Gå til innhold

Bærbar til Skole, gaming og media: 15,4", 4gb RAM, T8300, 200gb+, 8600m GT, 8k- 10k.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal ha meg en ny laptop. I den stasjonære verdenen har jeg full oversikt om hva som er bra og hva som er dårlig, men her er jeg nokså blank. Jeg skal bruke den på skolen, men også til litt småspilling, videotitting og andre ting. Men jeg er litt kravstor på ytelsen. Slik at det skal bli lettere for dere å svare har jeg nummerert spørsmålene :)

Pris: Rundt 8000,- til 9000,- men kan strekke meg til 10 000,- om det er verd det.

RAM: 4096MB DDR2

Harddisk: Minimum 200gb 5400RPM

Skjermkort: 8600M GT med DDR3 minne eller bedre. 1:Noen som har oversikt over laptop-skjermkort ala det Tomshardware har på sine desktop-skjermkort?

Skjerm: 15,4" med 1280x800 oppløsning eller høyere.

Prosessor: Intel T8300 (2.4ghz) eller bedre. 2:Hvordan er AMD idag i det høyere ytelsessjiktet?

Operativsystem: Har XP lisens liggende, skal dualboote med XP og Ubuntu, så vil helst ikke ha operativsystem(med mindre det er Linux).

Vekt og størrelse: Er ikke så nøye egentlig, så lenge det holder seg innenfor rimelighetens grenser.

Batteri: Helst 9-cellers.

Dilldall: Grei WLAN, helst Intel eller Broadcom da dette fungerer godt med Linux. Dette har både XPS'en og de Multicom-maskinene jeg har sett på, så no worrys der. Trenger ikke bluetooth, webcam, minnekortleser, Blu-Ray, SSD, HD-DVD, fingeravtrykkleser, blinklys og trafikkskilt.

Har sett litt på Dell XPS 1530 med følgende spesifikasjoner:

Prosessor: Intel Core 2 Duo T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer)

RAM: 4GB DDR2 667MHz SO-DIMM (2x2GB)

Skjerm: 15,4" widescreen WXGA+ 1440 x 900 TFT-skjerm

Harddisk: 320 GB 5400RPM

Skjermkort: NVIDIA GeForce 8600M GT med 256 MB RAM

Operativsystem: Windows Vista Home Premium Norsk

Batteri: 6-cellers batteri

uten noe ekstra dilldall slik som ekstra stort batteri, ekstra kundeservice, mus, tastatur og lignende. Det kom på 8,740.00 kr, og ettersom jeg har hørt kan det prutes ned til rundt 8000kr vis man ringer til Dell. Det synes jeg er en veldig hyggelig pris :)3:Noen som har erfaringer med pruting med Dell via telefon?

Har sjekket på multicom nå, tenker på denne Multicom Compal JFL92+ med følgende spesifikasjoner:

Prosessor: Intel Core 2 Duo T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer) - Samme som på XPS'en

Skjerm: 15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm (glare)

RAM: 4GB DDR2 667MHz SO-DIMM (2x2GB) - Samme som XPS'en

Harddisk: 320GB SATA 5400RPM - Samme som XPS'en

Batteri: 9-cellers batteri, 7200mAh

Operativsystem: Uten OS

Skjermkort: NVIDIA GeForce 8600M GT skjermkort 512MB

Det kom på 8 720,-

Fordelen kontra XPS'en er jo høyere oppløsning, 256MB ekstra på skjermkortet og 9-cellers kontra 6-cellers batteri. Og så slipper jeg jo Vista. Men prisen er jo litt høyere vis jeg får prutet på XPS'en. 4:Er byggekvaliteten på denne maskinen, dvs JFL93+ god? 5:Har XPS'en noe som denne ikke har som jeg har oversett?

Så også på Multicom Compal IFL90+, men denne kom på knappe 10k med samme konfigurasjon som JFL92+, og det med 65nm prosessor kontra 45nm. 6:Noen som vet hvorfor IFL90+ blir mye dyrere enn JFL93+ med omtrent samme konfigurasjon?

