du vet jo at folk kan sovne i fullt dagslys, og at når du lukker øynene mot sola kan det fortsatt være skarpt for øynene. Allikevel kan man sovne. Lys kan vel være med på å påvirke søvn ved å stimulere til aktivering/inhibering av nevrotransmitterutslipp, samt å endre den biologiske klokken. Utover det har lys fint lite og si. I tillegg kan man jo dra opp øyelokkene på en som sover, og allikevel fortsetter søvnen mens man bare ser det hvite i øynene på personen siden øynene er vridd innover i hodeskallen. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Gandalf greier det hvertfall 3 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Kunsten å gå på skole er å kunne sove sittende med øynene åpne. Endret 11. juni 2008 av endrebjo 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Har en venninne selv som pleier å sove med øynene åpne. Eller hun gjorde i alle fall det på en klassetur i fjor, og bestemoren hennes hadde visstnok sagt at hun gjorde det når hun var liten også. Kan ligge og stirre meg rett inn i øynene mens hun sover. Sykt å se på. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Har en venninne selv som pleier å sove med øynene åpne. Eller hun gjorde i alle fall det på en klassetur i fjor, og bestemoren hennes hadde visstnok sagt at hun gjorde det når hun var liten også. Kan ligge og stirre meg rett inn i øynene mens hun sover. Sykt å se på. Hørtes litt creepy ut ja. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Har en venninne selv som pleier å sove med øynene åpne. Eller hun gjorde i alle fall det på en klassetur i fjor, og bestemoren hennes hadde visstnok sagt at hun gjorde det når hun var liten også. Kan ligge og stirre meg rett inn i øynene mens hun sover. Sykt å se på. Gjør dette selv, og det kan bli vanskelig for personer som har dette "problemet" å bruke linser, nemlig fordi øyelokket er så tørt nederst på lokket. Utover det, sa øyekaren at det ikke hadde noen store konsekvenser. Så der fikk dere litt faglig også ^^ Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Men hva skjer med øynene da på de som sover med øynene åpne? Nå tenker jeg mer på om de tørker ut. For man blunker jo nettopp for å hindre at øynene tørker ut. Trodde det prinsipielt var derfor man stort sett sov med øynene igjen. Noen som vil forklare? Og er det forresten noen forskjell på "hjerneaktiviteten"/drømmene når man sover med øynene åpne enn når de er lukket? Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Men hva skjer med øynene da på de som sover med øynene åpne? Nå tenker jeg mer på om de tørker ut. For man blunker jo nettopp for å hindre at øynene tørker ut. Trodde det prinsipielt var derfor man stort sett sov med øynene igjen. Noen som vil forklare? Og er det forresten noen forskjell på "hjerneaktiviteten"/drømmene når man sover med øynene åpne enn når de er lukket? vil tro det er mer hjerneaktivitet med åpne øyner: øynene tar inn informasjon som hjernen bearbeider og finner ut av. for eksempel: øyet ser på en plakat hjernen tenker: "det er en plakat" og fortsetter videre identifikasjon Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Sorry for å åpne en gammel post, men tenkte det var bedre en å starte en helt ny av akkurat samme slag: Hvis du sover med øynene åpne, så mottar hjernen informasjon konstant, noe som ikke kan gi en veldig tilfredstillende søvn ? Vil man da når man våkner huske det som har skjedd i rommet du har sittet og stirret ut i ? Akkurat som en freaky drøm fra ditt eget soverom eller noe sånnt ? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Nei det funker ikke sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå