Gå til innhold

Operativsystem til eldre person

Anbefalte innlegg

Eg har fått i oppdrag av å skaffe ei datamaskin, helst bærbar, til mi svigerbestemor. Ho har ingen erfaring med noko nyare operativsystem/programvare frå før, så eg står fritt til å finne det enklaste/beste for ho. Hennar behov er enkle oppgåver som epost, internett (nettbank osv.), litt biletbehandling og kanskje skriva/lesa ein del tekstdokument. I tillegg må det sjølvsagt vera stabilt.

Eg har sjølv tenkt litt på om operativsystemet i AsusEEE kunne vera noko då eg har fått inntrykk av at det skal vera enkelt for "alle" å bruka, men eg har ingen personleg erfaring med det.

Eg er open for alle forslag (windows, apple, linux m.m.) og om nokon der ute har tips om gode tilbod om maskinvare set eg stor pris på det og.

Kan til dømes den bærbare datamaskina som Telenor har kampanjetilbod på vera eigna? Ho må ha eit breibandsabonnement, og har telefon frå Telenor og det kan sikkert vera greit for ho å ha færrast mogleg leverandørar å forhalda seg til.

Med venleg helsing

Tor Helge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å unngå minst mulig konflikter med nettbanker som kan skape forvirring vil jeg tro en vanelig XP installasjon med innstillt netteleser (Her snakker vi ferdig plasserte bokmerker og gjerne reklameblokkering for en bedre nettopplevelse), epostklient og store ikon på desktopen vil være en tilstrekkelig løsning for personen det er snakk om. Tilrettelegging er stort sett nøkkelen for personer med disse omstendighetene som vil bruke, og ikke lære utover sitt innledene bruksområde, som er fra min erfaring tilfellet for eldre personer og datamaskiner.

Hvorfor en bærbar forresten? Tror det vil være enklere for en eldre person å forholde seg til en større skjerm og egen mus og tastatur. Med bruken det er snakk om virker det som det vil bli mye arbeid med papir og lignende, som gjør det like greit å ha en maskin plassert på et arbeidsområde.

Husk også installasjon av LogMeIn og Skype/MSN for å kunne gjøre noe brukerhjelp når du først tar på deg ansvaret :)

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Jeg til tro at en stasjonær PC er det beste rent ergonomisk og der kan du få en stor skjerm også. Mange gamliser ser dårlig sjøl med briller og da er stor skrift/skjerm viktig. Mitt inntrykk er at mange av dem helst vil "gjemme bort" utstyret når det ikke er i bruk også. Da er det klart at en bærbar PC som kan brukes fra et passende bord (kjøkken/spisestue/stue) og trådløst nettverk kan være en god løsning.

Når det gjelder operativsystem, så tror jeg at det beste vil være enten MacOS eller Linux (f.eks. Ubuntu). Da slipper hun å bruke tid på sikkerhetstrusler (som kan være et vesentlig poeng da mange gamle har lett for å føle utrygghet). Jeg tror mange "grønne" synes det er forvirrende å måtte forholde seg til vinduer som spretter opp med oppdateringer av ting de ikke vet eller er usikre på hva er. Jeg tror også at de fleste nettbanker nå har fått ut fingern og laget løsninger som fungerer med flere OS-er.

Da er for eksempel Ubuntu fin der det kun er en oppdatering som tar seg av alt. Hvis du har en eldre bærbar PC til overs, kan du jo forsøke en Xubuntu-installasjon som test. Når PC-en er satt opp og den ene oppdateringsrutinen innlært, går resten av seg sjøl.

En av disse alt-i-ett Mac-ene kan jo også være et elegant og brukervennlig alternativ som tar lite plass. Der har jeg imidlertid ikke fulgt med så mye etter OS 7 og 8, men andre kan kanskje si litt om ergonomiske muligheter i OSX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...