Neglesaks Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Jeg var på microplex.no og så på hvordan vannavkjølng så ut.. Dette ser veldig interessant ut. Bråker dette fælt? Kan noen forklare meg hva jeg trenger og og om dette er noe bra. Hvor mye koster det å fikse vannavkjøling? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Det bråker antagelig ikke noe i det hele tatt, bortsett om du får vannskade - da får du bråk med forsikringsselskapet. Dette er jo vannvidd... Hva med et Peltier-element? skarsk Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Ikke forvent mirakel kjøling for under 1500,-. 3dfxCool har jo et AMDpro watercooling kit til 1000 u/radiator! Radiator koster vel rundt 4-500,-, eller du kan stikke på et 'høggeri' og finne deg en :smile: Tror ok.no hadde en test av dette vankjølingssettet! Bråker gjør det vel ikke, men en vifte eller to trenger man jo for å kjøle radiatoren... Så kommer vifta på HK, GK og i PSU i tillegg dah... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Skarsk: LOL! Men til saken, Neglesaks: Vannkjøling kan oppleves som bortimot lydløst, i forhold til en luftkjølt maskin. Selvsagt vil det fortsatt være noe som surrer og går, men du blir kvitt "bråkebøtta"; CPU-vifta. Riktignok må du ha en vifte for radiatoren, men denne kan som regel kjøres på adskillig lavere fart enn maks, og da er den praktisk talt ikke hørbar! Om du er lei / "døv" av "jetstøy" fra CPU-vifta, (noe du antagelig er?), så kan vannkjøling være et meeeget godt alternativ. Anbefales! Lenke til kommentar
Danny Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 jepp,du burde se på amd water cool kit på 3dfxcool,no den slo et swiftech sett som ok.no test som er dyrere Lenke til kommentar
extreme Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Vannavkjøling krever luftkjøling av radiatoren. Da helst 2 vifter. I tillegg bråker fortsatt vifta i PSU'et. Nei, kjøp heller en slik Swiftech kjøler til 650,- hos microplex (Fåes både til Intel og AMD). og en stillegående Pabst vifte. Dette bråker MINDRE enn vannkjølning, og kjøler bortimot like bra. Lenke til kommentar
H4u Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 vann leder varme MYE bedre enn luft, kjører du systemet med en stor nokk tank, kan du slippe å bruke vifter i det hele tatt! duh... vanskelig å tenke seg til, eller? Hardware4u.be.tf [ Denne Melding var redigert av: H4u på 2002-01-12 19:25 ] Lenke til kommentar
extreme Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Ja..en bilradiator? som er større enn hele kassa til sammen? Nei, de vannkjølningene som selges på webshoppene må du ha vifter på, 120mm og ofte 2 stk. Overklokking.no sa at swiftech kjølern kjølte bedre enn de billigste vannkjølningene i en review der. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Sjekk den nye Koolance boksen på http://www.microplex.no/ Ikke spesielt dyrt, ikke spesielt komplisert... Vannavkjøling for hvermansen... :smile: Tro meg, det bråker adskillig mindre! Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 tomshardware.com hadde en interessant artikkel http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/0201...0102/index.html Der finner du analyse av to systemer, tror bare det er swifttech sitt som er til salg i norge. Uansett kommer du bedre ut med vannkjøling, det bråker ikke, du kan bruke nesten lydløse vifter på radiatoren (evt flytte radiatoren ut av huset). Men du risikerer å ødelegge alt ved en vannlekasje. Det burde også tas med at vannkjøling kan benyttes på flere systemer, det er såpass effektivt at du kan bruke det på din neste maskin. Psu vifte kan byttes, så den kan også gjøres stillegående. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Quote: On 2002-01-12 19:24, H4u skrev:vann leder varme MYE bedre enn luft, kjører du systemet med en stor nokk tank, kan du slippe å bruke vifter i det hele tatt!duh... vanskelig å tenke seg til, eller?Hardware4u.be.tf[ Denne Melding var redigert av: H4u på 2002-01-12 19:25 ] Du mener vel stor nok radiator ...! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Quote: Du mener vel stor nok radiator ...! Med en stor nok vanntank vil jo vannet rekke å bli kjølt nok ned før det blir brukt igjen så jeg tror nok han mente vanntank ja. Forøvrig har vannkjøling flere støykilder enn de eventuelle viftene(som du ikke trenger). Pumpa bråker og du har hele tiden lyden av vann i sirkulasjon inne i kassa. Ikke mye, men den er der helt klart. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Quote: On 2002-01-13 17:14, Anders Leipsland skrev: Quote: Du mener vel stor nok radiator ...! Med en stor nok vanntank vil jo vannet rekke å bli kjølt nok ned før det blir brukt igjen så jeg tror nok han mente vanntank ja. Forøvrig har vannkjøling flere støykilder enn de eventuelle viftene(som du ikke trenger). Pumpa bråker og du har hele tiden lyden av vann i sirkulasjon inne i kassa. Ikke mye, men den er der helt klart. Njaaa, er ikke helt enig med deg der Anders! Du skal ha en ganske stor vanntank, plassért i relativt kjølige omgivelser, om dette skal gi noen effekt! Men dette er tross alt avhengig av materialet i vanntanken da, og dens evne til å avgi varme til omgivelsene. Lyden av vannsirkulasjon i kassa kan du glemme, i et riktig konstruert system. Det som eventuelt KAN bråke, er om returslangen munner ut over nivået i vanntanken. Da kan man nok oppleve "plaskelyder" i ny og ne. Men returslangen kan godt plasseres under vannspeilet i tanken, og dermed vil du ikke høre en lyd fra sirkulerende vann... Garantert! [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-01-16 01:54 ] Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Jeg forstår rett og slett ikke problemet her. Støyen i mitt luftkjølte system (totalt 7 vifter) kommer fra mine 3 IBM harddisker og ikke viftene. Jeg kan nappe ut alle sammen uten at jeg hører forskjell på lyden. Alle viftene er Pabst vifter så de er i utgangspunktet meget stillegående. Diskene derimot har et vanvittig støynivå. Det er GXP60 og GXP75 disker som går på 7200 rpm. Diskene er meget bra både i hastighet og i kvalitet, men den støyen de lager trekker garantert ned. Mvh André Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Quote: On 2002-01-16 01:53, Skrue skrev:Njaaa, er ikke helt enig med deg der Anders! Du skal ha en ganske stor vanntank, plassért i relativt kjølige omgivelser, om dette skal gi noen effekt!Men dette er tross alt avhengig av materialet i vanntanken da, og dens evne til å avgi varme til omgivelsene. Jeg skrev bare at jeg tror H4u mente og jeg tror fortsatt at han mente vanntank, så det er nok han og ikke meg du er uenig med :wink: Quote: Lyden av vannsirkulasjon i kassa kan du glemme, i et riktig konstruert system. Det som eventuelt KAN bråke, er om returslangen munner ut over nivået i vanntanken. Da kan man nok oppleve "plaskelyder" i ny og ne. Men returslangen kan godt plasseres under vannspeilet i tanken, og dermed vil du ikke høre en lyd fra sirkulerende vann... Garantert! Har enda ikke sett ett vannkjølingsystem hvor jeg ikke hørte noe til vannsirkulasjonen. Den er ikke stor, men den er der. Har sikkert noe med at jeg bevisst hører etter "vannlyder" når jeg vet at kassa er vannkjølt da(har som du sikkert vet vannskrekk når det gjelder PC-er). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå