Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk muntlig. Hvilke krefter og energi opplever vi i en fornøyelsespark?

Anbefalte innlegg

Som tittel sier. Jeg skal skrive og fremføre en oppgave om hvilke krefter som påvirker en i en fornøyelsespark og hvilke typer energi vi finner der. Har dere noe å føye til lista mi? Er forresten fysikk 1, så kan ikke noe særlig om sentrifugalkraft etc.

Krefter:

- G-kraft(tyngdekraft)

- Sentrifugalkraft

- Akselerasjon

Energi:

- Potensiell

- Kinetisk

- Elektrisk

(NB: veit ikke hva jeg kan si om elektrisk energi, ettersom jeg ikke har funnet noe på nettet om det. Men læreren sa jeg måtte ha det med, så jeg tar gjerne imot forslag til utnyttelse av tema)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lærte på skolen at sentrifugalkraft var et litt feil ord ettersom det egentlig ikke er en kraft som presser deg utover i en karusell, men tvert i mot en kraft som drar deg innover, sentripetalkraften.

Tenk deg at du blir spunnet rundt i en karusell, du kjenenr vel gjerne til koppene som mange tivoli har hvor man sitter i en stor rund sofa og blir snurret rundt og presset opp i mot veggene.

Din kropp er til en hver tid på vei i en bestemt retning. Dette kan du forestille deg at er den retningen du hadde fløyet i om veggen bak deg plutselig ble borte. Men vegegn hindrer deg i å fly i den retningen og presser deg istedefor inn mot midten av koppen/rommet.

Du kan se for deg at du har en fartsretning (den veien du ville fly), men veggen hindrer deg i å fly i denne retningen ved å presse deg (akselerere deg) i en annen retning (inn mot midten av koppen). Dette er sentripetalakselerasjon.

Du kan knyte et tau i en stein og snurre den rundt i en sirkel. Du vil da kjenne at du hele tiden trekker steinen inn mot midten (gir den en sentripetalakselerasjon).

I når det gjelder tyngdekrefter kan du jo også nevne hvordan man tilsynelatende føler seg vektløs på toppen av en berg og dalbane.

Når det gjelder akselerasjon har man jo også negativ akselerasjon i form av oppbremsing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...