fredstian Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Har endelig fått bestemt meg for at Sigma 50-150mm f2.8 blir riktig linse til mitt bruk og min pris! Men så ser jeg at det finnes to utgaver, hvor stor er egentlig forskjellen på disse? I følge akam, så har den nyeste utgaven fått 4 sld (super low displersion) glasselementer som skal bedre den optiske kvaliteten. Men hvor merkbart er dette, er det verdt de 7-800kr i forskjell? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Har endelig fått bestemt meg for at Sigma 50-150mm f2.8 blir riktig linse til mitt bruk og min pris!Men så ser jeg at det finnes to utgaver, hvor stor er egentlig forskjellen på disse? I følge akam, så har den nyeste utgaven fått 4 sld (super low displersion) glasselementer som skal bedre den optiske kvaliteten. Men hvor merkbart er dette, er det verdt de 7-800kr i forskjell? Nærfokus-egenskapene skal også være forbedra. Det kan i så fall være verdt prisen. Også mitt eks av vs II er til dels svak på full åpning nær nærfokusgrensa, gå ned til f/5.6 pleier å hjelpe. Hvis vs I er verre der, er den ganske ille. Men på vanlig portrettavstand, går det helt flott. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Men hvor merkbart er dette, er det verdt de 7-800kr i forskjell?Bare så du er klar over det, er det mulig å få II-eren til under 5000 kr i vanlige fotobutikker... Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Har endelig fått bestemt meg for at Sigma 50-150mm f2.8 blir riktig linse til mitt bruk og min pris!Men så ser jeg at det finnes to utgaver, hvor stor er egentlig forskjellen på disse? I følge akam, så har den nyeste utgaven fått 4 sld (super low displersion) glasselementer som skal bedre den optiske kvaliteten. Men hvor merkbart er dette, er det verdt de 7-800kr i forskjell? Nærfokus-egenskapene skal også være forbedra. Det kan i så fall være verdt prisen. Også mitt eks av vs II er til dels svak på full åpning nær nærfokusgrensa, gå ned til f/5.6 pleier å hjelpe. Hvis vs I er verre der, er den ganske ille. Men på vanlig portrettavstand, går det helt flott. Hmm. Akkurat, da er det nok greiest å legge ut litt mer og få II'er utgaven ja. Takk for svar Endret 11. juni 2008 av fredstian Lenke til kommentar
rieg Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) står vel noe her også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=944661&hl= Endret 11. juni 2008 av rieg Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Vil bare få føye til at det første eksemplaret jeg testa i butikken, jakta og jakta på fokus med min D300. Eks #2 funka helt fint, og har fortsatt å gjøre det. Så sjekk ut at alt fungerer. Jeg stoler heller ikke helt på Sigmas glasskontroll, så se også etter sentreringsfeil etc. Ca 1 blenders vignettering i hjørnene på full åpning er normalt. Fargegjengivelsen er nok litt "dauere" enn de beste Nikkorene, men bokeh er glimrende under de fleste forhold. (Med litt jobbing, går det an å få til stygg bokeh med de fleste objektiver ) Endret 11. juni 2008 av capricorny Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Da har jeg kjøpt inn 50-150mm f2.8 II og testet det en del. Kan ikke si meg annet enn fornøyd så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå