War Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 I ett rom står serveren, derifra skal det gå nettverk til alle rom i huset. Burde jeg kjøpe 1km rull uten kontakter og feste disse selv? Evt hvordan gjør man det? Lønner det seg med en tynn hvit kabelskinne i alle rom så ledningen ikke må ligge på lista synlig? Kan også legge alt sjult men siden det ikke er stor mulighet for å åpne dette igjen burde alle kablene ligge i rør? forhindre evt skade osv? Setter pris på erfaringer, skal da legges under oppussing så mulighetene er mange. Kan det evt være en fordel med flere linjer til hvert rom så man ikke må opp med en switsh om man skulle ende opp med 2 pcer i rommet? Koster ikke mye for ledninger, heller flere en få, evt backup ved fremtidig skade. Og hvor kjøper man kabelbro? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hmmm, vel det kommer litt ann på hva krav du har for hva nettverket skal gjøre. La meg komme med et forslag til alternativ. Dersom det er vanskelig å ligge kabel rundt (siden du sier det skal være i ALLE rommene) så kan homeplug være et alternativ. Homeplug nettverk via strømkontaktene som du uansett sikker har i alle rommene fra før, og kan bære 200Mbit/sek (sist jeg sjekket, mulig enda bedre adaptere finnes nå). Det er ikke like bra som 1Gbit kablet nettverk naturligvis, men avhengig av va det skal brueks til så kan evt. være at det ikke gjør noe. Hvis du legger kabler i veggene så er det egentlig ikke noe behov for å legge dem i rør. Kablene er tross alt allerede dekket av plastikk og vil ikke bli påvirket av litt fuktighet osv. Legger du rør så vil det dog være mye enklere å evt. tre flere kabler i fremtiden. Kabler i veggene med skikkelige TP-uttak er nok det absolutt mest foretrukne sidne det er både billig å kjøpe en hel rull med cat-5 kabel, det ser pent ut, og gir best ytelse. Det du kanskje må tenke mest p åer hvordan alle kontaktene skal kobles sammen med hverandre. Du vil trenge en switch eller ruter ett eller annet sted der alle ledningene går inn til. Du kan spare deg selv for mye unødvendig arbeid ved å plassere denne strategisk. -Stigma Lenke til kommentar
War Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Er jo en slik i serveren nede, tenkte dra alt dit. Det skal ikke brukes til annet enn Internett, nettverk , kamera, sensorer lokalt. Mener du å sette denne strategisk så det går en kabel fra denne til servere VS 50 kabler til serveren. Blir isåfall bare 10-15m x alle ledninger hmm Hadde egentlig tenk til å ha kontaktbokser på veggene Det er hardware for over 100k skal det virkelig ligge gjemt under et gulv? Endret 11. juni 2008 av War Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Legg trekkerør av den romslige typem frem til punktene, husk også og ha ett ledig rør frem til de stedene du skal ha TV, TV over IP blir stort. Switchen plasserer du jo der det passer best for deg og ditt opplegg. Skal du ha det skikkelig pent plasserer du switchen med ett passende patchepanel i ett rackskap. Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det blir vel helt opp til deg selv hvordan du vil ha det. Du nevner selv inni veggen, i plastkanaler eller utenpå veggen. Penest er selvfølgelig et skjult anlegg, men det er mest jobb, så det avhenger av hva du er villig til å gjøre. Det er best med en ledning til hver enhet, ja. Men utvidelse med en liten switch i et rom vil ikke skape problemer. Om du kjøper 1000m eller mindre avhenger av hvor mye du trenger, det kan ikke vi svare deg på. De selges normalt i kasser med 300m. - kjbu Lenke til kommentar
War Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Det var mer med tanke på festingen. 8 ledninger inn i kontakten, men det finnes kanskje et verktøy for det. Endret 11. juni 2008 av War Lenke til kommentar
pstub Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det å sette kontakter på ledningene er null og niks problem. Det har til og med jeg klart. En spesial-tang til dette koster fra 150kr og oppover. Det jeg TROR er mer komplisert, er å sette disse i kontakt-punktene i veggen. Du kan selvfølgelig bare la kabelen gå ut av veggen og sette på en RJ45 kontakt i enden, men dette er ikke å anbefale, da du uavhengig av om du skal ha en PC der eller ikke må ha en ledning hengende ut av veggen. Anbefaler sterkt kontaktpunkter med RJ45 hunn-kontakter i veggen. Vil også anbefale plastrør i veggen. Dette blir det peneste og ved en eventuell senere anledning en del år frem i tid kan du lett bytte ut Cat5 eller Cat6 kablene med fiber. Lykke til med prosjektet! Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Svarte på tilsvarende spm i en annen tråd. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=960017&hl= Forøvrig verktøy du trenger er minimalt, krone tang, rj45 terminerings tang, og det er vel egentlig det hele. Men som en enkel regel, legg rør, og legg maaaaaange fler enn du egentlig hadde tenkt deg. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Da legger jeg 2 rør til nettverk i hvert rom , ett rør til TV Og 2 tomme for senere oppgradering? Er det en ting jeg har lært fra forrige oppussing er det ha backup , måtte oppgradere i leiligheten og det ble kabel på list synlig og det ble ikke bra. Da blir det sånn her ca i kjelleren. Eksempel! ikke min kjeller. Endret 11. juni 2008 av War Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det der på bildet blir for puslete Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå