Gå til innhold

I dag innførte Stortinget en felles eksteskaplov! Hva syns du om den?


Er du for eller mot denne loven?  

50 stemmer

  1. 1. .

    • For
      40
    • Mot
      9
    • Vet ikke
      1


Anbefalte innlegg

Dagbladet gratulerer med ny ekteskapslov

 

I DAG SØRGER Stortinget for at Norge blir det sjette landet i verden som innfører felles ekteskapslov. Den nye loven sikrer juridisk trygghet og like Stortinget, Norge

 

Barn av homofile sikres nå de samme rettighetene og den samme forutsigbarhet som alle andre norske barn. Homofile kan bli vurdert som adoptivforeldre og lesbiske får mulighet til å få assistert befruktning i Norge.

 

DEN GAMLE ekteskapsloven var diskriminerende. Nå blir loven like for alle. Det blir altså ordnede forhold. Det er grunn til å juble, flagge og drikke minst tre glass champagne.

 

Loven er spesiell også fordi den var det eneste punktet i Soria-Moria-erklæringen der Senterpartiet var fristilt, og det var dermed ikke opplagt at det skulle bli flertall. Arbeidet med å få loven igjennom har vært preget av gode, effektive tverrpolitiske allianser, godt strategiarbeid og mange samtaler med enkelte stortingsrepresentanter.

 

Onsdag 6. august er det 15 år siden partnerskapsloven trådte i kraft. Den var også en milepæl. Både partnerskapsloven og felles ekteskapslov er kjempet fram av homofile politikere, homoorganisasjonene og ikke minst av modige enkeltmennesker.

 

FOR ELDRE homofile må det være en spesiell dag i dag. De var tvunget til å leve i skjul, de ble behandlet som en pariakaste, de var ofte livredde. I dag er homofile inne i A4-familielivet med barn, bikkje og stasjonsvogn - hvis de vil.

 

Høyre, Ap, Venstre og SV partiprogramfestet den nye loven. At støtten til loven er så bred er selvsagt viktig. Likevel håper Kristelig Folkeparti å stoppe deler av loven i siste øyeblikk, ved å tvinge alle stortingsrepresentantene til å stemme. Der i gården slutter man aldri å håpe på mirakler. May-Helen Molvær Grimstad (KrF) håper på drahjelp fra utbrytere i flere partier.

 

Måten hun uttrykte seg på i «Politisk kvarter» i NRK i morges antydet at det er mange representanter som egentlig er mot loven, men som tvinges med partipisken. Det er ikke tilfelle. Krampetrekningene framstår som smålig hersketeknikk.

 

ENESTE MALURT i begeret er derimot at helsepersonell trolig vil kunne reservere seg mot å bidra til kunstig befruktning av lesbiske i den nye ekteskapsloven. Senterpartiet vil støtte dette forslaget fra opposisjonen. Dermed kan diskrimineringen i praksis fortsette på dette området.

 

En god effekt er uansett at vi forhåpentlig får langt færre offentlige debatter om homoekteskap. Vi slipper å høre igjen og igjen, på autopilot, at ekteskapet er en institusjon som bare bør være forbeholdt en mann og kvinne, fordi det alltid har vært sånn. Vi slipper forhåpentlig også å høre mer fra fundamentalistiske homomotstander og aksjonen «Bevar ekteskapet».

 

Den nye ekteskapsloven utløser takknemlighet og stolthet, blant homofile og heterofile. Det blir mange små og store homofester Norge rundt i kveld. Men det skulle selvsagt bare mangle at vi omsider fikk felles ekteskapslov.

 

SOM EN moderne, likestilt og rettighetsbasert nasjon kunne vi ikke leve med urasjonell, gammeldags forskjellsbehandling. I Norge har vi rett til elske den vi vil. Og det er jo rett og slett fantastisk at mange finner noen å elske, og å være familie sammen med.

 

Loven er en seier for kjærligheten.

 

Gratulerer!

 

Støtter du den nye ekteskaploven?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp det gjør jeg. Det eneste jeg ikke synes noe om er at kirken evt. skal tvinges til å vie homofile i kirka. Ettersom kristendommen som religion er imot homofile, burde de heller ikke tvinges til det. Men så går akkurat den diskusjonen mer på at seperasjonen av kirke og stat bør skje ASAP enn homofile rettigheter kanskje.

Lenke til kommentar

Hva i all verden har ekteskapsloven å gjøre med at lesbiske skal få hjelp til assistert befruktning? Lesbiske og assistert befruktning? Må vel heller være kuntig befruktning det er snakk om. Helsevesenet er til for å hjelpe folk det er noe galt med. Det er ikke noe fysisk galt med folk som ikke blir gravid av en dildo. Trist. Overkompensering, heter det vel.

 

For all del, jeg tror homofile kan være like gode foreldre som heterofile par og enslige forsørgere av begge kjønn, men det har fint lite med å få hjelp av helsevesenet til å tilfredsstille personlige lyster, Skal homsepar støttes med surrogatmødre på statens regning og da? Jeg ha forresten lyst på større biceps, og siden jeg har lyst på det, bør vel staten betale for muskel-implantater, om de skal følge den linjen.

Lenke til kommentar

Hvis kirka vitterlig skal være STATSkirke, så burde de det. Men som sagt, en helt annen diskusjon.

 

NgZ: Akkurat retten til assistert befruktning er litt mer tvilsom ja. Det skal ikke være noe som nekter dem i å få hjelp om de vil ha det, men skal vi betale for det? Hvis de har problemer med å bli gravide p.g.a. medisinske årsaker bør de støttes på lik linje med hetrofile par ja, men ellers ikke...

Lenke til kommentar
Jepp det gjør jeg. Det eneste jeg ikke synes noe om er at kirken evt. skal tvinges til å vie homofile i kirka. Ettersom kristendommen som religion er imot homofile, burde de heller ikke tvinges til det. Men så går akkurat den diskusjonen mer på at seperasjonen av kirke og stat bør skje ASAP enn homofile rettigheter kanskje.

 

Enig. For meg så blir hele greia litt sånn "tvinge seg på der man ikke er invitert"-preget.

Lenke til kommentar

Har hørt litt på talene fra Stortinget som jeg fant på http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/11/537860.html og det begynner å bli pinlig å høre FrP og KrF sine desperate utsagn nå:

"Hva med barn som nå blir diskriminert ved at de ikke får velge å ha både en mor og en far"? (Laila Dåvøy,KrF)

"Det er mer vold i homo/lesbiske forhold enn i mann/kvinne forhold" (Ulf Erik Knutsen,FrP)

:thumbdown:

Lenke til kommentar
men skal vi betale for det? Hvis de har problemer med å bli gravide p.g.a. medisinske årsaker bør de støttes på lik linje med hetrofile par ja, men ellers ikke...
Nettpp. Det er forskjell på medisinsk hjelp og assistert befrukting for lesbiske. Det kan da ikke være så vanskelig å få en fyr til å hjelpe til uansett? :p
Lenke til kommentar
Jeg sitter også å hører på de forskjellige talene. Intressant å høre deres argumentasjon.

Er dog nøyaktig det samme som går igjen i alle talene: Ja-siden argumenterer for at de ønsker å fjerne en lov som diskriminerer mens nei-siden argumentere med at loven vil påføre barn en eller annen udefinert skade/diskriminering... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...