Gå til innhold

Kjøpe speilreflekskamera - Ca 3-4000 kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg nytt speilreflekskamera. Men jeg er usikker på hva jeg skal kjøpe. Jeg vil bruke det til vanlig bruk, altså venner osv. Men jeg vil også ta litt bilder av sykling, skating og ski i tillegg. Så jeg lurer på hva som kan anbefales?

Helst rundt 3000 kr. F.eks Nikon D40 eller EOS 350D?

Edit:Følger det ikke med blitz på SLR kameraer? Må det kjøpes utenom? :S

Tusen takk på forhånd! :)

Endret av vhordnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er blits på de aller fleste digitale speilreflekskameraer (med "de aller fleste" kan du stryke blant annet Canons 1D-serie, 5D og Nikons D1/2/3, som uansett alle er utenfor rekkevidde innen pris og behov for vanlige hobbyfotografer).

665_rebel_xt_silver_flash.jpg

Om du bruker mye blits, vil du raskt finne ut at den innebygde ikke er så mye å skryte av. Det fungerer fint, men bildene får et veldig kraftig preg av blitslys, som mange finner unaturlig.

Tar man en titt i Prisguiden, ser man at kameraer med objektiv til under 4000 kr (og litt over) er:

Nikon D40 (2895,-)

Sony Alpha DSLR-A200 (3718,-)

Olympus E-420 (4271,-)

Olympus E-410 (3695,-)

Olympus E-510 (3990,-)

Sony Alpha DSLR-A100 (3990,-)

Av disse kan du regne alle som fullgode kamerahus. Jeg ville dog styrt unna A100, da det er en eldre modell, og A200 nok er bedre på de fleste punkter.

Siden kameraene i dag er så gode som de er, er det beste å gå innom en fotobutikk eller fem og spørre etter kameraer for din prisklasse. Prøv alle godt, og finn den som passer deg best, både grep og betjening (menyer etc.). Spesifikasjoner får komme i annen rekke, men generelt tar alle kameraene svært gode bilder. De dyrere kameraene skiller seg mest ut på raskere betjening av avanserte innstillinger, hastighet og ytelse i vanskeligere situasjoner.

Det er en viss forskjell i størrelsen på disse. Olympus E-410/420 har et annet slags grep enn de andre husene, men er også mer kompakte, altså lettere å dra med ut. Dette kan være noe å tenke på om du gjerne vil ta med kameraet når som helst.

Lykke til med kamerajakten! :)

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Håper ikke det er noe problem at jeg tar tråden litt opp igjen :)

Er nå ganske klar for å kjøpe D40, da dette er billig og kjent, og spørsmålet mitt er, trenger jeg 55-200mm linse? Er det vits å betale 1000 kr ekstra for det? Og hva hjelper det med?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Håper ikke det er noe problem at jeg tar tråden litt opp igjen :)

Er nå ganske klar for å kjøpe D40, da dette er billig og kjent, og spørsmålet mitt er, trenger jeg 55-200mm linse? Er det vits å betale 1000 kr ekstra for det? Og hva hjelper det med?

Takk på forhånd :)

Det er din tråd :)

Brennvidde heter det du lurer på,jo mer millimeter brennvidden er på jo nærmere kommer objektet du vil fotografere.

Her er en link til en grei måte og forstå dette på,bare dra i pilen under bildet i tillegg kan du også sammenlingne forskjellen på de gamle filmkameraene vs. digital ved og klikke på spesifikte kamera.

http://www.tamron.com/lenses/learning_cent...-comparison.php

Lenke til kommentar

en telelinse vil hjelpe deg når du vil ta bilde av ting på avstand uten å gå nære.

en såkallt kit linse, dvs den zoomen som følger med pakkeløsninger, dekker som regel de brennviddene du trenger 90% av tiden. de resterende 10% kan ligge både på mer vidvinkel og på mer tele. det kommer an på ditt bruksmønster... så jeg ville ventet en stund med å kjøpe 55-200 millimeteren, og kanskje vurdert om en ekstremvidvinkel hadde vært mer nyttig.

for festbruk er telelinse krevende, da det ofte er mørkt og ting er tett på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...