Gå til innhold

Den store blitztråden


Anbefalte innlegg

...

Pleier stort sett å sette min Canon 350D på "P" og bounce, men da havner man alltid med Blender 4 og lukkertid 60. 60 er ikke alltid nok til å "stoppe" bevegelser. På manuell synes jeg det ikke er like lett å vite hvordan eksponeringen blir...

...

Jeg kjenner ikke Canon sitt system, så mitt svar må bli generelt.

Det er nok ikke lukkertida i seg selv som er problemet. Det skader nok heller ikke å øke lukkertida. Men det er ikke nok det som er kjernen i problemet ditt. Selve blitsblinket er så kort at det fryser de fleste bevegelser. Så det er nok heller ballansen mellom tilgjengelig lys og blitslys som blir feil. Blitslyset blir altså ikke kraftig nok i forhold til det naturlige lyset til at det greier å fryse bevegelsene.

For å bøte på dette må du nok ta kontroll over kameraet selv, du må altså ut av P modus, og selv styre ballansen mellom blits og naturlig lys.

Lenger opp i tråden, i post #12, har jeg beskrevet en metode. Det finnes sikkert andre måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøvde i vinter en slik Gary Fong lightsphere og jeg syns den tok vel mye av blitslyset.

 

Derfor har jeg sett på en slik sak: lumiquest 80-20 : http://www.lumiquest.com/lq872.htm

Er her noen her som har testa denne?

Betegnelsen 80-20 illustrerer at den skal sende 80% av lyset mot taket og 20 mot motivet.

Denne saken minner litt om et avansert "bouncecard".....

Jeg har, og jeg synes ikke at den stjeler for mye lys.

 

Men så har jeg en ganske kraftig blits, og jeg er heller ikke redd for å bruke litt høy ISO. Så det er først ved store avstander jeg får problemer med for lite lys.

Om den stjeler mindre eller mindre enn Fjong saken vet jeg rett og slett ikke.

 

Jeg valgte å kjøpe 80-20 som del av et system, Promax System mener jeg det heter. Det inneholder selve 8020 enheten, en diffusor, og tre små reflektorer til å sette inni, slik at den retter alt lyset framover. Reflektorene har fargene hvit, sølv og gull. Settes diffusoren på alene, så myker den bare opp de 20% med lys som rettes framover. Brukes den sammen med en reflektor, får hele saken en virkning mer som en tradisjonell liten soft-boks.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg prøvde i vinter en slik Gary Fong lightsphere og jeg syns den tok vel mye av blitslyset.

 

Derfor har jeg sett på en slik sak: lumiquest 80-20 : http://www.lumiquest.com/lq872.htm

Er her noen her som har testa denne?

Betegnelsen 80-20 illustrerer at den skal sende 80% av lyset mot taket og 20 mot motivet.

Denne saken minner litt om et avansert "bouncecard".....

Jeg har, og jeg synes ikke at den stjeler for mye lys.

 

Men så har jeg en ganske kraftig blits, og jeg er heller ikke redd for å bruke litt høy ISO. Så det er først ved store avstander jeg får problemer med for lite lys.

Om den stjeler mindre eller mindre enn Fjong saken vet jeg rett og slett ikke.

 

Jeg valgte å kjøpe 80-20 som del av et system, Promax System mener jeg det heter. Det inneholder selve 8020 enheten, en diffusor, og tre små reflektorer til å sette inni, slik at den retter alt lyset framover. Reflektorene har fargene hvit, sølv og gull. Settes diffusoren på alene, så myker den bare opp de 20% med lys som rettes framover. Brukes den sammen med en reflektor, får hele saken en virkning mer som en tradisjonell liten soft-boks.

Jeg bruker høy ISO minst mulig og kun når det er uunnværlig.

Og når jeg bruker blitsen så håper jeg at den skal hjelpe meg til å holde lav ISO.

Men må man så må man. Jeg syns den lumiquest saken ser litt interessant ut og mulig den kan være praktisk også. Den koster heller ikke stort. Jeg testa en Gary Fong sak kun på en 10-12 bilder og det er lite til å kunne erklære den for dårlig, det var vel heller meg....

 

PS: Jeg har sikkert samme blitsen som du Tim: PENTAX AF 540FGZ, så langt er min særdeles lite brukt. Men det kommer jo en mørkere årstid; selv om den nå heldigvis er langt unna

 

PPS: fikk med meg din edit om Promax System; takker og bukker..))

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
Jeg bruker høy ISO minst mulig og kun når det er uunnværlig.

Og når jeg bruker blitsen så håper jeg at den skal hjelpe meg til å holde lav ISO.

