Gå til innhold

Ny CPU, HK og ram for overklokking og gaming

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Som tittelen tilsier, så tenkte jeg å kjøpe meg ny CPU, HK og ram.

Hensikten skal være å booste opp for spill for øyeblikket, men i det lengre løp (om noen mnd) ha noe å leke med i forhold til OC.

Det er IKKE viktig å ha SLI på HK, så for min del utelukker dette enhvert nForce brikkesett.

Jeg vil helst kjøre firekjerner på sokkel LGA775 da disse bruker endel mindre strøm enn AM2+ klokke for klokke.

DDR3 er også å foretrekke da dette er et system jeg vil ha som holder 2-3 år, og DDR3 er den fremtredende modulen som vil stå igjen (tror jeg).

Er også nysgjerrig på om noen vet hvilken batch siste parti Q9450 CPUer kommer fra, og evt revisjonen på disse, les: klokkepotensiale. Altså, om noen vet om andre nettbutikker enn PS.no som selger senere revisjoner av Q9450.

Jeg har leitet frem noen forslag (og blant annet sjekket HK opp mot diverse tester på extremesystems o.l.):

Asus P5E64 WS Evolution:

https://prisguiden.no/product.php?productId=92405

http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=138665

~2250,-

Intel Core 2 Quad Q9450:

https://prisguiden.no/product.php?productId=88311

http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=137538

~2350,-

OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum EB 2 GB (2 x 1 GB):

https://prisguiden.no/product.php?productId=77469

http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=135143¨

~1500,-

Tilsammen ca: 6100,- inkl frakt.

Noen som har relevante i.e. erfaringer (spesielt opp mot DDR3 modulene)?

Så vil jeg bare takke for evt alle andre relevante innspill noen måtte komme med.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hovedkortet er først og fremst et kort beregnet til "proffesjonelt bruk", grafiske arbeidsstasjoner o.l herav navnet WS, du vil antagelig være bedre tjent med et Rampage Formula, men det er DDR2 -Et Gigabyte X48T-DQ6 er nok mer passe til ditt bruk hvis du vil ha DDR3 - det er et knakende godt entusiastkort som faktisk mange har på forumet har og er kjempefornøyd med.

Til overklokking er ikke Q9450 noen god cpu pga av lav multiplier, og til ditt bruk er en E8400 et mye bedre valg som også klokker mye bedre.

Lenke til kommentar
Det hovedkortet er først og fremst et kort beregnet til "proffesjonelt bruk", grafiske arbeidsstasjoner o.l herav navnet WS, du vil antagelig være bedre tjent med et Rampage Formula, men det er DDR2 -Et Gigabyte X48T-DQ6 er nok mer passe til ditt bruk hvis du vil ha DDR3 - det er et knakende godt entusiastkort som faktisk mange har på forumet har og er kjempefornøyd med.

Til overklokking er ikke Q9450 noen god cpu pga av lav multiplier, og til ditt bruk er en E8400 et mye bedre valg som også klokker mye bedre.

Først og fremst ville jeg takke for svaret.

Dette med lav mp var jeg ikke klar over, men etter hva jeg har skjønt er hele prinsippet til X48 serien at man skal kunne klokke ganske høyt på FSB, og av tester jeg har lest kommer dette kortet (WS Evolution) bedre ut enn både Gigabytes DQ6 kort, og blant annet et annet kort jeg kikket på; MSI X48 Platinum.

En tokjerne CPU er uaktuelt ettersom jeg selv mener en trend blant utviklere er å ta i bruk fler og fler kjerner (som man ser i spill og programvare), så E8400 er enkelt og greit ikke aktuelt.

HKet "Rampage Formula" så også ut som en interessant løsning, sett bort fra DDR2 låsingen.

Ser jo at jeg har formulert meg dårlig, og at "hardcore" OC er noe jeg ikke bedriver. Også en ting er at jeg bruker jo pcen til mye mer enn bare spilling, og er avhengig av å ha bra med i.e. S-ATA kontakter, gjerne smart satt på. Ikke minst teller plasseringer av PCIe 1x/16x og vanlige PCI porter. Powerplugg plassering. Lave/høye finner på den vifteløse kjøleren av nord og sørbru. Nå bruker vel etter hva jeg vet alle X48-kort den nye ICH9 brikka, så det er jo egentlig irrelevant, men uansett også stor grunn for valget av X48.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Slutt å stol blindt på reviews - har sett flere reviews der blant annet Nforce 790i kort har fått topp score - at mange av dem ikke kan brukes i nåveærende tilstand er visst likegyldig.

MSI kan du glemme, de lager ok rimelige OEM kort og brukbare AM2 kort, men det stopper der. Generelt blant hardcore overklokkere er Gigabyte X48T-DQ6 ansett som det beste X48 kortet som er allment tilgjenglig, men X48-DQ6 og Rampage Formula tar DDR2 tronen.

Jeg har akkurat gått FRA quad til E8500 (eneste jeg hadde tilgjenglig) på min hoved spillmaskin - jeg angrer ikke.

Hvis du ikke liker Gigabyte regner jeg med Foxconn BlackOps er et meget bra X48 DDR3 kort, hvis du får tak i det da.

EDIT: Alle kort i denne klassen har ei røys med SATA kontakter.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Igjen takk for svar =) Er absolutt ingen fanboy, så merket for meg spiller ingen rolle, så lenge jeg vet det er stabilt og kvalitetsstemplet på noen måte (reviews av anerkjente sites).

Men sier du at WS Evolution ikke kan brukes til spilling? Likte veldig godt at den hadde bl.a. 8xS-ATA, utformingen på den passive kjølingen (er ikke i veien for en ekstern kjøler), lett tilgang til reset knapp av CMOS, samt at workstation for meg er ensbetydene med f.eks. kvalitetsforsterkede komponenter. Men igjen, det siste er jeg overhode ikke sikker på.

For det å fire ned på kravene på CPU fra 4 kjerner til 2 kjerner så er det helt uaktuelt.

For min egen del har jeg skjønt av erfaring at HK er noe av det viktigste i PCen din, og derfor den du trenger å kvalitetssikre mest. Er forholdsvis nysgjerrig på dine/andres erfaringer, da bl.a. om Gigabytes drivere, kontra Asus (som jeg personlig er veldig fornøyd med sett at det er Nforce sett)?

Er også litt nysgjerrig på minnemodulene jeg foreslo, da jeg ikke er helt sikker på om disse er value ram e.l. da de er så billige..?

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Drivere spiller ingen rolle da alle kort bruker de samme drivere, med unntak av noe forskjell på lan/lyd, men der er det f.eks marvell, eller realtek som står for drivere - ikke kortprodusenten, Intel står for chipset software på dem alle.

jeg har IKKE sagt at Asus WS kortet ikke kan brukes til spilling! Bare sier at det ikke er konstruert spesifikt til slikt bruk, noe f.eks Rampage Formula er. Selvfølgelig vil det fungere. Gigabye X38T/X48T-DQ6 kort har 8 sata kontakter, 6 fra ICH9R og 2 ekstra fra en Jmicron chip.

Hvis du tenker over så er det lite overklokking og spilling i de miljøer sånne kort er myntet på - men selvfølgelig vil det fungere.

resetknapp til cmos trenger du ikke på nyere Gigabyte kort - de resetter seg selv perfekt - hver gang, det samme gjør Asus Maximus og Rampage kort.

Rambrikkene er bra de, såpass bør man ha skal ddr3 ha noe for seg nå.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Haha, nå føler jeg meg litt driti ut her. Fokuserte for mye på testen jeg har sett på, og blandet sammen antall PCIe 16x spor layout fra DQ6 med WS Evo. Dette var bare fryktelig flaut ^^

Uansett, som jeg ser nuh, så har jo WS Evo 4x PCIe 16x, samt to PCI spor; mot DQ6 mye mer fremtidsrettede design (imho) 2x PCIe 16x, 3x PCIe 1x og 2x PCI spor. Og med et slikt design, pluss bedre design på selve passive ribbene (omringer ikke sokkelen) ser det jo ut at valget faktisk blir ganske lett. Aner ikke hvordan jeg har klart å surre så hardt ^^ :blush:

Lenke til kommentar

Også vil jeg jo selvfølgelig legge til at jeg prøver ikke å være urimelig vanskelig, men prøver heller å klemme noen ordentlige svar til hvorfor jeg burde noe annet enn det jeg har sett meg ut.

For min egen del så har jeg aldri sett systemet mitt peake per dags dato over 1,5GB brukt minne, men om det er noe i det dere sier så blir det isåfall DDR3.

Kikka på noen 4GB moduler nå;

OCZ DDR3-1600 Platinum EB XTC 4 GB (2 x 2048)

https://prisguiden.no/product.php?productId=94386

http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=138711

2900,-

Tatt i betraktning at jeg går for DQ6, Q9450 og disse tipper jeg prisen havner på rundt ~7100,- inkl frakt.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å kjøre Vista er iallefall 4gb VELDIG merkbart - og allerede nå er det flere spill som trives mye bedre med mer enn 2gb ram, og når 64bits OS om ikke altfor lang stund er normen vil størrelsen på minnet telle enda mer.

Lenke til kommentar

Den ser jeg veldig greit. Men iom at 32bit systemer capper deg på 3.6GB eller hva det er, ser jeg ikke helt store vitsen nå, da så store moduler i DDR3 sjiktet er så dyrt. Tror ikke jeg merker så mye i forhold til min programvare som stort sett består av spill, og i.e. kart-redigering (CoD4 og Source) eller Dreamweaver, men ser jo tydelig at etterhvert vil jo dette bli et must (omtrent som når jeg kjøpte mine 1GB OCZ, og oppgr til 2GB halvannet år senere, uten å svi av så mye)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...