Gå til innhold

Fototreff i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært fint, Bjørn. Hadde vært artig å ha med en ferdig utdannet fotograf på treff. :) Ikke det at jeg antakelig får til å være med på treffet, da men.

 

Vi har begge øyne i panna og kamerautstyr, så det er kanskje ikke så stor forskjell på oss. Jeg har kanskje en litt annen angrepsvinkel på foto, men når det kommer til byvandringer og sånt så er vi ganske likestilte tør jeg nok påstå :)

 

Jeg tror nok eventuelt jeg blir med bare den lørdagen, tror det kan bli litt stress å ta seg fri for spottersday på jobben :p

Lenke til kommentar

Vi har begge øyne i panna og kamerautstyr, så det er kanskje ikke så stor forskjell på oss. Jeg har kanskje en litt annen angrepsvinkel på foto, men når det kommer til byvandringer og sånt så er vi ganske likestilte tør jeg nok påstå :)

 

Ja, du har nok rett i det. :)

 

Hvordan ser du på fotografering nå ift før du tok utdanningen? Jeg skjønner at det er masse forarbeid og oppsett og sånn på mange av bildene du tar, men om du tar et "hverdagsfoto", tenker du veldig annerledes nå enn før?

Lenke til kommentar

Hvordan ser du på fotografering nå ift før du tok utdanningen? Jeg skjønner at det er masse forarbeid og oppsett og sånn på mange av bildene du tar, men om du tar et "hverdagsfoto", tenker du veldig annerledes nå enn før?

 

Hverdagsfoto eller dokumentarfoto har også en god del forarbeid. Jeg skal til Uganda i slutten av august å gjøre et bokprosjekt for en organisasjon, men allerede nå sitter jeg å forbereder meg mentalt på hva som skal skje og legger en plan for fotograferinga mi.

Det jeg har gjort til nå er å lett opp en hel haug med dokumentarfotografier av forskjellige fotografer. Nå er det helst mennesker jeg vil fotografere så for eksempel Dorothea Lange (FARM) og Richard Avedon, så vel som Steve McCurry er jo en gode inspirasjonskilder der.

Så har jeg bestemt meg for hvilke bilder jeg absolutt må ta; nå er det et barnehjem jeg skal fotografere så da vil jeg gjerne ha barn i lek, barn som er blide, personell som hjelper barn og de vanlige "hjelp-jeg-er-sulten"-bildene.

Det jeg jobber med nå er å finne ut hvordan jeg kan agitere barnene til å gjøre hva jeg vil de skal gjøre. Dere tenker kanskje at det er litt juks å fake en situasjon, men av og til må man gjøre det for å få det man skal ha. Men her mener jeg at det handler mye om "the decisive moment", Henri Cartier-Bresson, å forutse situasjoner for så å kunne trykke ned knappen. Som de fleste foto-journalister sier; det handler om å være på rett sted til rett tid.

 

For å ta et praktisk eksempel på planlegging av bilder:

 

0002.jpg

 

Dette er et bilde fra Marrakech i Marokko, en av de eldre gatene i byen som fremdeles har det gamle, originale tre-taket over seg. Dette taket er med på å skape et spesielt lys og en stemning i en ellers så travel handlegate. Jeg hadde vært ned den gata flere ganger tidligere i uka og merket meg tidspunktet for når skolen litt lengre borte sluttet for å kunne få noen flotte bilder av barn i gata blant folkemassene. Jeg har også observert flere venner og søsken som delte sykkel på akkurat denne måten som bildet jeg tok og hadde sett for meg lenge å ta et bilde som dette. Så rundt klokka to denne ettermiddagen stilte jeg meg opp med et teleobjektiv, tok noen testeksponeringer og gjorde meg klar for å fotografere dette øyeblikket. Jeg så søskenparet langt nede i gata, men ventet til å de kom akkurat der lyset traff best og knipset en burst på 3 bilder.

 

Å gå rundt i Trondheim by gir meg ikke så veldig mye, med mindre det er et eller annet arrangement eller noe som skjer. Jeg har kanskje blitt litt for diva på akkurat det. Å fotografere livløse motiver fra rett vinkel er noe som må planlegges. Gjerne se hvordan ting ser ut dagen før og finne de rette vinklene for så og se om lyset står riktig dagen etter. Det gjør jeg på jobben som produktfotograf og av og til arkitekturfotograf. Men som et flystevne der jeg kan forvente å se fly som bryter lydmurer, piloter som snakker sammen, etterbrennere og lignende, kan gi mer spennende bilder, synes jeg personlig. Men her igjen jobber jeg med forventninger, ser på hvordan andre har fotografert fly og hvilke situasjoner som kan oppstå.

 

Planlegging av bilder, enten det er store fashion / mote-opptak, redaksjonelle ting som Oslo Fashion Week eller dokumentarfotografering, har blitt alfa-omega etter at jeg gikk ut fra fotofagskolen.

Lenke til kommentar

Angående Nasjonal Fotovandring som flere av oss var med på i dag....skal vi legge bildene våre i den tråden Tom har laget tro? Han har ikke presisert at den er bare for Oslo-deltagerne, ikke vet jeg....det blir en stund til jeg er ferdig med mine...først skal alt reduseres ned til et rimelig antall, før jeg begynner konverteringen. Det gikk forresten greit med været....men likevel - glad for at ull-undertøyet fortsatt ble brukt :) Takk for hyggelig samvær igjen....

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende var på spørsmålet mitt, Bjørn. :)

 

Ja, du er vel blitt litt "diva" ift å gå rundt i Trondheim sentrum og fotografere, men det kan jeg godt forstå når du jobber så mye med mennesker som du gjør. Det er jo noe av det artigste innen foto, og da blir man selvsagt kresen - når man har muligheten til det. :)

 

Slik planlegging som du gjør før turer og sånn, det lærer du på fotofagskolen? Eller har du måttet finne ut av akkurat det selv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det nærmer seg helg.

 

Er det interessant med Spotters day på Ørland, eller? I så fall må man melde seg på, og man må møte opp kl 08 på flyplassen. Dvs at man må ta hurtigbåten kl 06:15 om morgenen (eller kjøre bil selvfølgelig). Det er foreløpig ikke meldt allverdens vær på fredag, men en del bedre på lørdag. Men, programmet på fredag ser veldig spennende ut med å kunne stå MELLOM rullebanene og fotografere og sånn.

 

Er usikker selv på om jeg orker å dra hjemmefra kl 05:40 om morgenen enda, men hva synes dere andre?

 

PS: Husk å ta med hørselvern om vi drar til Ørlandet (enten det blir fredag eller lørdag).

Lenke til kommentar

Fant et program for lørdagen her: http://forsvaret.no/...er/Program.aspx

Ser ut som det er litt annet show også da.

 

Spotters day er absolutt interessant. Det er ikke hver dag jeg har muligheten til å stå rett ved rullebanen og se på fly. Men da må jeg altså ta fri fra jobben hele dagen, så lørdagen passer mye bedre...

 

Jeg tror jeg stemmer for å dra på lørdag, selv om jeg er redd jeg kommer til å angre :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...