svinepelz Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Heisann. Jeg er middels interessert i fotografi, og har tidligere eid en rimelig Canon Ixus (tror det var en Ixus 65, 6 megapixel-modell) som jeg var godt fornøyd med. Den slet med en del støy på høy ISO, så det var vanskelig å ta gode bilder med den når det var litt mørkt, spesielt av motiver i bevegelse. Vi har en hund, så det går mye på denslags. Nå har jeg uansett mistet dette kameraet, og må ha et nytt. Det som gjør meg så frustrert er at det er klin umulig å finne noen fornuftige anbefalinger av kameraer. Det er mulig dette er fordi alle er såpass like at det ikke betyr så mye hva man kjøper, men jeg liker å tro at det finnes et kamera som er perfekt for mine behov, og dette vil jeg gjerne finne :-) Etter å ha grublet og lest i dagevis, samt vært innom Elkjøp (ja, jeg vet at de ikke har spisskompetanse på foto, men jeg var nå uansett innom) sitter jeg her og funderer på følgende modeller: - Fuji Finepix F40fd, pga. gode egenskaper i dårlig lys. Videokvaliteten skal visst være dårligere enn en gjennomsnittlig Ixus, noe som bekymrer meg litt, da vi filmer hunden av og til og har stor glede av det. Bildekvaliteten er likevel viktigere, tross alt. - Casio Exilim Z1200, pga. anbefalinger her inne. Er i utgangspunktet skeptisk til kameraet pga "for mange megapixler" og noen tester jeg har lest som ikke har vært all verden, og jeg har heller ikke all verdens godt inntrykk av Casio som kameraprodusent (basert på å ha lest mange dårlige tester av tidligere modeller), men for all del. - Panasonic DMCFS5 eller DMCFX35, pga. glødende anbefalinger fra fyren på Elkjøp. Har i grunnen sagt til meg selv at jeg ikke skal ha Panasonic, da jeg ikke har lest en eneste Panasonic-test der ikke dårlig bildekvalitet og overdreven støyprosessering har vært trukket fram som negativt, men om dette virkelig er et godt kamera så er jeg åpen for å tenke nytt. - Canon Ixus etellerannet, fordi det er et trygt valg som vil gi meg OK bildekvalitet og en god videodel, nærmest uansett hvilken modell jeg velger. Det virker imidlertid ikke som om noen Ixus-kameraer har mer enn gjennomsnittlig bra bildekvalitet, og at man bør finne bedre om man bare leter. Så jeg leter og leter, uten å bli noe særlig klokere. Det som ser mest interessant ut er Ixus 85 IS, med tilsynelatende god bildekvalitet og byggekvalitet til en rimelig penge. - Samsung etellerannet. Finner lite om disse modellene, men jeg liker utseendet. Overfladisk? :-) Så, det jeg er på jakt etter er et kompaktkamera i prisklassen rundt 2500, pluss minus 500. Fint om kameraet har noen manuelle instillinger å leke med, da jeg liker å fikle med sånt. Min forrige Ixus var ikke all verden i så måte, men den hadde i det minste en manuell-modus som ga et par-tre valg å skru på, hehe. Om noen kan gi meg tips her er jeg svært takknemlig. Ja, jeg har lest forumet her, men jeg synes ikke at jeg klarer å sirkle inn noe kamera som virkelig slår meg som perfekt. Fuji F40 er kanskje det som kommer nærmest, men jeg mistenker at det kanskje er litt hardhendt med støyreduksjonen (noe jeg ikke liker spesielt godt), og det hadde vært fint om det hadde bildestabilisator (ikke et must, men kjekt å ha). Endret 11. juni 2008 av svinepelz Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hvorfor ikke SLR? D40 til 2500ca... Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 SLR er for stort, dessuten føler jeg ikke at jeg er interessert nok til å forsvare det. Jeg har riktignok "halv-siklet" på et Pentax K20D en stund, men jeg vet med meg selv at det vil bli liggende og støve ned. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Er jo en ærlig sak det..! Lenke til kommentar
Fin fyr Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hva med Canon G9? Det er jo ganske kompakt, men har en passe stor linse, som bør kunne slippe inn litt mer lys enn andre kopaktmodeller. Noen meninger? Eller vil du ha et som tåler å være med absolutt over allt: olympus mju 1030sw. Men dette har en liten linse som ligger inne i huset, så det er ikke sikker det er så lys-sterkt? Har selv mju 770sw, er absolutt fornøyd med det, først og fremst fordi jeg kan ta det med i ruskevær, eller stappe det i lomma på badebuksa. Det tåler 10 meter dybde. Det tar gode hverdagsbilder, men er nok ikke så godt i mørket uten blits. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg kan støtte opp om forslaget til SKUREKREM. Canon G9 er kameraet jeg anefaler de som ikke vil ha speilrefleks. Tom Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Her går det sikker litt på pris, men nå får du også Fuji F50 til 1999. 40 og 47 er bra kamrar og ikke noe dårligere video kvalitet. tvært om bedre å filme med et kamra som fungerer med (kona komenterte her nå det er bra det kamra baby(f31fd). Hun sammenligner mot Nikon D80. Helt enig der. Ellers så testet vi 4 kamrar i dag på auto instilling . Det var Ixus 860 75 og Fuji A480 og Z10. Den som fikk best bilder var det billigste Fuji A480 og det dårligste var Ixus 860. Som bommet helt på hvit balansen. Det som vi også testet mot proffe fotografer så testet vi en blind test da vi spurte vilket bilde de synes var best dårligst synes de også var Ixus 860 og A480 kåra som det beste. Det som er interessant der er at den får slakt i alt av bilde tester osv osv. Nå gjenstår det seff å teste det manuelt da men alika vel så ville jeg gått for F40 eller 47 hvis ikke du skal opp på F100 som blir en slager. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Jo, har vurdert Fuji F50 også, men syns 12 megapixler er å dra strikken litt langt. Det blir så store filer av det også - greit at harddiskplass er "billig", men det føles likevel litt bortkastet. Fuji F100 så i og for seg spennende ut, selv om det også lider av for mange megapixler. Tror ikke det er verdens største oppgradering i forhold til F50, men. Ser at F100 selges her og der til rundt 2500. Canon G9, tja. Det er veldig dyrt, og ser litt stort og klumpete ut. Størrelse betyr en del. Tror F100 er bedre i så måte, selv om jeg mister en del muligheter for manuelle innstillinger, samt RAW, blitz-sko og diverse som jeg egentlig ikke føler jeg trenger. Takk for tips og tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Fin fyr Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Skal jeg si mitt, er jeg ikke veldig imponert over F50FD. Jeg hadde dette en kort periode, men solgte det igjen. Greit kamera, helt normalt, men slettest ikke den "store nyheten" det ble blåst opp til ved lansering. Har sett litt på et annet alternativ fra canon, Kan SX100 være noe? Det skal etter hva jeg kan se ha en ganske god linse. ca 2700,- Tror faktisk ikke at G9 er så veldig stort, men en stund siden jeg så det nå. Men det ligger jo rundt 4000,-. En ting jeg har funnet ut er viktig for meg, er at man ikke skal måtte rote i menyene i kaneraet for å finne slike ting som video-opptageren. Når jeg vil filme, vil jeg helst bare vri på en knapp, eller som på S5 ISen min, trykke på en knapp, så er filmingen igang. Kameraene har såpass gode video-opptak nå, at det er gøy å bruke de som video-kamera også. Men der er jeg sikker på at en lys-sterk linse også bidrar til gode film-resultater. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jo, har vurdert Fuji F50 også, men syns 12 megapixler er å dra strikken litt langt. Det blir så store filer av det også - greit at harddiskplass er "billig", men det føles likevel litt bortkastet. Fuji F100 så i og for seg spennende ut, selv om det også lider av for mange megapixler. Tror ikke det er verdens største oppgradering i forhold til F50, men. Ser at F100 selges her og der til rundt 2500. Canon G9, tja. Det er veldig dyrt, og ser litt stort og klumpete ut. Størrelse betyr en del. Tror F100 er bedre i så måte, selv om jeg mister en del muligheter for manuelle innstillinger, samt RAW, blitz-sko og diverse som jeg egentlig ikke føler jeg trenger. Takk for tips og tilbakemeldinger! F100 har ikke på nærheten de støy problemene 50 har. Kan ha noe med at kamra er noe større i dimensjon. Skal jeg si mitt, er jeg ikke veldig imponert over F50FD. Jeg hadde dette en kort periode, men solgte det igjen. Greit kamera, helt normalt, men slettest ikke den "store nyheten" det ble blåst opp til ved lansering. Har sett litt på et annet alternativ fra canon, Kan SX100 være noe? Det skal etter hva jeg kan se ha en ganske god linse. ca 2700,- Tror faktisk ikke at G9 er så veldig stort, men en stund siden jeg så det nå. Men det ligger jo rundt 4000,-. En ting jeg har funnet ut er viktig for meg, er at man ikke skal måtte rote i menyene i kaneraet for å finne slike ting som video-opptageren. Når jeg vil filme, vil jeg helst bare vri på en knapp, eller som på S5 ISen min, trykke på en knapp, så er filmingen igang. Kameraene har såpass gode video-opptak nå, at det er gøy å bruke de som video-kamera også. Men der er jeg sikker på at en lys-sterk linse også bidrar til gode film-resultater. Det å styre kamra fra utsiden som en del ixus og tidligere fuji kamra osv har hatt i lang tid, er veldig alright. Så lenge en ikke ser skjermen bestandig i mye sol lys og du skal over på film eller noe så blir det kludrete. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Ref. mitt innlegg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=962320 og styr i tillegg unna F50fd av samme grunn. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Innså at jeg sikkert kom til å få like mange svar i denne tråden som det finnes alternativer og hjelpsomme lesere, så jeg gikk hen og kjøpte meg et Fujifilm F100fd. Av og til må man bare bestemme seg for noe. Tok noen bilder inne på kvelden i går i svært begrenset belysning, og ble rimelig fornøyd med kvaliteten. Får se hvordan det fungerer under mindre vanskelige forhold :-) Lenke til kommentar
Fin fyr Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Hadde vært artig å høre hvordan du er fornøyd med kameraet, når du har prøvd det en periode. Ser innom etterhvert. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Hadde vært artig å høre hvordan du er fornøyd med kameraet, når du har prøvd det en periode.Ser innom etterhvert. Okei, får vel poste igjen her da :-) Har hatt kameraet en stund nå, og jeg er ganske fornøyd. Ikke terningkast seks-fornøyd, jeg har noen "gripes" med kameraet. Menysystemet er hovedproblemet, det er tungt å navigere i, og enkelte valg ligger på uvante steder. Hovedmenyen er sirkulær, man spinner den rundt i en av to retninger for å velge program, og denne spinninga blir jeg aldri fortrolig med. Det går derfor treigt å velge program. Nå setter jeg ofte kameraet på manuell, så det betyr ikke all verden, men i forhold til Ixusen jeg hadde er menyen et klart steg tilbake. Zoomen er positiv - om jeg husker riktig har kameraet 5x optisk zoom, så jeg klarer å zoome bra inn på hunden vår når han går berserk borti en grøft et sted. Bildekvaliteten er god, og kameraet gir fine og nøytrale farger. Jeg er ganske var på farger, og mener at fargebalansen er merkbart riktigere enn på min gamle Ixus, som nok var en smule hard på fargemetning og kontrast. Jeg ser også dette i en del bilder fra Canons billige speilreflekser, at de skrur opp fargene for å få det til å se "ekstra fint" ut, gjerne med et svakt hint av sepia for å gjøre det riktig så gyldent og attraktivt. Dette synes jeg ikke er et problem på Fujien min, og det er jeg fornøyd med. Ellers er kameraet riktig pent og stilfullt, noe som er bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå