Gå til innhold

Fototreff i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Benytter anledningen til å ønske alle vandrerne en riktig god jul og et feiende flott nyttår.

I lige så. :)

 

Blir sikkert med da jeg å tenker jeg når jeg kommer ned til Trondheim igjen. Ellers så får dere der nede i Tr.h & i sør og nord ha en riktig så God Jul! :)

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Månen i går kveld

post-19109-0-36667100-1356538116_thumb.jpg

 

Og Jupiter med 4 av sine månar

post-19109-0-11746600-1356538143.jpg

 

Olympus E-30 og Olympus ED 50-200 på stativ.

 

Sjølvutløysar på 10 sek + 2 sek spegllås for bilde blir tatt.

Lukkartider ligg forhåpentlegvis i exif, nei det gjorde det vist ikkje.....

Månen: 1/200 sec f/8,0 ISO 200

Jupiter med månar: 1/3 sec f/7,1 ISO 200

Endret av ok67
Lenke til kommentar

Noen som et ute og prøver seg på noen skudd av månen i kveld? Har prøvd litt, men enten er stativet noe "shaky", eller så beveger Jupiter seg veldig i sikk sakk.. Ser ut som en knøttliten signatur som er veldig tydelig!

Noen her som kan startrail-fotografering ganske greit eller?

Jeg har gjort noen forsøk på startrailbilder. Ble avbrutt av akutt hjemlengsel og kalde tær.

Hva lurte du på?

Lenke til kommentar

Litt teknikker og sånt, ikke noe "spesielt" egentlig. Har funnet ut litt i etterkant óg.

Ok, her er tipsene mine:

1 Bruk stativ

Av åpenbare grunner. Dersom stativet er lett, kan det være lurt å feste noe tungt under det for å motvirke vind.

2 Fokuser

Zoom inn på den største stjernen, eller fokuser på noe du vi ha skarpt. Ta gjerne med en sterk lommelykt for å hjelpe deg med å fokusere på tretopp eller hva det måtte være. Denne kan også brukes til "lysmaling". Kun autofokus er så og si ubrukelig dersom det er veldig mørkt.

3 Objektiv

Et lysfølsomt- eller et vidvinkelobjektiv er å foretrekke. Men alt kan brukes.

4 Slå av autofokus

Når du har fokus, still objektivet på "manuell". Dette sparer litt tid mellom hvert bilde dersom bildene skal stackes i ettertid. Disse pausene vil skape små "hull" i startrailbanen. Dessuten kan autofokus skape trøbbel dersom du har fokusert på en stjerne. Stjernene beveger seg jo på himmelhvelvingen.

5 Innstillinger

Stor blenderåpning (F4, f.eks) gir tykkere lysstriper en liten (F11, f.eks). Høy iso gir mer støy men flere stjerner og vice versa. Her må man prøve seg litt frem.

6 Bildemodus

Bruk "bulb"-funksjonen på kameraet eller ta mange enkeltfotografier som stackes sammen til èn. Husk at bildebrikken i kameraet varmes opp ved lange eksponeringer, noe som kan resultere i uklare bilder. En kombinasjon av kortere bulb-fotografier (30 sek, f.eks) og stacking tror jeg er å foretrekke.

7 Utløser

Bruk intervallometer, fjernutløser eller selvutløser med forsinkelse. Intervallometer er å foretrekke, man ønsker minst mulig fikling med kameraet etter første bilde av åpenbare grunner.

8 Stjernenes vandring på himmelen

Stjernene vil anta en sirukær bane på et startrailbilde. Senterpunktet vil være omtrent på Stella Polaris eller polarstjernen. Dette kan være greit å merke seg dersom man ønsker seg en komplett sirkel.

9 Ta bildet/bildene.

Her kan det være lurt ha lommelykten dersom man vandrer avsted når man venter på at bildene blir ferdige. Jeg har selv lurt på hvor jeg satte stativet mitt etter en liten spasertur. Dette er ikke lett å finne dersom det er mørkt som i en sekk. Løsningen ble å plassere en lightstick på stativet. Og sist men ikke minst; ta med noe som kan brukes som tidsfordriv og varme klær. Det er ikke gøy å sparke gråstein i flere timer :o(

 

Håper du fikk noe fornuftig ut av dette.

Lenke til kommentar

Åssen gjør vi det med treff til helga? Venter vi med å holde det til tirsdag 8/1 når Bykatt kommer, eller kjører vi treff begge dagene?

For min del passer det best til helga, om ikke så skal jeg få lurt inn litt tid på tirsdag.

 

Ok, her er tipsene mine:

1 Bruk stativ

Av åpenbare grunner. Dersom stativet er lett, kan det være lurt å feste noe tungt under det for å motvirke vind.

2 Fokuser

Zoom inn på den største stjernen, eller fokuser på noe du vi ha skarpt. Ta gjerne med en sterk lommelykt for å hjelpe deg med å fokusere på tretopp eller hva det måtte være. Denne kan også brukes til "lysmaling". Kun autofokus er så og si ubrukelig dersom det er veldig mørkt.

3 Objektiv

Et lysfølsomt- eller et vidvinkelobjektiv er å foretrekke. Men alt kan brukes.

...

 

... Håper du fikk noe fornuftig ut av dette.

Skal notere det bak øret, og prøve neste gang været lar seg gjøre!

Lenke til kommentar

Nå begynner det å roe seg etter juleferien i Sverige, så jeg tror jeg kan både lördag og tirsdag da Bykatt kommer (om hun fortsatt har lyst på en tur?). Siden hun önsker seg en kveldstur i byen kunne det jo väre hyggelig å gå i et annet område på lördag. Har dog ingen idéer akkurat nå.

 

Andycam, takk for alle stjernefototipsen!

 

Nelson, mange gode forslag! Jeg blir gjerne med på litt lenger turer, f.eks. Röros-martna i februar. Håper vi kan få det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...