RandiA Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Veldig trist - jeg visste hun har vært syk en stund, men ventet ikke at hun skulle gå bort så tidlig - jeg fant minnesiden hennes Lenke til kommentar
Linepusle Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Huff, det var trist. Jeg kjente henne ikke så godt, men hun var jo en kollega. Jeg visste ikke at hun var syk, Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Stjørdal Foto flytter til Lade https://www.mn24.no/nyheter/i/JbqPyR/flytter-butikken-fra-stjoerdal-til-trondheim Spoiler Flytter butikken fra Stjørdal til Trondheim – Navnet er så innarbeidet så vi vil videreføre det selv om vi nå flytter til Trondheim, sier Kjetil Schjølberg. Vi er den eneste fotobutikken med dette konseptet nord for Oslo, sier Kjetil Schjølberg. Siden 2012 har han drevet Stjørdal foto. Ti år etter solgte de fotoutstyr for 90 millioner kroner, før han fikk et tilbud han beskriver som så godt at han ikke kunne si nei til det. I april i fjor solgte Schjølberg Stjørdal Foto til Foto.no, men i november gikk fotokjeden konkurs med 75 millioner kroner i gjeld. Schjølberg sikret seg det gamle domenet til butikken han hadde bygget opp, og kort tid etter var han i gang igjen i Mindes hus i Stjørdal. Nå tar han med seg butikken til Trondheim og åpner på Lade Arena i begynnelsen av februar. – Før jeg solgte var også planen å ekspandere, og vi hadde tenkt å åpne både i Trondheim og Oslo. Vi tror det blir bra å flytte til byen, og håper på mer salg i butikk enn vi hadde i Stjørdal. Schjølberg har begynt på scratch med å bygge opp et varelager for Stjørdal foto. – Men vi viderefører kunnskapene vi har hatt, som en entusiast-butikk med spesialvarer. Dette er varer du ikke får på Elkjøp, Power og XXL, men spesialutstyr der et kamera kan ligge på 100 000 kr. Med så dyrt utstyr, kreves det mye kapital til varelager, men Schjølberg vil ikke si hvor mye han har investert i den nye butikken. – Tommelfingerregelen er at du bør ha 10-20 prosent av årets omsetning på lager. Så da bør vi ha varer for et sted mellom sju og ti millioner på lager for å få det til å gå rundt. Sånn som det er i dag, vil jo alle ha varen med en gang. Når du kjøper noe, vil du ikke vente i to uker. – Hvem er den typiske kunden som kjøper kamera til 100 000 kroner? – Det er fotoentusiaster. Det er noe til bedrift, men mange hobbyfotografer. Det er de som sparer og bruker alle sparepengene sine på utstyr for å drive med hobbyen sin. Det er mange naturfotografer, men også kunder som tar bilder av andre ting som båter og alt mulig annet. Det er det som er så artig, og jeg treffer veldig mye ulike folk. Kjøper og selger brukt Selv om han har kunder på nettbutikken i hele landet, og også utenfor landegrensene, gleder han seg til å få et utstillingslokale sentralt på Lade. – Det blir en butikk med utstilling som vi er avhengig av å ha for å få avtaler. Hvis du ikke har utstilling i en by nå, så har du ingen verdi fra det markedet. Schjølberg forteller at innbytte også er en stor del av virksomheten. – Dette med innbytte har blitt stort. Nå får vi betalt for hver enhet vi bytter inn som er bærekraftstiltak. Det er viktig for oss at utstyret får nytt liv, så brukt utstyr blir en stor del av den nye butikken. Selv om et kamera er ti år, har det høy annenhåndsverdi. Parkering Schjølberg forteller at han egentlig kunne tenkt seg å etablere seg i Midtbyen. – Men det er en helt annen husleie, også er det jo helt umulig å kjøre bil der. Når man kommer med gammelt utstyr som er tungt eller skal kjøpe dyrt nytt utstyr, vil man kjøre bil, sier han. – Hva er fordelen med denne plasseringa? – Dette ligger jo ved den mest trafikkerte rundkjøringen i byen på lørdager. Det er et sted folk drar og handler og flere andre kjedebutikker ligger her og det er god parkering. – Er det rart at Stjørdal foto nå ligger på Lade? – Jeg vet ikke, er det det? Navnet er så innarbeidet så vi ville videreføre det. Vi har egentlig ikke vurdert å endre det, sier Schjølberg. – Er ambisjonen å passere omsetningen fra da du drev sist? – Vi har ingen ambisjoner om tall, men vi har ambisjoner om å gå i pluss. Man bør omsette for ti millioner per ansatt for å gå i pluss, så vi bør iallfall ligge på 50 millioner. Stjørdal foto har ikke tegnet noen langsiktig avtale med Lade Arena. – Vi har tenkt å gi det ett år for å se hvordan det går, men jeg tenker det skal gå greit, for det er en svært god lokalisasjon og vi har allerede en stor kundebase. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå