Gå til innhold

Hvilken Programerings verktøy er lure og bruke?

Anbefalte innlegg

Etter å ha programert noe større en bare noen få klasser så har jeg erfart at det er enkelte verktøy som kan være nyttige og ha. Så jeg lurte på om noen kunne hinte til verktøy som en burde sette seg inn i føre neste prosjekt.

Revisjons kontroll, virker ekstremt nyttig og ha. Jeg har hørt om SVN, er det noe tess, elelr er det noe annet spm kan anbefalles?

Documentation generators, som Doxygen virker også veldig kjekt. Burde jeg lære med doxygen, eller er det noen andre jeg burde se på isteden?

Er det flere nyttige verktøy så vil jeg gjerne høre om det også. Det er C++ og Java jeg bruker foreløbig, så ser helst at verktøyenne støtter disse språkene, eller er språk uavhengie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SVN er absolutt 'tesst', men nå er det Git som er i vinden.

Vil i tillegg anbefale en eller annen form for bug-tracker/oppgaveplanlegger. Finnes nok mange alternativer der, så du får bare søke litt. Finn en med mail-støtte og integrering med versjonskontroll-systemet.

Tilslutt er jo unit-testing noe som kan være lurt å ta i bruk.

-Vegar

Lenke til kommentar

memprof, memory profiler (linux only)

valgrind, oppdager memory leaks (linux only, tror jeg (muligens porter er på vei til forskjellige platformer) -- must have for store c/c++-prosjekter

profilers, sier hvor mesteparten av koden/funksjoner bruker mest tid, så du kan optimalisere de delene. Noen profilere: gprof, bprof (linux only) og vtune (linux og windows, men koster penger) -- også must have

electric fence (efence) (linux only)

objcopy, objdump og andre ting som kommer i binutils (linux only)

strace, gir en liste over systemkall som blir kalt av applikasjonen, veldig greit for debugging (linux only)

En skikkelig editor som emacs eller vim og et byggesystem som make

Debugger, enten gdb (eller ddd som er gui-klienten til gdb) eller visual studio sin debugger). gdb kan fint brukes fra f.eks emacs.

Bash, linux-kommandolinja, gjør livet veldig mye lettere for systemadministrasjon og små programmeringsoppgaver

tcpdump (linux) eller wireshark (windows) for å sniffe nettverket for å se om programmet ditt sender og mottar riktig informasjon fra nettverket

netcat. swiss army knife til alt til netverk (linux only)

time-kommandoen i linux lar deg se hvor lang tid et program brukte på å eksekvere

Versjonskontroll, personlig liker jeg darcs fordi det er utrolig lett og intuitivt med få kommandoer iforhold til det svæare monsteret git. Darcs er også et distribuert versjonskontrollsystem og git har lånt mange ideer derfra. Ting som branching o.l. er også utrolig lett med darcs.

Søk litt på disse på google, men de fleste er linux only. Hvis du i tillegg bruker et skikkelig os som f.eks debian kan du installere mange av disse (hvis de ikke følger med alllerede) med `aptitude install <pakkenavn>` så laster det ned programmet, installerer og konfigurerer det.

Lenke til kommentar

Fant en memory checker, single threaded, via slashdot som jeg (hittil) liker godt...

Her er hjemmesiden (dessverre flash), og du finner den under "Code" og "MMGR - The Memory Manager"..

Ellers kan jeg anbefale å ta en titt på denne siden på slashdot. Ganske mange forskjellige programmer som kan være nyttige for å lokalisere minne lekkasjer mm.

Lenke til kommentar
har du planer om å programmer på windows eller *nix?

Bruker nå Windows, men har små planer om å lære meg å bruke linux til slikt også. Har aldri brukt linux no særlig, windows har egentlig fungert greit nok for meg. Fet hadde vert en fordel om verktøyenne kan brukes i både linux og windows.

Mange bra tips, må snuse litt rundt på disse for og se om jeg finner noe som passer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...