Gå til innhold

Den store blitztråden

Anbefalte innlegg

Da skal jeg gjenta det en gang til :-)

Blitzbruk i Norge ligger langt etter mange andre land. Blitzen generelt i Norge blir misbrukt, og ikkje brukt skikkelig. Se rundt deg overalt. i aviser, og bilder som folk tar. Hva går igjen? utvaskete ansikter, og bilder som ser ut som fotobokser har tatt dem, eller politiet i til sitt arkiv.

Men med tid og stunder går det seg nok til. Etter å ha gravd meg ned i blitz bruk, har jeg fort skjønt at dette er vitenskap og teknikk med uendelige muligheter.

Muligheter jeg skal teste for harde livet i tiden som kommer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tror jeg ikke noen land sliter mer med blitz enn andre... Bare ta en titt på myspace.....

Jeg bruker å unngå blitz når jeg kan, for det meste av blitzbilder ser jo ikke så veldig bra ut...

Sjekk festbildene fra forrige helg, hva går igjen? Blitza partyfolk...

Sier ikke at blitz er fyfy, men resten av lyssettingen må jo vurderes i tillegg.

Det å få blitzen til å "sprette" i takket funker vanligvis fett ^_^

Lenke til kommentar

Et konkret tips som kan gi bedre lys i en del situasjoner.

Lumiquest 80-20 er en genial sak om du vil bounce lyset, samtidig som du ønsker litt direkte fill. Den sender 80% av lyset rett opp, og 20% i 90graders vinkel. Fin til f.eks å skape catch lignt i øynene på modellen.

For de som vil ha litt mer fleksibilitet Lumiquest Promax System. Samme som over, men med noen innstikksgreier som gir mer fleksibilitet. Med de innstikksdingsene kan du variere fargetemperaturen på lyset. Det følger og med en diffuser, som gir omtrent samme effekten som f.eks Gary Fong Lightsphere.

En fordel med Lumiquest sine produkter er at de lar seg folde sammen sånn at de blir flate og går greit ned i bagen/sekken. Det følger med ei lita mappe til Promaxsystemet, så i går gikk jeg ut med et nesten komplett mini lysstydio på baklomma :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Tror dere jeg trenger noe mer for å komme i gang med litt mer avansert blitsing? Har lest forferdelig mye på strobist-bloggen og har blitt overstadig inspirert :)

Ser bra ut det der. Jeg kjøpte sett fra mpex.com, du kan jo sjekke dem for å se om det er småting du har lyst til å legge til lista. Det er artig med blitz på stativ, jeg koser meg stort med det. Om du går får det klassiske portrettoppsettet med paraply fra siden og vegg på motsatt side blir det stort sett alltid akseptabelt resultat med minimal innsats, og så kan man ta det derfra og eksperimentere.

Man må ikke forplikte seg ved å kjøpe mye utstyr for å bli flinkere med lyssetting (selv om det er veldig gøy med mye utstyr). Dersom man har begrenset budsjett og ikke vil kjøpe radiotrigger fungerer blitskabel godt. Om man ikke har råd til stativ kan man få noen til å holde blitsen også, og om man ikke har paraply er det bare å være kreativ og finne noe man kan reflektere lyset fra om man trenger større lyskilde og mykere lys. Et godt tips fra strobist er å selv stå der blitsen er, og se hvor lyset vil falle.

Lenke til kommentar

Jeg kom på en ting til. Hvis D40 har wireless funksjon (jeg kjenner ikke D40 i detalj) så kan det godt hende du greier deg uten RF-enheter i første omgang.

RF-enheter er mest for lengre avstander, og bruk kraftig sollys. Men det vet du kanskje fra før av :)

Lenke til kommentar

Da lærte jeg noe om Nikon sitt wireless system :)

Petnax funker sånn noenlunde utendørs, faktisk og i sollys, bare kamera ikke peker for mye vekk fra blitsen som skal løses ut (var nettopp ute og testa). Men skikkelig stabilt blir det ikke, i sollys.

