Gå til innhold

Sigma 50-150mm f2.8 I vs. II

Anbefalte innlegg

Har endelig fått bestemt meg for at Sigma 50-150mm f2.8 blir riktig linse til mitt bruk og min pris!

Men så ser jeg at det finnes to utgaver, hvor stor er egentlig forskjellen på disse?

I følge akam, så har den nyeste utgaven fått 4 sld (super low displersion) glasselementer som skal bedre den optiske kvaliteten.

Men hvor merkbart er dette, er det verdt de 7-800kr i forskjell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har endelig fått bestemt meg for at Sigma 50-150mm f2.8 blir riktig linse til mitt bruk og min pris!

Men så ser jeg at det finnes to utgaver, hvor stor er egentlig forskjellen på disse?

I følge akam, så har den nyeste utgaven fått 4 sld (super low displersion) glasselementer som skal bedre den optiske kvaliteten.

Nærfokus-egenskapene skal også være forbedra. Det kan i så fall være verdt prisen. Også mitt eks av vs II er til dels svak på full åpning nær nærfokusgrensa, gå ned til f/5.6 pleier å hjelpe. Hvis vs I er verre der, er den ganske ille. Men på vanlig portrettavstand, går det helt flott.

Lenke til kommentar

Nærfokus-egenskapene skal også være forbedra. Det kan i så fall være verdt prisen. Også mitt eks av vs II er til dels svak på full åpning nær nærfokusgrensa, gå ned til f/5.6 pleier å hjelpe. Hvis vs I er verre der, er den ganske ille. Men på vanlig portrettavstand, går det helt flott.

Hmm. Akkurat, da er det nok greiest å legge ut litt mer og få II'er utgaven ja. Takk for svar

Endret av fredstian
Lenke til kommentar

Vil bare få føye til at det første eksemplaret jeg testa i butikken, jakta og jakta på fokus med min D300. Eks #2 funka helt fint, og har fortsatt å gjøre det. Så sjekk ut at alt fungerer. Jeg stoler heller ikke helt på Sigmas glasskontroll, så se også etter sentreringsfeil etc. Ca 1 blenders vignettering i hjørnene på full åpning er normalt. Fargegjengivelsen er nok litt "dauere" enn de beste Nikkorene, men bokeh er glimrende under de fleste forhold. (Med litt jobbing, går det an å få til stygg bokeh med de fleste objektiver ;))

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...