Gå til innhold

GPS med Norden-kart, <1500 kr. TomTom One 3rd? [LØST]

razzle

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en GPS med kart over Norden, og kanskje også Finland, som fungerer bra i byer. Må en tur til Sverige om noen dager, og må finne fram til enkelte adresser. Så gatenummer må fungere som det skal, og den må være lett å bruke. Må også ha fotoboksvarsler, fartsmåler, oppladbart batteri, og kunne finne alternativ rute hvis jeg kjører utenfor instruksjonene.

Forstår det slik at ikke alle GPS'er som selges i dag har oppdatert kart, har lest om 2008-modeller med 2006-kart osv. Den må ha oppdatert kart, eller mulighet for å laste ned gratis. vil ikke kjøpe en som har to år gammelt kart, mye kan ha skjedd siden da.

Hva er den beste til under 1500 kr?

TomTom One 3rd ser jo grei ut, ser ut til å ha det jeg trenger av funksjoner. Men har hørt at det ikke er gatenummer i mindre byer på den. Noen som har erfaring med den som kan fortelle om det stemmer?

Endret av razzle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har TomTom One 3rd og den er skikkelig bra. Eneste minuset er at det bare er 512MB, så hvis du skal ha andre kart innpå blir det knapt med plass. Jeg hadde gått for Europe hvis jeg kunne valgt igjen.

Men hvis du ikke trenger kart utenom skandinavia, er den veldig god. Det er ikke æøå på tastaturet, men de popper automatisk opp hvis du skriver aoae.

Hvor små byer mener du? Jeg kan teste. Men hvis det er så små byer, og man finner gatenavn, så er det jo som oftest i nærheten. Det var en gate jeg ikke fant en gang, og da trengte jeg beskrivelser fra de som bodde der. Men ellers så har den vært fenomenal. Bor i Bergen, men ja.

Hvis du kjøper en ny TomTom, følger det med kanskje et litt gammelt kart. Men du får gratis oppdateringer i 1mnd. Så det blir up to date.

Med TomTom følger det med fartskamera-greier. Men fartsgrensene som vises er avogtil litt feil. Feks viser den 100 på en strekning som egentlig er 80 på. Og sånt smått. Men det legger vel du merke til. På en "fansite" (skal se om jeg finner den igjen) kan du laste ned POI for fartskamera også.

Jeg liker den skikkelig. Skjermen er grei nok, bare du ikke har ruten langt vekke. Den er ikke akuratt stor. Men det er lett å se hvor du skal.

Lenke til kommentar

Kommer nok ikke til å bevege meg sør for Danmark med bil med det første, så Norden holder i massevis for meg. Europa-modellen koster noen hundrelapper mer, så den er nok ikke verdt det for meg da jeg ikke trenger det kartet hvis det er eneste forskjellen.

Leste i kommentarene for testen av den at det var en kar i Bodø som ikke fikk opp gatenummer så det kunne bli problematisk å få til en nøyaktig kjørerute i lange gater.

Vet ikke om dette vil være et problem i Sverige også, tenker hovedsakelig i middels store byer som Østersund eller mindre. Kan være litt knot på ukjente steder hvis man må speide etter gatenummer på bygninger mens man kjører. Men er jo som regel ikke så veldig stort problem.

Skjermstørrelsen funker nok greit, sitter nærmest klistret til frontruten når jeg kjører. Stor fyr i en 2-dørs BMW, ikke så mye plass til overs :p

Lenke til kommentar

Til tross for den gode erfaringen din, ble det til at jeg valgte en annen GPS. Tok en tur på Elkjøp for å se litt på den, men butikkprisen på 1500 kr for Nordic-versjonen var endel høyere enn nettprisen på 1150 kr. Visste den kostet mer i butikk, men trodde det kanskje bare var max 150 mer. Var ikke i tvil om hvilken jeg ville ha hvis den kostet 1150, men litt i tvil til 1500 da jeg så Mio C520'en ved siden av som kostet 1800 kr. Synes den virket som et bedre kjøp til bare tre hundre mer, da den har både Bluetooth, widescreen, stiligere design, Europakart og 1gb lagringsplass i tillegg til det TomTom One har. Så det ble til at jeg strakk budsjettet litt og tok den istedet. Hadde nok ikke trengt f.eks Europakart eller større lagringsplass, men kjekt å ha. Bluetooth kan være ganske nyttig ihvertfall. Greit å slippe å fomle med ledninger, eller alternativt å måtte kaste fra meg telefonen hver gang onkel Blå passerer :innocent:

Har sittet her med den i ett par timer nå, og inntrykket er veldig bra. Lett å bruke og mange funksjoner. Skal få testet den ut skikkelig i morgen, ser fram til det.

Takk for hjelpen ihvertfall Ståle, selv om det ikke ble TomTom :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

tomtom er et godt kjøp, har prøvd min andel av gps'er og ingen kommer opp mot tomtom i brukervennlighet (IMO)

Jeg ville valgt en med mer internminne, slik at man kan utvide med mer kartpakker og sånn, men så er jeg glad i å fikle også da.

www.tomtom.no og klikk på forum. Det er en god grunn til å velge tomtom gps, stor brukermasse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...