Ellers så har det dukket opp et hett alternativ til Pocket Wisard, nemlig RadioPopper. Fordelen med det systemet er at det støtter iTTL og ETTL protokollene. Det høres veldig praktisk ut i en del situasjoner. Gir også mulighet for High Sync, høres ikke dumt ut det. En annen fordel er at du skal slippe unna å kjøpe kabler og adaptorer for å koble de til blitz og kamera.

dessverre støtter det foreløpig bare de to mest utbredte kommnikasjonsprotokollene. Men de sier at de bla jobber med P-TTL, så det er lov og håpe for oss med "feil" kameramerke og :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Lumiquest 80-20 er en genial sak om du vil bounce lyset, samtidig som du ønsker litt direkte fill. Den sender 80% av lyset rett opp, og 20% i 90graders vinkel. Fin til f.eks å skape catch lignt i øynene på modellen.

For de som vil ha litt mer fleksibilitet Lumiquest Promax System. Samme som over, men med noen innstikksgreier som gir mer fleksibilitet. Med de innstikksdingsene kan du variere fargetemperaturen på lyset. Det følger og med en diffuser, som gir omtrent samme effekten som f.eks Gary Fong Lightsphere.

En fordel med Lumiquest sine produkter er at de lar seg folde sammen sånn at de blir flate og går greit ned i bagen/sekken. Det følger med ei lita mappe til Promaxsystemet, så i går gikk jeg ut med et nesten komplett mini lysstydio på baklomma :)

Godt poeng, men jeg går ikkje på noen personer, men snakker generelt. At mr olsen vil legge opp til personstrid, er i utgangspunktet greit for meg, siden jeg i en læreperiode tok bildene han linket opp til

Inngebygde nikon greia er totally useless om du er ute. Går greit inne, men er bare irriterende og drepende lite funksjonelt om du er ute ^^

Kan du utdype? jeg har ingen problemmer med D80 sitt trådløse system, men mindre jeg skal ta fra lange avstander mellom kamera og blitz.

Lenke til kommentar

aldri i verden om jeg bytter ut fong med disse bittene satt sammen. fong sitt system går rett rundt objektivene, og tar derfor ikkje ekstra plass, itilegg får man masse opmerksomhent når man bruker dem utendørs, til gatefoto, osv, og det er bare et ekstra pluss i mange situasjoner.

Og fong sitt system er mye mer fleksibelt, særlig med bilder tatt vertikalt, der kan man leke seg frem til gode resultater

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

Jeg har ikke anbefalt deg å bytte noe som helst Aksje. Hvor får du egentlig slike ideer fra? :)

Gary Fong Lightspere får gode omtaler. Jeg leste senest i dag en entusiastisk brukerrapport, fra en kar jeg vet hva driver med og som jeg har tillit til.

Jeg er ikke nyreligiøs når det gjelder Lumiquest systemet. Så gir ned et hakk eller to er du snill. Jeg rapporterer bare mine egne brukererfaringer med Promax System. Ingen grunn til å lese det som et angrep på Gary Fjong, unnskyld Fong.

At du kan putte objektivet inni fongen har jeg ikke tenkt på. Sikkert greit og lurt det, hvis du har et objektiv som passer inni.

Personlig tror jeg at begge disse to systemene har fordeler og ulemper.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Kjapp rydding er gjennomført.

Det er TO regler som gjelder.

TO!!

- LIKER MAN IKKE EN BRUKER, IGNORER HAN. DISKUTER SAK, ALDRI PERSON!

- BRYTER ET INNLEGG/EN TRÅD MED RETNINGSLINJENE, SÅ IKKE POST I DEN! RAPPORTER!

(Dette innlegget skal ikke kommenteres, men send meg gjerne en pm dersom du har synspunkter)

Endret av Alastor
Manglet et "ikke" der gitt
Lenke til kommentar

Har 3 spørsmål relatert til blitz.

1) Cruel eller andre. Kan dere utdype hvorfor nikon sitt tråløse system er ubrukelig utendørs? Er det p.g.a lange avstander? Har ingen problemmer utendørs på mindre avstander.

2) Jeg har SB600. Kan jeg kjøpe 1stk SB600 til, og få disse til å virke sammen?

3) skal kjøpe en softbox for blitz. Vil variere lyset, og ser for meg en 60-90. Vil SB600 være sterk nok til en slik softbox? Skal brukes mest til portrett.