Og så lurer jeg:

7:Får jeg mer for pengene en annen plass? Andre maskiner jeg burde se på?

Jeg trenger hverken Windows Vista eller Works, ettersom jeg har det jeg trenger av software fra før.

8:Kan jeg droppe Vista og Works og få prisen litt bedre vis jeg ringer? Har hørt at Dell leverer med Ubuntu, noe som passer meg ypperlig.

Skal ikke ha laptopen før til høst: 9:Kommer det noe stort på laptop fronten? Prosessorer, skjermkort, chipsett, XPS'er?

Og forresten; 10: Er det stor forskjell på Glossy og Glare? Hva er best?

Takker for all hjelp, håper jeg har gjort det så enkelt som mulig for dere :)

Torstein

Edit: Lagt til maskin fra Multicom, ryddet litt opp.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://multicom.no/CBC.aspx?q=c:100560

hvis du tilpasser Multicom Kunshan M570 så får du en BRA laptop

Vet ikke om du har lest førsteposten, men skal ha 15,4" og maskpris rundt 10k. Med den greit konfigurert med 8800m gtx så passerer man 17k.

åja.. leste bare at det ikke var så viktig med vekt eller størelse. så ikke at det skulle være 15". men 8700m skal vist være mye bedre enn 8600

Lenke til kommentar
http://multicom.no/CBC.aspx?q=c:100560

hvis du tilpasser Multicom Kunshan M570 så får du en BRA laptop

Vet ikke om du har lest førsteposten, men skal ha 15,4" og maskpris rundt 10k. Med den greit konfigurert med 8800m gtx så passerer man 17k.

åja.. leste bare at det ikke var så viktig med vekt eller størelse. så ikke at det skulle være 15". men 8700m skal vist være mye bedre enn 8600

Ja, men jeg har ikke sett 8700m på en 15,4" bærbar enda til en pris under 10k med de spesifikasjonene jeg har valgt.

Lenke til kommentar

Fra Dell uoffisiellt, men det verserer rykter om det ellers på nettet, så sannsynligvis stemmer det nok bra

Bare husk: 9600M GT er IKKE det samme som 9600GT!!! Den vil blant annet ha det halve av streamprosessorer som desktoputgaven og ganske sikkert mye lavere klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Regner med flere en Dell vil ta i bruk 9600M GT på sine "highend" Centrino2 platformer der 8600M og 8700M er i bruk nå - så de vil nok være tilgjenglige sammen med disse, 9500M GS og 9650GS er allerede i bruk, men disser skuffer, 9500M GS er omtrent som 8600M GT m ddr2, mens 9650GS kanskje kan måle seg med 8700M GT i beste fall.

Lenke til kommentar
Regner med flere en Dell vil ta i bruk 9600M GT på sine "highend" Centrino2 platformer der 8600M og 8700M er i bruk nå - så de vil nok være tilgjenglige sammen med disse, 9500M GS og 9650GS er allerede i bruk, men disser skuffer, 9500M GS er omtrent som 8600M GT m ddr2, mens 9650GS kanskje kan måle seg med 8700M GT i beste fall.

Det vil si på deres 15,4" XPS serie?

Er veldig takknemlig for svar, dere har hjulpet meg veldig!

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjonen som deg kompis. Lurer på om det blir Dell eller Multicom.

Jeg kan gå opp til 15k, men har ikke lyst til å vente til sensommeren. Trenger PC nå!

Jeg er litt usikker på både Multicom og Dell. Liker ingen av dem fra før av når det gjelder bygging av bærbare, men det er 5 år siden jeg kjøpte bærbar sist, så man må vel gi dem en sjanse til.

Greia er... Multicomen kan man jo confige til å ha 7200 rpm HD, bedre prosessor, 512 mb skjermminne og Win XP.

Virker som et bedre kjøp i mine øyne, men folk er veldig gira på den Dell'en ser det ut som.

Så hva sier folk? Dell Inspiron M1530 eller Multicom Compal JFL92?

Please svar i dag, for da kan jeg få 15 % på Dell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...