Gå til innhold

Åtte megapiksler fra Sony Ericsson?

Anbefalte innlegg

Hva er dommen? :ph34r:

post-3851-1213255555.png

Hvor er den lyse delen av fargeskalaen?

Det finnes jo ingen lyse fargetoner her bortsett fra utbrent hvit.

post-3851-1213255562.png

Hvor er den mørke delen av fargeskalaen?

Satt på spissen ser sort ut som amerikansk blanding tilsatt soyaolje.

En kornete grøt som slett ikke er sort.

amerblanding-liten.jpg

post-3851-1213255567.png

Hvor er skarpheten?

Optikken er så uskarp at den har smurt detaljene ut over mange pixler.

Det som burde vært skarpe kontraster mellom mørkt og lyst blir til en gradvis overgang over flere pixler. Resultatet ser ut som om bilnummeret er malt med vannmaling på en serviett.

Til sammenligning legger jeg ved et ganske bra bilde:

post-3851-1213256647.png

Sammenlign den lyse delen av fargeskalaen, den mørke delen og skarpheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

simen1, innse det, den som bryr seg om slikt vil ikke vurdere ett mobilkamera uansett.

mobilkamera er og vil forbli lillebror av kompaktkameraet, og dermed ett kamera for øyeblikksfoto når en vil ha noe som minner en på en situasjon, ikke nødvendigvis foreviger den 100% optisk korrekt.

Lenke til kommentar

høyere tall selger...

på samme måte som at mhz ble en målestokk for pc kraft, selv om alle viste at det ikke hadde alt å si, så har megapixler blitt det for digitalkamera.

det er på en måte en tommelfingerregel for dem som ikke gidder å sette seg inn i alt det andre som fører til gode bilder.

eller for å si det på en annen måte, det ser bra ut på spec arket i elkjøp-utstillinga...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
på samme måte som at mhz ble en målestokk for pc kraft, selv om alle viste at det ikke hadde alt å si, så har megapixler blitt det for digitalkamera.

Det er en dårlig sammenligning siden flere megahertz alltid er positivt innen samme prosessorserie. F.eks er en Core 2 Duo på 3 GHz alltid bedre enn en Core 2 Duo på 2 GHz. Sånn er det ikke for megapixler på mobilkameraer. Flere megapixler betyr dårligere bilder hvis det går for langt (over ca 3 megapixler). Noe vi nettopp har sett et eksempel på.

simen1, innse det, den som bryr seg om slikt vil ikke vurdere ett mobilkamera uansett.

Jeg mener det er veldig viktig å ikke kapitulere og godta at "sånn er det". Derfor går jeg ganske hardt ut her for å prøve å få mobilinteresserte folk til å skjønne problemstillingen slik at de kan spre det videre og det til slutt kan snu hele bransjen. Jeg klarer det selvsagt ikke alene men jeg gir i hvert fall mitt bidrag.

Lenke til kommentar

dessverre er nok mobilinteresserte en for liten gruppe til at det nytter.

det ble jo prøvd av en større produsent av kompaktkamera, men dem ga opp fordi ingen andre ble med på leken, og det gikk utover salget.

den jevne forbruker er for vant til tanken om megapixler nå til å gå bort fra dem som "målestokk"...

forøvrig så funker det med megahertz innen en prosessor-serie ja, men det ble brukt på tvers av dem. altså at så lenge det var høyere tall så var den "bedre". folk gir seg ikke tid til å lese forbrukertester osv. dem vil bare legge to produkt-spesifikasjoner side ved side, finne forskjellene og velge den med høyeste tall for pengene.

pokker og, jeg kan dra inn bilmotorer på samme måte. vi har i dag små motorer som yter vel så bra som store v-motorer med drivstoffbudsjett i militærklassen. skal det være noe så skal det tydeligvis fortsatt være stor v-motor.

den informerte kunde er mer en økonomiteoretisk tankefelle den ett faktum. så lenge kunden ikke har interesse for ett produkt så vil ingen mengde av korrekt info få dem til å velge bort noen enkle tommelfingerregler for å vurdere det en har vs det en skal kjøpe, eller sammenligne to produkter innen samme gruppe.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Jeg synes det er en alt for kapitulerende holdning. Det heter seg at kunnskap er makt og at pennen er mektigere enn sverdet. Hvis ikke mobilinteresserte bryr seg, hvordan skal da mannen i gata klare å bry seg?