Trengs det isåfall ekstra "koblinger" til denne? Eller kan den settes rett over blitzen, og rett på et kamera stativ.

Takk for de som gidd å bryne seg på dette :-)

Lenke til kommentar

1) Cruel eller andre. Kan dere utdype hvorfor nikon sitt tråløse system er ubrukelig utendørs? Er det p.g.a lange avstander? Har ingen problemmer utendørs på mindre avstander.

3) skal kjøpe en softbox for blitz. Vil variere lyset, og ser for meg en 60-90. Vil SB600 være sterk nok til en slik softbox? Skal brukes mest til portrett.

Trengs det isåfall ekstra "koblinger" til denne? Eller kan den settes rett over blitzen, og rett på et kamera stativ.

1. Det benytter seg enten av IR eller vanlig lys ut i fra hvilket utstyr du har. Hvis lyset ikke er sterkt nok eller ikke kommer til (hvis du f.eks har plassert biltsen rundt et hjørne eller bare er et stykke unna) så vil det ikke virke.

2. Kommer litt an på hvilket kamerahus du har, SB-600 har ingen innebygd "master modus" for å kontrollere andre CLS-blitser. Du må ha et kamerahus som støtter det, du må da bruke pop-up blitsen for å kommunisere med SB-600ene. Eller du kan bruke noen radio-triggere, men da må du bruke blitsene i manuell modus.

3. Veldig skeptisk. Jeg har ikke prøvd det, men vil tro en så stor softbox spiser litt vel mye av lyset. Du "må" ha en adapter for å montere den, f.eks: PhotoFlex Softbox Adapterring

Kan noen forklare eller vise til en link med forklaring på bakre lukkergardin, hvordan det brukes, og hva det vil si?

Det vil si at blitsen fyres av like før eksponeringen slutter. Eksempel på bruk:

slow-sync-flash-2.jpg

Hvis dette hadde blitt tatt på vanlig måte ville kortet blitt fryst tidligere i bevegelsen samt at "fartsstripene" ville kommet på høyre side av kortet. Står litt mer om det her.

Endret av thofle
Lenke til kommentar

1. Det benytter seg enten av IR eller vanlig lys ut i fra hvilket utstyr du har. Hvis lyset ikke er sterkt nok eller ikke kommer til (hvis du f.eks har plassert biltsen rundt et hjørne eller bare er et stykke unna) så vil det ikke virke.

2. Kommer litt an på hvilket kamerahus du har, SB-600 har ingen innebygd "master modus" for å kontrollere andre CLS-blitser. Du må ha et kamerahus som støtter det, du må da bruke pop-up blitsen for å kommunisere med SB-600ene. Eller du kan bruke noen radio-triggere, men da må du bruke blitsene i manuell modus.

3. Veldig skeptisk. Jeg har ikke prøvd det, men vil tro en så stor softbox spiser litt vel mye av lyset. Du "må" ha en adapter for å montere den, f.eks: PhotoFlex Softbox Adapterring

Kan noen forklare eller vise til en link med forklaring på bakre lukkergardin, hvordan det brukes, og hva det vil si?

Det vil si at blitsen fyres av like før eksponeringen slutter. Eksempel på bruk:

slow-sync-flash-2.jpg

Hvis dette hadde blitt tatt på vanlig måte ville kortet blitt fryst tidligere i bevegelsen samt at "fartsstripene" ville kommet på høyre side av kortet. Står litt mer om det her.

takk for fine svar. Om SBene. Men så lenge jeg bruker popop flashen kan eg ha 2 stykker koblet til?

til det siste. er vel rear du tenker på, av innstilling på blitzen. Rear er utrolig fin å bruke når man vil ha bakgrunnen med. Prøv gjerne uten, og med etterpå. Lukketiden blir ofte litt lengre, så stødighet er ekstra viktig. Men har begynt å bruke rear mye, og den er en killer på mange bilder.

Lenke til kommentar
takk for fine svar.

Aksje. Det hadde vært greit om du trimma posten du svarer på. Det blir så mye unødig scrolling om vi ikke gjør det.

Sånn f.eks:

Det holder for at vi skal skjønne hva du snakker om. Og så blir samtalen så mye mer oversiktelig da. Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...