Fruktkake Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Seagate-diskene er normalt priset. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Ville heller ikke kjøpt en disk med 5 plater når det er treplaters alternativ. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Jeg er på utkikk etter pålitelige serverdisker. Jeg gir blanke i alt annet såfremt de har brukbar ytelse, kapasitet og pris. Mine disker står stort sett og jobber konstant (dog nødvendigvis ikke på full pupp), og er lei av disker som ikke tåler slikt. Så etter at jeg begynte å kjøpe WD's RE serie bestemte jeg meg for at jeg ikke skal kjøpe noe annet enn enterprisedisker framover. Noen seriøse, konkrete forslag? Endret 20. juni 2008 av JKJK Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Jeg er på utkikk etter pålitelige serverdisker. Jeg gir blanke i alt annet såfremd de har brukbar ytelse, kapasitet og pris. Hehe, du gir blanke i alt annet, utenom pålitlighet, ytelse, kapasitet og pris? Hitachi er nok det "konsument-merket" jeg har hørt om færrest problemer med i server-sammenheng. Forøvrig er det mange disker som tåler fint å kjøre 24/7. Jeg har vel ca 35 disker gående 24/7 å, og har bare hatt problemer med en av de, og den fikk problemer etter abre noen måender. Alle er desktop-disker, en sjelden gang får du et mandagsprodukt såklart, enterprise eller ikke. Men feks Seagate ES.2-serien er vel også ok. AtW Endret 20. juni 2008 av ATWindsor Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Ja. Da tenker jeg på garanti, antall plater, synsing og sansing, osv. Backup av flere TB tar jeg meg ikke råd/tid til, så da kjøper jeg heller skikkelige disker, og lar det stå til hvis alt går til heden. Det er et kjent fenomen at: store gutter tar ikke backup, men gråter mye! Har måtte pælme 4 disker de siste 3 årene, noe jeg ikke har tenkt å fortsette med edit: Ser ut som det likevell kan være mer fornuftig å satse på 750GB enn 1TB disker. Vurderer denne. Endret 20. juni 2008 av JKJK Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ja. Da tenker jeg på garanti, antall plater, synsing og sansing, osv. Antall plater spiller inn på feilraten til diskene. Garantien spiller en rolle når man bytter ut defekte disker. Backup av flere TB tar jeg meg ikke råd/tid til, så da kjøper jeg heller skikkelige disker, og lar det stå til hvis alt går til heden. Det er et kjent fenomen at: store gutter tar ikke backup, men gråter mye! Jeg som trodde at trygge data spilte noen rolle for deg siden du snakket om serverdisker og var villig til å betale ekstra for ekstra holdbare disker. Dette snur jo fullstendig opp ned på det. Du vil ikke ha trygge data, du vil ha ytelse og pris og er villig til å gråte mye i stedet for å betale ekstra for god trygghet. Dette kunne du sagt med en gang i stedet for å villede oss med at du satser på trygt lagrede data. Har måtte pælme 4 disker de siste 3 årene, noe jeg ikke har tenkt å fortsette med Du burde levert de til IBAS å få ut innholdet. Eller ennå bedre: Kostet på deg en backup så du slapp å sende de til IBAS og slapp all griningen. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Seriøst Simen1, dette er så typisk deg. Er det virkelig så vaskelig å forstå at jeg heller vil invistere i gode disker som i utgangspunktet skal være bedre enn konsumerdisker for å få en viss form for sikkerhet; imot å bruke penger og tid på backup opp i mente? Jeg betaler heller noen hundrelapper pr. disk extra istedet for å bruke flere tussinger på å ta jevnlig backup av flere TB. Jeg har dårlig erfaring med konsumentdisker og god erfaring med enterprise disker på dette punktet. Er det VIRKELIG så umulig å skjønne logikken min? Jeg vil ha billigst; best mulig enterprisedisker. Kanskje jeg bruker diskene mine til el-pirato? Da er ikke backup mye verdt, men en crash, er også tamt. Endret 21. juni 2008 av JKJK Lenke til kommentar
haalo Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (Det var da veldig personlig du skulle bli, JKJK.) Enterprise-disker vil ikke gi deg noen form for datasikkerhet, det eneste de vil gi deg er teoretisk økt driftssikkerhet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Seriøst Simen1, dette er så typisk deg.Er det virkelig så vaskelig å forstå at jeg heller vil invistere i gode disker som i utgangspunktet skal være bedre enn konsumerdisker for å få en viss form for sikkerhet; imot å bruke penger og tid på backup opp i mente? Jeg betaler heller noen hundrelapper pr. disk extra istedet for å bruke flere tussinger på å ta jevnlig backup av flere TB. Jeg har dårlig erfaring med konsumentdisker og god erfaring med enterprise disker på dette punktet. Er det VIRKELIG så umulig å skjønne logikken min? Jeg vil ha billigst; best mulig enterprisedisker. Kanskje jeg bruker diskene mine til el-pirato? Da er ikke backup mye verdt, men en crash, er også tamt. Jeg hadde nok heller vurdert å kjøre konsument-disker i raid5 isåfall. La oss tippe at enterprise-disker ligger 20% over i pris, mens raid 5 ligger 33% over i pris med 4 disker. Og det er en sikrere løsningen med et godt software-raid slik jeg ser det. DOg har du ulempen at du må kjøpe 4 og 4 disker. AtW Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Ja, har flere ganger vært innom tanken på raid. Og har ikke helt slått det fra meg enda, men terskelen din er litt høy ettersom jeg må flytte alt på filserveren til noe annet hvis jeg skal bruke de diskene jeg har i dag i et raid. Haalo: poeng. Men det er det jeg er ute etter. Driftssikkerhet, ikke datasikkerhet. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Huff ja, å flytte alt av data fra JBOD/single disks til Raid er ikke lett... Jeg løste det ved å samtidig kjøpe nye disker, slik at jeg først lagde raid med de nye diskene, flytte alt over til raidet, og så legge til de gamle diskene i raidet. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Da må jeg invistere i ny kontroller, nytt kabinett osv osv. Glem det. Får finne meg enterprise disker selv. Endret 21. juni 2008 av JKJK Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Da må jeg invistere i ny kontroller, nytt kabinett osv osv. Glem det. Får finne meg enterprise disker selv. Til informasjon finnes det endel gode software-løsninger (litt avhengig av OS) AtW Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Ja, jeg kjører Raid5 i software. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Vet godt om software raid (kjører softwareraid 1 på bsd-routeren min), men det innebærer vel fortsatt flytting av data? Endret 22. juni 2008 av JKJK Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Vet godt om software raid (kjører softwareraid 1 på bsd-routeren min), men det innebærer vel fortsatt flytting av data? Jojo, men det involverer ikke nytt kabinett, kontroller osv AtW Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Og du kan legge til nye disker langt enklere enn med hw-raid. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Og du kan legge til nye disker langt enklere enn med hw-raid. Akkurat det spørs vel endel på hardware-raidet. På mange er det vel så enkelt å legge til som ved software. AtW Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Ja, men bare så lenge du har ledige plasser på kontrolleren. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Må uansett revurdere filserverboksen, men det bli mer på sikt. Satser i første omgang på enterprisedisker uten raid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå