Imaginary Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Endret 6. september 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Gratulerer!! Så bra! Lenke til kommentar
elinrebecca Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 ser at jeg har skrevet feil, etiske utfordringer skal det være ikke etniske utfordringer, men oppbyggingen blir jo lik uansett. Lenke til kommentar
gather Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Kom opp i religion, har eksamen mandag. Fikk oppgaven "Frelse eller frigjøring". Jeg har planer om å drøfte om forskjellene på frelse i kristendommen er så forskjellig fra frigjørelsen fra det evige kretsløp i buddhismen som det kan synes. Jeg skal også ha en del om spørsmålet "Er frelse forbeholdt troende?" i tillegg til litt andre ting. Har valgt eksempelene kristendommen og buddhismen. Dette er fordi vi kristendommen er vår statsreligion og buddhismen er det klareste eksemplet på frigjøring (etter min mening). I tillegg skal jeg prøve å trekke inn noe fra humanismen hvis jeg klarer å finne noe som kan brukes. Sensoren, eldre herre for øvrig, mente at det ikke var hovedformålet med religionsfaget (i muntlig form) å kunne masse begreper og fakta (dette var noe alle greide å sette opp), men heller å vise forståelse og dermed kunne resonnere seg fram til ulike synspunkt. Nøyaktig det samme sa læreren min også. Det er vel forøvrig et læreplanmål også. Lenke til kommentar
dragoman Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 ser at jeg har skrevet feil, etiske utfordringer skal det være ikke etniske utfordringer, men oppbyggingen blir jo lik uansett. Ja men da må du velge noen andre problemområder kanskje? aktiv dødshjelp? abort? militær tjeneste? forbrukersamfunnet etikk i trafikken Fancy at det er et lærplanmål. men læreren min driter i læreplanen da hun sier det eneste som teller er å kunne bruke relgiøse bgreper, får ikke 6 om vi bruker vanlige ord, sa hun..så får se hvordan sensor er. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hvordan er det egentlig muntlig foregår? Man trekker noen temaer, går inn på et rom og finner ut så mye som mulig om de temaene. Kommer inn i rommet til sensor og eksaminator, hilser på dem bla bla bla. Hva skjer da? Skal man bare begynne å preike om det første temaet, eller er det noen spørsmål? Lenke til kommentar
dragoman Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 EvenruD: Hvordan er det egentlig muntlig foregår? Hos oss så trekker vi en oppgave som går påå smaenlikne to relgioner, så får vi 30 minutter å forbrede oss de med dyseleksi får 10 min ekstra. Når vi kommer inn skal vi har forbret et inleg på minst 10 minutter, man begynner å prate er noe uklart stiller eksaminator(læreren) spørsmål. Nå er jeg veldig motviert har arbeet siden 9 i dag tidlig, kun med en liten pause da jeg gikk på postkontoret og hentet min nye kuwai hijab:) jay. så på veg hjem kom jeg på et spørsmål. Hva om man kommer opp og skal snakke om sin egen relgion hvordan bør man da forholde seg? først legge fremn alt objektiv og så si sin subjektive mening eller late som ingenting? Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Jeg tviler på at det vil være noen god idé å fremstille noen religioner som bedre og snillere enn andre, uansett om du er buddhist, hinduist, jøde, kristen eller muslim.. Religionsfaget har jo mye med meninger og begrunnelser å gjøre, men når det kommer til læren om de forskjellige religionene, er det vel å foretrekke å legge frem stoffet på en objektiv måte. For det er jo hva du kan om de forskjellige religionene som er viktig i faget, ikke nødvendigvis hvorfor du liker den religionen og ikke den. Men så klart: dersom eksaminator etter hvert spør: "hva slags fordeler og ulemper ser du ved den religionen?", så svarer du jo og BEGRUNNER dine synspunkter! Men i en fremstilling der du skal legge frem fakta, er det lurt å vente med dine egne meninger. Lykke til! Endret 14. juni 2008 av Mademoiselle Lenke til kommentar
dragoman Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg tviler på at det vil være noen god idé å fremstille noen religioner som bedre og snillere enn andre, uansett om du er buddhist, hinduist, jøde, kristen eller muslim.. Religionsfaget har jo mye med meninger og begrunnelser å gjøre, men når det kommer til læren om de forskjellige religionene, er det vel å foretrekke å legge frem stoffet på en objektiv måte. For det er jo hva du kan om de forskjellige religionene som er viktig i faget, ikke nødvendigvis hvorfor du liker den religionen og ikke den. Men så klart: dersom eksaminator etter hvert spør: "hva slags fordeler og ulemper ser du ved den religionen?", så svarer du jo og BEGRUNNER dine synspunkter! Men i en fremstilling der du skal legge frem fakta, er det lurt å vente med dine egne meninger. Lykke til! helt enig, men problemet er jo fks ved at jeg bruker hijab vil sensor hele tiden vite mine meninger selvom jeg fremstiller Islam på en objektiv måte. Men vet jo at det er lurt å være objekt i starten. Men relgion handler jo ikke om å like heller da men om hva man tror, den er jo heller ikke snill eller slem, men rett eller gal. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg tviler på at det vil være noen god idé å fremstille noen religioner som bedre og snillere enn andre, uansett om du er buddhist, hinduist, jøde, kristen eller muslim.. Religionsfaget har jo mye med meninger og begrunnelser å gjøre, men når det kommer til læren om de forskjellige religionene, er det vel å foretrekke å legge frem stoffet på en objektiv måte. For det er jo hva du kan om de forskjellige religionene som er viktig i faget, ikke nødvendigvis hvorfor du liker den religionen og ikke den. Men så klart: dersom eksaminator etter hvert spør: "hva slags fordeler og ulemper ser du ved den religionen?", så svarer du jo og BEGRUNNER dine synspunkter! Men i en fremstilling der du skal legge frem fakta, er det lurt å vente med dine egne meninger. Lykke til! helt enig, men problemet er jo fks ved at jeg bruker hijab vil sensor hele tiden vite mine meninger selvom jeg fremstiller Islam på en objektiv måte. Men vet jo at det er lurt å være objekt i starten. Men relgion handler jo ikke om å like heller da men om hva man tror, den er jo heller ikke snill eller slem, men rett eller gal. Ja, skjønner! Det der kan være vanskelig, for KANSKJE vil da sensor med en gang tro at du er totalt FOR islam, og dermed ane at du vil legge det frem subjektivt og på beste måte sett fra religionens side. Men husk likevel å være forsiktig med hvordan du legger frem religionen. Vet hvor vanskelig det kan være og vet også at religion handler mye om tro og at det dermed er mange som har et ganske nært forhold til religionen sin, men her er det viktig å peke på alle de gode sidene og de mindre gode sidene ved de eventuelle religionene. Legg frem stoffet som om det skulle være en lærebok, for eksempel! Tror det kommer til å gå veldig bra, så lenge du holder deg objektiv. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Endret 6. september 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
dragoman Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Siden jeg antar du er muslim, tror jeg det faktisk vil være fordelaktig om du retter litt ekstra kritikk mot islam iht. utenfra-/innenfraperspektivet. Sensor vil da få en mye større bekreftelse på at du er nøytral i framstillingen, og dette vil gi inntrykk av stor dybde i faget og evne til å forstå andres synspunkt. fks om jeg får oppgaven å samneligne Islam og kristendom, bør jeg trekke frem relgiøs terror, omskjering, undertrykking osv som eksempel på når religion kan gå for langt? også samtidig finne ekesempel på det fra Kristendommen? Lenke til kommentar
gor Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 har religion eksamen på tirsdag. Fikk Menneskesyn som tema. Tenkte at jeg skal sammenlikne Islam, Kristendommen og Livssynshumanisme. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Endret 6. september 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
elinrebecca Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 ser at jeg har skrevet feil, etiske utfordringer skal det være ikke etniske utfordringer, men oppbyggingen blir jo lik uansett. Ja men da må du velge noen andre problemområder kanskje? aktiv dødshjelp? abort? militær tjeneste? forbrukersamfunnet etikk i trafikken Fancy at det er et lærplanmål. men læreren min driter i læreplanen da hun sier det eneste som teller er å kunne bruke relgiøse bgreper, får ikke 6 om vi bruker vanlige ord, sa hun..så får se hvordan sensor er. ja, jeg må nok det. Men det blir vel ikke feil om jeg velger abort og homofili? eller bør jeg kanskje velge to tema som flyter litt over i hverander? som homofili og den nye ekteskapsloven? Jeg er usikker, nå må jeg starte snart også. Tenker mye frem og tilbake og orker ikke å begynne å skrive før jeg vet akkurat hva jeg vil ha om, hvis ikke blir det så fort rotete. Har sendt melding til læreren min nå da, for jeg lurer på om jeg skal ta for meg en religion, to religioner eller alle vi har hatt om i år. Det kan fort bli veeldig rotete å ta med alle. Hva tror dere? ja, jeg må nok det. Men det blir vel ikke feil om jeg velger abort og homofili? eller bør jeg kanskje velge to tema som flyter litt over i hverander? som homofili og den nye ekteskapsloven? Jeg er usikker, nå må jeg starte snart også. Tenker mye frem og tilbake og orker ikke å begynne å skrive før jeg vet akkurat hva jeg vil ha om, hvis ikke blir det så fort rotete. Har sendt melding til læreren min nå da, for jeg lurer på om jeg skal ta for meg en religion, to religioner eller alle vi har hatt om i år. Det kan fort bli veeldig rotete å ta med alle. Hva tror dere? ja, jeg må nok det. Men det blir vel ikke feil om jeg velger abort og homofili? eller bør jeg kanskje velge to tema som flyter litt over i hverander? som homofili og den nye ekteskapsloven? Jeg er usikker, nå må jeg starte snart også. Tenker mye frem og tilbake og orker ikke å begynne å skrive før jeg vet akkurat hva jeg vil ha om, hvis ikke blir det så fort rotete. Har sendt melding til læreren min nå da, for jeg lurer på om jeg skal ta for meg en religion, to religioner eller alle vi har hatt om i år. Det kan fort bli veeldig rotete å ta med alle. Hva tror dere? (tema etiske utfordringer i Norge i dag, for den som ikke har fått med seg det) Lenke til kommentar
dragoman Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Velg to etiske utfordringer, trenger ikke ha noe med hverandre å gjøre, bruk femstegsplanen for å legge dem frem, i den kan du ta med synet uliket religioner har på problemområdet. hvilken bok har du? Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Spennende temaer! Hva legger du i "etikk i trafikken"? Bare nysgjerrig, vet du. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Noen som har et sammendrag om kristendommen? Jeg gir snart opp å lese i boka. Så forbanna kjedelig og langt Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Endret 6. september 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hvilken bok er det dere bruker på skolen? Jeg regner med at målene er de samme, uavhengig av hvilken skole man går på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå