Gå til innhold

Hjelp med å få riktige rettigheter på hjemmeområdet i win2k

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har installert Windows 2000 server. Har fått opprettet AD.

Har også fått laget et fellesområde, som brukerne kommer i kontakt med ved å skrive \\navnetpåserveren\felles\

Men så vil jeg at hver bruker skal ha et eget hjemmeoråde på fellesområdet som kun en enkel bruker har tilgang til. Altså at det blir noe sånt som: \\navnet på serveren\felles\navnet på bruker\\

Åssen skal rettighetene se ut for at kun denne ene brukeren skal kunne få kommet inn på denne mappen og gjøre endringere på filer som blir lagret der osv, og at ingen andre brukere kan komme inn på den mappen?

Si ifra så skal jeg prøve å forklare bedre! :p

Endret av SiestaZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn har jeg gjort det:

Jeg har opprette to brukere i AD på serveren og deretter opprette to brukere på arbeidstasjonen som stemmer med brukernavnet og passordet jeg lagde i AD på serveren.

Så har jeg opprettett en mappe på hver på fellesområdet på serveren, som jeg da ikke ønsker at den andre skal får tilgang til og omvendt.

Lenke til kommentar

Joda, og på filnivå kan du jo styre tilgangen via egenskaper->sikkerhet på mappen hvis du ønsker det. - Men jeg mener at windows selv lager og setter rettigheter på disse samt evt. mapper de opp som en drive i login-scriptet automatisk hvis du gjøre det riktig :) - google?

Lenke til kommentar
Sånn har jeg gjort det:

Jeg har opprette to brukere i AD på serveren og deretter opprette to brukere på arbeidstasjonen som stemmer med brukernavnet og passordet jeg lagde i AD på serveren.

Så har jeg opprettett en mappe på hver på fellesområdet på serveren, som jeg da ikke ønsker at den andre skal får tilgang til og omvendt.

Du er klar over at hvis du melder maskinene inn i domenet og logger på domenet så vil brukernes hjemmeområder mappes opp automatisk hvis du setter opp dette under opprettelsen av brukeren i AD/UC?

De lokale brukerkontoene på klientene har ikke tilgang til å lese sharene på serveren noe authenticated users har. (Domenebrukere i praksis.)

Noe sier meg at du har begynt i helt feil ende her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...