Gå til innhold

Den store blitztråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei. jeg trenger litt hjelp.

skal kjøpe en blitz nummer 2. skal eg velge en SB600 eller en SB800? Sånn eg har forstått det, vil eg ikkje kunne bruke SB600 som master (har en fra før) Kor viktig vil dette være i praksis? ER det ofte jeg har brukt for å ha den ene på kamera?

Og har SB800 så mange andre muligheter at den er verdt de ekstra pengene?

Så til dagens andre spørsmål. I disse strobist tider. Når så du sist noen ta av blitsen? Jeg lekte meg endel med dette igår med portretter, og det var morro å styre lyset på andre måter. Men har aldri sett noen ta av blitsen før i slike situasjoner, så så veldig utbredt er det neppe?

Lenke til kommentar
Så til dagens andre spørsmål. I disse strobist tider. Når så du sist noen ta av blitsen? Jeg lekte meg endel med dette igår med portretter, og det var morro å styre lyset på andre måter. Men har aldri sett noen ta av blitsen før i slike situasjoner, så så veldig utbredt er det neppe?

Jeg tar den av så sant jeg har mulighet til det. Men siden jeg ikke har med speil, så er det jo ikke så ofte JEG ser at noen tar av blitsen.

Lenke til kommentar

Jeg tar den av så sant jeg har mulighet til det. Men siden jeg ikke har med speil, så er det jo ikke så ofte JEG ser at noen tar av blitsen.

speil? du er vel rundt omkring når andre tar bilder? Når så du sist noen ta av blitsen? Det være seg aviser, eller andre folk?

her er dagens blitsbilde. well done Dagbladet.

http://www.dagbladet.no/sport/2008/06/30/539567.html

Denne effekten vil eg ikkje prøve å lære meg.

Lenke til kommentar

Angående SB-600 vs SB-800, du har vel egentlig svart på spørsmålet selv: Trenger du masterfunksjn, kjøper du SB-800, klarer du deg uten holder det med SB-600.

Ellers er det jo en grei regel at har du flere funksjoner på et produkt har du flere muligheter, både til å være kreativ og til å rote det til.

OT: Hvordan kan du være sikker på at der brukt blits i bildet du linket til? På meg ser det heller ut som om det IKKE er brukt blits, og derfor for lang lukkertid. Refleksjonene i panne etc kan meget godt skyldes lysrørene i garderoben, alternativt blitsene fra alle de andre journalistene som prøver å ta bilde.

Ikke misforstå, jeg sier ikke at det er et godt bilde, langt derifra, men jeg er ikke sikker på at det er blitsbruken sin feil, heller manglende blitsbruk whatsoever, og dermed utenfor denne trådens diskusjonsemne.

Lenke til kommentar

Blits med lang lukkertid. Har veldig lav innlæringsterskel...

For oss med Canon, så er det mer et spørsmål om å lære seg hvordan unngå den effekten :) Hvis man bruker blitz og har valgt Av modus, så vil kamera fortsatte bruke lukkertiden ut i fra tilgjengelig lys. Da er det veldig for å få slike uhell som det i dagbladet bildet.

Brukt riktig; så kan lang lukkertid + blitz bli veldig bra.

Tom

Lenke til kommentar
OT: Hvordan kan du være sikker på at der brukt blits i bildet du linket til? På meg ser det heller ut som om det IKKE er brukt blits, og derfor for lang lukkertid. Refleksjonene i panne etc kan meget godt skyldes lysrørene i garderoben, alternativt blitsene fra alle de andre journalistene som prøver å ta bilde.

Ikke misforstå, jeg sier ikke at det er et godt bilde, langt derifra, men jeg er ikke sikker på at det er blitsbruken sin feil, heller manglende blitsbruk whatsoever, og dermed utenfor denne trådens diskusjonsemne.

Ettersom jeg har brukt kombinasjonen blits og for lang lukkertid ved uhell et par ganger, og fått mer eller mindre de samme effektene; så vi jeg utifra min erfaring si at det med stor sannsynlighet at det er det som har skjedd her også.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke krangle med deg, Tom, godt mulig det er brukt blits på dagbladet bildet, men å kategorisere det som dårlig på grunn av feil blitsbruk er jeg litt mer usikker på. Jeg vil heller si at det er lang lukkertid som er hovedproblemet, og hvis Canon sin blitsstyring er slik du beskriver den er det en god forklaring.

Jeg sjekket på kameraet mitt (Nikon D40x), og så lenge man holder seg til "vanlige" blitsmodus (altså kun skrur på blitsen) så endrer lukkertiden seg til 1/60 når jeg aktiverer blitsen i blenderstyrt modus. Setter jeg blitsen til "rear" så beholdes den målte lukkertiden, noe som jo er ønskelig for å kunne fryse siste del av bevegelsen.

Så man kan absolutt gjøre samme feil med et Nikonkamera, men da må man ha stilt på både programhjulet OG endret blitsmodus.

Og vær så snill: ikke la dette bli en fanboydiskusjon om hvilket merke som er best og har de minst intuitive menyene.

(Notat til meg selv: husk å skru tilbake blitsmodus når du er ferdig å leke)

mvh Øystein

Lenke til kommentar

jeg er ikkje 100% sikker på at dette er blits, men jeg tror sjansene er større for at det var blits. satt selv å så på alle fotografene som tok bilde, og så fint få som ikkje brukte blits.

jeg ser ingenting galt i å trekke frem bilder der avisene går på ræv med blitsbruk. Like lite galt som det er å finne eks der de bruker den på en god måte.

PS. bilde burde aldri blitt brukt overhode.

til det med SB600vsSb800. Det er det eg ikkje vet. Jeg tror jeg skal gjøre noe nytt, og kjøpe den beste, sånn at eg ikkje angrer veldig etterpå.

Lenke til kommentar

Blits info for Oly folk.

Leste at Mecablitz hadde kommet med støtte for Olympus trådløs system hin dagen. Har vært litt fristet av den bounce/direct muligheten som er på af-58 varianten, men ville ikke ha den uten trådløs støtte.

Ilte til by'n og fikk fatt i en (På Ur&Foto Bergen til bare snaue tusenlappen mer enn på nettet.)

Det gikk greit å laste ned firmwaren (v2.0) og den fungerer nå helt utmerket sammen med Olympus sin FL-50r. Enten i samme gruppe eller i hver sin gruppe slik at du kan styre dem hver for seg.

OBS det er kun popupblitsen som kan være master i Olympus sitt system. På metz's side kan det høres ut som dette ikke er tilfelle, men da må du kjøre trådløst i Metz modus (dvs ikke oppgradere firmwaren) og da funker det ikke sammen med Olympus blitser.

Denne blitsen er litt mer kompakt enn fl-50r, men den mangler Stofen diffusoren som følger med Oly'en. (Metz egen koster ca 500 spenn, vet ikke om stofen har en som passer)

Den har sånn omtrendt samme funksjonaliteten som Oly'en (Men strobo i tillegg ? Husker ikke om fl50r har det), og funker greit opp i 1/8000 s trådløst.

Har ikke gort så mye mer enn et par tester på badet (for å få det mørkt da...), men alt jeg har forsøkt meg på fungerer som ventet.

Goffen

Lenke til kommentar
Jeg prøvde i vinter en slik Gary Fong lightsphere og jeg syns den tok vel mye av blitslyset.

Derfor har jeg sett på en slik sak: lumiquest 80-20 : http://www.lumiquest.com/lq872.htm

Jeg har, og jeg synes ikke at den stjeler for mye lys.

Med utgangspunkt i trådstarter, så er vel begge disse løsningene "ubrukelige" når du er ute? Mesteparten av lyset forsvinner bare i det store intet, siden det ikke er noen flater i nærheten som kan reflektere lyset. De er laget for innebruk. Det eneste du oppnår ute med Lightsphere, er redusert ledetall fra blitsen. Skyggene blir tilnærmet like skarpe, siden lyskilden ikke har særlig større flate enn blitsen alene.

Bounce card eller Lumiquest Pocket Bouncer er vel de eneste fornuftige løsningene dersom diffuseren skal sitte på blitsen. Disse løsningene sender lyset dit du vil, uten at noe går "rett til himmels". Men fortsatt taper du en blenderverdi, og det kan få betydning dersom blitsen skal temme sollyset der barna leker.

Selv har jeg endt opp med hvit Evafoam som jeg har laget litt større enn PocketBouncer. Den veier mindre enn PocketBouncer og tar mindre plass,da den kan rulles sammen eller brettes. Tilpasses enkelt til alle blitser.

Lenke til kommentar

Det er gode poeng du kommer med Ivar Schiager, effekten av softbox o.l. er mindre utendørs.

Mem jeg får lyst til å nyansere det du sier litt. De myker opp skyggene noe, selv om det ikke er reflektrende flater du kan gjøre deg nytte av siden lysflata blir større. Ved typiske nærbilder og f.eks portrett i motlys vil jeg si de absolutt kan ha noe for seg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blits med lang lukkertid. Har veldig lav innlæringsterskel...

For oss med Canon, så er det mer et spørsmål om å lære seg hvordan unngå den effekten :) Hvis man bruker blitz og har valgt Av modus, så vil kamera fortsatte bruke lukkertiden ut i fra tilgjengelig lys. Da er det veldig for å få slike uhell som det i dagbladet bildet.

Brukt riktig; så kan lang lukkertid + blitz bli veldig bra.

Tom

Agree! Hvordan unngå dette på best mulig måte?

Tv og velge lukkertiden selv? Evt manuell på ca f6 og 1/125, raw og ta det derfra!?

Har hatt uhell på det der før jeg også, så du og dagblad fotografen er nok ikke alene! ;)

Et annet spørsmål: Hvordan innvirker ISO verdiene på lyset når man bruker blits? Bortsett fra det at man da kan gå ned på blender osv. Høyere iso så blir det med naturlig lys, stemmer det?

Lenke til kommentar

Blender og ISO påvirker ballansen mellom naturlige lys og blitslys, når du bruker blitsautomatikk.

Stor blender og høy ISO gjør at sensoren trenger mindre lys, dermed sier blitsautomatikken at det kreves lite lys. Dermed så vil du få mer naturlig lys som faller på sensoren.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har litt tid prøver jeg alltid å bruke blitsen av kameraet, også når jeg driver fotojournalistikk. Noen ganger setter jeg opp lysstativer og softboxer og alt annet jeg kan dra med meg, andre ganger bruker jeg bare en TTL-kabel.

Jeg så en kar på OL som brukt blits på TTL-kabel, men når du står i en klynge med 50 andre tror jeg du har nok med å dytte deg fram.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da kan jeg melde meg inn i blitztråden! Har kjøpt meg en brukt Metz 44AF-4C blitz til mitt Canon 20d hus! Gleder meg til å begynne å eksprimintere. Har lest mye på Strobies bloggen og kan ikke vente til jeg får meg ebay triggeren min så jeg kan prøve litt litt off camera fotografering!

Noen som kjapt kan fortelle meg hva det vil si å bruke TTL modus på blitzen?

Under TTL modus kan jeg velge følgende under menyer

EV: 0.0

3m: OFF/ON

EX: OFF/ON

Noen som kort kan fortelle meg hva disse valgene står for?

Takker så mye for hjelp!

Endret av Husee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...