Gå til innhold

Reklamasjon på tre år gammel LCD-skjerm fra Datorbutiken


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ViewSonic VX912 fra Datorbutiken den 04.04.2005.

 

I dag sluttet den plutselig å virke, da den gav fra seg et smell og luktet svidd. Skjermen har ikke blitt flyttet på siden august i fjor, og den har ikke blitt brukt i støvete, fuktig eller røykfullt miljø.

 

Datorbutiken holder til i Sverige, men skjermen var kjøpt via de norske sidene deres. For litt over et år siden sluttet de å selge varer til norske forbrukere (http://www.hardware.no/artikler/databutikk...)

 

Er reklamasjonstiden 2 eller 5 år på en LCD-skjerm?

 

Gjelder norsk forbrukerkjøpslov i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reklamasjonsretten gjelder i 5 år i Norge.

Usikker på hvilket lovsett du skal forholde deg til, men vil anta at det er det svenske, siden butikken holder til i Sverige. Den loven kjenner jeg ikke like godt...

 

Huff... ser ut som svenskene ikke har 5 års reklamasjonstid. Lette litt rundt i den svenske kjøpsloven:

 

Konsumenttjänstlag § 17, tredje punktum: Reklamation får dock inte ske senare än tre år ...

 

:(

Lenke til kommentar

Sålenge butikken har solgt mot det norske markedet med norskspråklig side eller .no domene så er det norske reklamasjonsregler dem skal forholde seg til.

Kan dog være problematisk å få det igjenom siden dem har sluttet og selge til norge og neppe er interessert i å ta den ekstrautgiften.

Lenke til kommentar

Datorbutiken er notoriske for å gjøre dette. Du kan, med loven i hånd, kreve opptil 5 års reklamasjonsfrist.

 

De solgte via norske sider rettet mot det norske markedet, og må derfor forholde seg til norsk lov. Takket være Luganokonvensjonen kan du ta saken via Forbrukerrådet til FTU som kan dømme Datorbutiken til å akseptere reklamasjonen din og ta alle kostnader.

Lenke til kommentar

Da har jeg kontaktet Datorbutiken. Får krysse fingrene og håpe det beste.

 

*Oppdatering*

 

Meldingen jeg sente til dem:

Min ViewSonic VX912 bestilt fra dere 04.04.2005 sluttet i går, den 12.06.

08 å fungere. Den gav fra seg et kraftig smell, og luktet svidd før den

ble svart.

 

Den var tilkoblet et jordet overspenningsvern, har ikke blitt flyttet på

siden august i fjor, og den har ikke blitt brukt i støvete, fuktig eller

røykfullt miljø.

 

Jeg mener dette er en reklamasjonssak, siden en slik skjerm skal vare i mer

enn 5 år.

 

Kan dere sende meg et reklamasjonsskjema på e-post, siden jeg ikke fant et slikt på hjemmesidene deres?

 

Svaret jeg fikk tilbake:

Hej

Om ni vill reklamera en skärm utanför garantitiden ska ni vända er till tillverkaren Viewsonic.

 

Javel, ja... Jeg hadde en anelse om at det ikke ville være så enkelt...

 

Ser ut til at jeg må forfatte et nytt brev.

Endret av Pearwood
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke ta dette gjennom Viewsonic. De kommer bare til å avslå reklamasjonen, og i verste fall må du betale en hel haug i fraktkostnader. Forhold deg til selger. Du kan eventuelt ta kontakt med ARN som er det svenske svaret på FTU her hjemme i Norge. På en annen side er det nok best å la dette gå gjennom Forbrukerrådet. De burde kunne hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

ARN kommer bare til å ta seg av saker angående svenske reklamasjonsregler. Og reklamasjonretten i hht. til Svensk lov er jo ute.

 

Forbrukerrådet og FTU er riktig vei å gå. Siden Datorbutiken henviser til Viewsonic er det jo helt tydelig at det er norske lover de mener de skal forholde seg til, da det i hht. til svensk lov ikke er anledning til å reklamere mot andre enn den du kjøpte produktet av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...