Men må man så må man. Jeg syns den lumiquest saken ser litt interessant ut og mulig den kan være praktisk også. Den koster heller ikke stort. Jeg testa en Gary Fong sak kun på en 10-12 bilder og det er lite til å kunne erklære den for dårlig, det var vel heller meg....

 

PS: Jeg har sikkert samme blitsen som du Tim: PENTAX AF 540FGZ, så langt er min særdeles lite brukt. Men det kommer jo en mørkere årstid; selv om den nå heldigvis er langt unna

 

PPS: fikk med meg din edit om Promax System; takker og bukker..))

Det høres ut som om vi ganske ulike tilnærmnger til blitsbruk. Jeg liker egentlig best å bruke tilgjengelig lys. Når jeg bruker blits, så forsøker jeg allikevel å ta vare på mest mulig av det tilgjengelige lyset. Bruker gjerne forholdsvis lange lukkertider og eventuelt høy ISO for å oppnå dette. Blitsen bruker jeg mer som støttelys, for å rette fokus på motivet. Ikke for en hver pris, men jeg er villig til å inngå en del kompromisser for å oppnå dette.

Dette kan forklare at jeg ikke sliter med rekkevidde, mens du gjør.

 

EDIT: Apropos rekkevidde: En teknikk jeg har så vidt har brukt, er å bruke kamerablitsen for å belyse forgrunnen. Den andre blitsen kjørte jeg trådløst, plassert lenger inn i motivet (skult f.eks bak en person) retta delvis fra kamera mot taket. På den måten kan du belyse et ganske langstrakt rom ganske jevnt, kun med kamerablitsen og en ekstra blitsenhet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Uansett så har de to hjelpemidlene en effekt som kan gjøre livet lettere for mange og enhver. Jeg har tenkt å kjøpe Fong, men det er på grunn av familie-lojaliteten.

 

Ja en Fongdong har absolutt noe for seg, har en kompis som har en billig eBasykopi som faktisk fungerer utmerket, så jeg bestilte meg en selv, til den nette sum av 67kr inkludert frakt. :)

 

Har du noe link til nettbutikken hvor denne selges?

 

 

 

Jeg kjøpte den her: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...N:IT&ih=010

 

Han ser ikke ut til å ha noen ute nå, men jeg tror han har flere på lager, bare send en melding til selgeren.

 

 

Jeg foretrekker å bruke M med blits, mest kontroll da.

Lenke til kommentar

Fikk meg blitz igår, og idag skal jeg ta bilder der jeg jobber, skal ta bilder av Graveringsmaskiner, monteringsmaskiner, osv. osv. osv.. Noe spesielt jeg bør tenke på/gjøre/stille inn? Er halveis godt lys utenfra som kommer inn, men mørkt ute idag...

 

Har det som står i signaturen min samt blitzen : Canon Speedlite 430ex, softbox fra lumiquest, og ledning så jeg får blitz vekk fra kamera :)

Lenke til kommentar
Ellers så har det dukket opp et hett alternativ til Pocket Wisard, nemlig RadioPopper.

 

SNIP

 

dessverre støtter det foreløpig bare de to mest utbredte kommnikasjonsprotokollene. Men de sier at de bla jobber med P-TTL, så det er lov og håpe for oss med "feil" kameramerke og :)

 

Hei Tim,

 

Mener jeg så at disse var testet (av uavhengig kilde) og funnet å fungere utmerket med Pentax.

 

Popperne er ikke laget for å støtte noen protokoll. De fungerer helt generellt ved å detektere

hva styreblitsen driver med (ved å fange opp EMS) og sender dette over radio til mottakerne som gjenskaper lyset fra styreblitsen lokalt rett i "øyet" på den enkelte slaveblitsen.

 

Så dersom ikke leverandøren som ikke er testet (N&C er testet P&O ikke) finner på for mye sært i protokollene sine som å ha for høy frekvens eller stigetid på signaler eller lignende, så skal de i prinsippet virke med hvilket som helst lysstyrt fjernstyringssystem.

 

Har enda ikke funnet noen som har testet dem med Olympus desverre.

 

De har pr nå heller ikke noen elegant løsning for systemer der masteren er en popup blits, men det går på et vis.

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Sb-26 og Sb-80 funker? Jeg er storfornøyd med min Sb-24 of ser at disse ikke er så dyre og har en sync inngang da jeg bruker PW på min 40D.

Sb-26 er nokså lik sb-24, men har som den eneste av de gamle SB-ene innebygget slavefunksjon (evt. med forsinkelse så de funker med preflash).

 

Den kan i tillegg justeres mye svakere enn sb-24 (1/64 mot 1/8)?

 

Strobist er villt begeistret...

 

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar
Hei Tim,

 

Mener jeg så at disse var testet (av uavhengig kilde) og funnet å fungere utmerket med Pentax.

Jeg kjenner hovedprinsippet til popperne, at det er dummy enheter som bare kloner radiosignalene og sender dem videre til neste enhet. Men siden de bare oppgir støtte for Canon og Nikon systemene, har jeg gått ut fra at de ikke er kompatible med andre systemer, uten å reflektere noe særlig over grunnen.

 

Den testen du referer. Jeg vet jeg spør om mye, men kunne du grave litt dypere i hukommelsen å se om du husker hvor du leste dette? Jeg har nemlig spurt om kompatilitet på nettstedet til Radiopopper, med null resultat. Det å kunne fjernstyre en blits kan være gull verdt ved fuglefoto. Det ville åpne for å bruke utstyret på en helt annen måte.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Uansett så har de to hjelpemidlene en effekt som kan gjøre livet lettere for mange og enhver. Jeg har tenkt å kjøpe Fong, men det er på grunn av familie-lojaliteten.

 

En billig Fong i et knipetak er et kaffi plastbeger sånn passe herpet og trøkket nedover blitsen. (Muligens blir dette kun en billig stofen). Funker utmerket.

 

 

Goffen

Lenke til kommentar

Jo takk, det vet vi nok alle. Jeg har en oppblåsbar og en vanlig reflektor, så jeg har altids alternativer i hus. Men jeg synes en Fong ser ut til å gi et litt mer behagelig lys. Og aksje og fototim har jo såpass god erfaring med den. + det med familielojaliteten da. Jeg må nesten støtte bestekompisen til svigerinnen (Garry himself).

Lenke til kommentar
...

Og aksje og fototim har jo såpass god erfaring med den.

...

Jeg har ikke førstehåndskunnskap når det gjelder Lightsphere, kun Lumiquest. Den sammenligninga jeg viste til, er ikke min egen. Hvis du har oppfatta meg slik, da har jeg kanskje uttrykt meg upresist.
Lenke til kommentar
Den testen du referer. Jeg vet jeg spør om mye, men kunne du grave litt dypere i hukommelsen å se om du husker hvor du leste dette?

 

Hukommelsen min er desverre å sammenligne med Åslaug Haga sin...

 

Men mener bestemt at det skal være mulig å finne svaret i Oly DSLR forumet på dpreview, eller var det Strobist ?

 

I allefall så finner dere Sony folk svaret her:

http://radiopopper.com/blog/?p=40

 

Goffen

Lenke til kommentar

Har lest litt i tråden, men har noen få spm, si ifra hvis det er teite spørsmål, men jeg kan ikke så mye om blitzbruk.

 

Jeg har jo nå Canon EOS 400D + Canon Speedlite 430EX og tilbehør(se signatur), og så når jeg skal ta portrettbilder lurte jeg på:

Når det tas bilder i ett mørkt rom(ikke helt mørkt men alikavel en del, åssen instillinger bør normalt sett brukes?

Og i naturlig lys ute med overskya vær, hva bør brukes da?

Og i sollys, hva bør brukes da?

 

Har forresten softbox.

 

Håper noen tar seg tid til å forklare en blitz-nybegynner hva som bør gjøres osv. ;)

Lenke til kommentar
Håper noen tar seg tid til å forklare en blitz-nybegynner hva som bør gjøres osv. ;)

Hva om du prøver deg frem og eksperimenterer litt, eventuelt melder deg på et lyssettingskurs.

 

Ved å flytte på lyset, endre lysstyrke, reflektere det fra ulike overflater får du forskjellige uttrykk. Du kan prøve forskjellen med softbox i forhold til reflektert lys i mørkt rom. Om det blir for flatt lys når det er overskyet kan du f.eks prøve litt blits fra siden for å få litt mer kontraster, og i sollys kan du prøve å ha blitsen rett mot solen slik at motivet blir opplyst fra begge sider og se hva du synes.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg til min forferdelse at jeg har rotet bort bruksanvisningen til min EX580. Menyen i blitsen er ikke akkurat selvforklarende, så jeg sliter litt med å finne ut hvordan jeg stiller til bakre blendergardin. Er det noen som er behjelpelig med dette, eller kan by på en elektronisk bruksanvisning?

 

Så vidt jeg forstår overstyrer blitsen det som stilles inn på kameraet(5D) så det er ikke noe hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...