For prosessorer har man klart å dra fokuset bort fra megahertz ved å bruke antall kjerner. For biler tror jeg folk ser mer på motoreffekt enn på slagvolum. Noe tilsvarende bør gå an å få til for mobilkameraer og kameraer. Økt fokus på hvor høye ISO-verdier som er brukbare, kontrastratio (dynamisk omfang) og minimal lysstyrke for å kunne ta bilder. F.eks slik det oppgis for videokameraer. Jo flere kunder som krever å få vite mer om kameraegenskapene før de kjøper jo flere kjeder vil reklamere med egenskapene. Kapitulerer mobilinteresserte så blir det i hvert fall ingen forbedring. Første steg er å få flest mulig med på å kreve flere spesifikasjoner, bedre tester av mobilkameraer, og spredning av faktumet at megapixler er oppskrytt. Hiv deg med på laget i stedet for å prøve å demotivere oss som er med på laget.

Lenke til kommentar

heh, jeg skal ikke stoppe dere. og om dere får det til, gratulerer. men jeg har gitt opp menneskeheten generelt når det gjelder dets ønske om å være informert. grådige egoister, ja. informerte, ikke pokker...

kan vel ha noe med at jeg er for vant til å få spørsmål om noe datarelatert, henvise til en nettside som inneholder all info dem trenger, for så å få tilbake "men kan du ikke bare gjøre det da, går så mye kjappere"...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Ja, sånt irriterer meg også, men da drar jeg frem mottoet "øvelse gjør mester". :)

får se hva du sier når andre produsenter tar frem ytterligre flere megapxl, og se bildene fra denne og disse modellene.

:yes:

Mye er marketing ja, men la bildekvaliteten avgjøre, ikke ant megapxl.

Lenke til kommentar

Jepp, helt klart. Jeg har allerede dømt bildene fra dette 8 megapixelkameraet nord og ned på grunn av bildekvaliteten, ikke på grunn av antall megapixler. Med litt bakgrunnskunnskap om hva som påvirker bildekvaliteten på ulike måter så ser jeg også hva som forringer bildene. Det er den fysiske pixeltettheten på brikken.

Lenke til kommentar

Jepp, helt klart. Jeg har allerede dømt bildene fra dette 8 megapixelkameraet nord og ned på grunn av bildekvaliteten, ikke på grunn av antall megapixler. Med litt bakgrunnskunnskap om hva som påvirker bildekvaliteten på ulike måter så ser jeg også hva som forringer bildene. Det er den fysiske pixeltettheten på brikken.

Er dette en spøk?

:no:

Du vurderer en betamodel idag - utifra bildekvaliteten, 4-6 mnd før den kommer som et ferdig produkt...

Hvis du mener det du sier, må jeg si at jeg er skremt over kunnskapsnivået til denne siden her,og deg!

Den siste tiden blir alle modeller finjustert, også kameraet, jeg forventer mer fra dere som jobber i denne branjen enn å forhåndsdømme beta modeller i et tidlig stadium.

Noen som har sett bilder tatt med Samaungs B600

Ja, jeg har sett det, og det er imponerende!

Men utifra skribentene her på amobil, bør jeg vel heller si at det er dritt, for det er "for mange megapxl".

:roll: :!:

Lenke til kommentar

Er nok virkelig lurt å vente på ferdig utgave ja, 2 tlfer som virkelig viser hva proto-utgave og ferdig utgave kan ha å si ift bildekvalitet var G900 og N73. Nå er ingen av disse spesielt gode på annet enn utendørsbilder\bilder med god belysning, men du verden så stor forskjellen var på proto og ferdig utgave.

Lenke til kommentar

I følge artikkelen skal den lanseres om 4 (fire) dager.

Greit nok at betalende kunder vil være betatestere den første tida (sånn er det vist med alle telefoner for tida) men selve maskinvaren tror jeg ikke endres nå lengre. Programvareoppdateringer kan ikke gjøre underverker. (RIRO-prinsippet: Rubbish in = Rubbish out)

Lenke til kommentar
I følge artikkelen skal den lanseres om 4 (fire) dager.

Greit nok at betalende kunder vil være betatestere den første tida (sånn er det vist med alle telefoner for tida) men selve maskinvaren tror jeg ikke endres nå lengre. Programvareoppdateringer kan ikke gjøre underverker. (RIRO-prinsippet: Rubbish in = Rubbish out)

Så når en model er lansert, så er det ferdig og klar for markedet?

Interresant...

Har du filosofert noe over hvorfor de presenterte modellene ikke da blir sluppet på markedet med en gang, hvis de etter ditt utsagn er "ferdige produkter"?

HW delen er en ting, SW delen noe ganske annet, men det enkleste er vel å se et bilde tatt av denne modellen når den blir sluppet på markedet, så kan du sammenlikne med dette Betabildet, og selv se - nei vent, du hadde bestemt deg ang denne modellen, en avgjørelse det står respekt av Simen1...

Seriøsiteten til denne siden, og dens skribenter minner om Se&rør, tragisk!

:no:

Lenke til kommentar

SOm bmwm3 påpeker så er lansering og endelig produkt ikke det samme. Hadde lanseringen vært endelig hadde de jo kunnet spy den ut i butikkene allerede da, eller? Jeg står fast med mitt at det nok vil gjøres endringer i optikken til det endelige produktet som bedrer den ift det vi ser på prototypen nå.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er også at visse har gjort seg opp en mening om at dette produktet ikke vil bli særlig bra uansett, 4 mnd før det er tilgjengelig i butikker. Jeg forventer ikke at det skal bli like bra som mitt nikon D40, men jeg regner med at det vil bli forbedringer selv om det har for mange megapixler for noen.

Lenke til kommentar
Så når en model er lansert, så er det ferdig og klar for markedet? Interresant...

Selvsagt! En lansering markerer starten på salget. Hvis produktet avsløres men ikke kommer i salg ennå heter det annonsering av et fremtidig produkt. Så vidt jeg har skjønt er lanseringen og dermed de første modellene tilgjengelig i butikken 17. juni.

Hva er det dere tror SE vil gjøre innen lansering? Bytte ut kameramodulen med en nyere og bedre i siste liten? At man skal klare å fikse problemene som er vist på bildene ved hjelp av firmware/programvare?

Jeg forventer ikke at det skal bli like bra som mitt nikon D40, men jeg regner med at det vil bli forbedringer selv om det har for mange megapixler for noen.

Jeg forventer ikke at noe mobilkamera noen sinne skal bli like bra som et speilreflekskamera med mer enn 3 megapixler.

Merk deg at kritikken går på bildekvalitet, ikke direkte på megapixler. Jeg har ikke noe i mot megapixler så lenge det ikke går ut over bildekvaliteten. Noe det definitivt gjør kraftig på mobilkameraer.

Lenke til kommentar
Selvsagt! En lansering markerer starten på salget. Hvis produktet avsløres men ikke kommer i salg ennå heter det annonsering av et fremtidig produkt. Så vidt jeg har skjønt er lanseringen og dermed de første modellene tilgjengelig i butikken 17. juni.

Hva er det du tror SE vil gjøre innen lansering? Bytte ut kameramodulen med en nyere og bedre i siste liten? At man skal klare å fikse problemene som er vist på bildene ved hjelp av firmware/programvare?

Artikkelen har vel såvidt sitt på det tørre ved å si at den skal presenteres, ikke lanseres :)

Denne er tippet å komme i salg i Q4

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...