StreakingCaddis Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) For et års tid siden satt jeg inn en SATA-kontroller i den stasjonære PCen min. Driverne installerte jeg etter at jeg kom inn i Windows. Deretter skrudde jeg av PCen, og koblet en 500GB harddisk inn i kontrolleren, og det har igrunn fungert greit siden. Hovedharddisken (som OS er installert på), en 250GB IDE-disk, har jeg nå et sterkt ønske om å bytte ut. Derfor har jeg gått til innkjøp av Samsung 750GB F1, men denne gangen skulle ikke ting gå på skinner. Når jeg starter PCen, får jeg først et systembilde opp, hvor jeg kan velge om jeg vil inn i BIOS, endre boot devices osv - helt vanlig, altså. Deretter kommer dette bildet opp (bortsett fra at SAMSUNG HD753LJ naturligvis dukket opp etter at jeg satt i den nye Samsung-disken): Når dette bildet kommer opp, pleier disknavnet å dukke opp først, og etter noen sekunder dukker størrelsen opp. Et par sekunder senere skipper bildet over til loading av Windows. Dette bildet viser at kontrolleren (SIL 3512A) finner begge diskene, men ikke størrelsen på Samsung-disken. Derfor stopper alt opp, og jeg kommer ingen vei uansett hva jeg gjør. Jeg lot PCen stå og tenke i timesvis, men intet skjedde. Jeg har rotet rundt i BIOS, og har prøvd alle mulige forskjellige innstillinger til ingen nytte. Det eneste jeg stusser over, er at BIOS ikke har noe informasjon om hverken SATA-kontroller eller SATA-disk. Jeg koblet derfor omsider fra den nye disken etter x antall forsøk, og gikk inn i Windows. Jeg lot kabinettet være åpent, og koblet til den nye Samsung-disken men PCen var på - og jaggu fant jeg disken da jeg gikk i "Administrative Verktøy - Datamaskinbehandlig - Diskbehandling". Jeg formaterte den, og etter en smertefri formateringsprosess, viste "Min datamaskin" en ny disk på 698GB. Jeg starter PCen på nytt....men samme feilen oppstår. Hva skal jeg gjøre? Jeg regner med at jeg kan installere OS på den nye disken, selv om den går gjennom en kontroller? Selv når jeg setter CD-ROM som first boot device så stopper det opp ved bildet over hver gang. Er det drivere som mangler? Er det BIOS som må oppgraderes? Er det kortet som ikke takler disker på denne størrelsen? På forhånd takk, Halling Endret 10. juni 2008 av HHalling Lenke til kommentar
Chiobe Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Det jeg vil gjette på er at kontrolleren ikke talker at du kjører os disk fra den. Hadde et lignende problem med min når jeg prøvde å koble dvd-brennern på den. Det enkleste er å beholde os disk på hovedkortet og bruke kontrolleren til alt annet. Lenke til kommentar
StreakingCaddis Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Det høres rart ut, med tanke på at harddisken jeg kjører OS på er en IDE-harddisk, og jeg har aldri prøvd å kjøre OS på en SATA-disk gjennom kontrolleren. Problemet er altså ikke provosert av dette. Slik situasjonen er nå, får jeg ikke brukt noen av diskene fordi den nye disken fører til stagnering i oppstarten. Endret 10. juni 2008 av HHalling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå