Stvg9124 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hei folkens! Jeg driver litt med Foto, og tok en del bilder av noen band som spilte rundt om i Rogaland under en konsert i Tananger. Disse bildene ble tatt fra nettsiden til dette arrangementet (som forresten hadde bildegalleri i Flash, slik at bildene ikke kunne lagres). Det værste var at det var selveste Egersund Kommune som hadde vært på ferde! De hadde da tatt screenshot, og brukt bildene til promotering for konsertene videre. Hadde de spurt meg, hadde de fått lov å bruke dem. Når de da bare blåser i dette, og stjeler det - blir jeg irritert. Jeg sendte i den anledning en mail om at jeg skulle ha 3000 kroner oversatt til min konto, da fotografiet de tok var beskyttet av åndsverksloven. Til min store overaskelse, fikk jeg svar om at jeg bare måtte sende regning, og at de beklager det de gjorde. De ba meg som sagt sende regning, men måtte visstnok ha org. nummer?? Kan de virkelig mene at siden jeg ikke har registrert firma, skal arbeidet mitt ikke være kopibeskyttet? Takker for svar! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Klart du har opphavsretten selv om du ikke har firma. Må si jeg synes dette var en stygg sak. Lenke til kommentar
Stvg9124 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Godt å høre. Så jeg kan egentlig bare kreve at pengene skal inn på kontoen min asap il pronte? Hehe ja, syns det var litt råttent gjort. Hadde det vært en privatperson, hadde jeg ikke brydd meg så veldig - da de ikke har noe profit for bildet mitt. Men her er det kommune og stat det er snakk om, og de må vi melke mest mulig ut av - eller hva? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg greier ikke helt å se hvordan du får det til å bli at de sier "har du ikke org nummer, så har du ikke noe å si". Har du prøvd å skrive tilbake at "her er kontonummer, men org finnes ikke da jeg er hobbyfotograf"? (feks) Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Sikkert skattemessige årsaker e.l. Har fått samme beskjed selv, men det holdt med fødselsnummer Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Regner med at det vanker bøter i millionklassen og lange fengselsstraffer slik som privatpersoner som blir tatt for annen digital piratkopiering risikerer? Anmeld forholdet til politiet du, så skal du nok se at du får mer enn 3000 kroner i erstatning. Tenk hvor mange andre de har stjålet materiale fra? De bør absolutt ikke slippe så billig unna når de først prøver å stjele fotografiet ditt. Lenke til kommentar
Stvg9124 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Nja, jeg har ikke lyst til å blåse det opp så enormt. Men tenkte jeg skulle ta en telefon, og høre litt. Men pengene mine skal jeg ha! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg ville kjørt like hardt som TONO, RIAA og MPAA gjør, da jeg vil regne med at loven er lik for alle og at du ikke trenger å ha en slik stor organisasjon bak deg for å få skikkelig vederlag og erstatning for tyveriet. Det er nå bare min oppfattelse da. Er vel neppe noen tvil om kommunen i dette tilfellet har videreformidlet bildet ditt og tilgjengeliggjort det for hele verden, så her snakker vi millioner. Lenke til kommentar
Stvg9124 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg ville kjørt like hardt som TONO, RIAA og MPAA gjør, da jeg vil regne med at loven er lik for alle og at du ikke trenger å ha en slik stor organisasjon bak deg for å få skikkelig vederlag og erstatning for tyveriet. Det er nå bare min oppfattelse da. Er vel neppe noen tvil om kommunen i dette tilfellet har videreformidlet bildet ditt og tilgjengeliggjort det for hele verden, så her snakker vi millioner. Hehe artig. Kanskje dekke drømmeutdannelsen min? Pilot! 650.000 takk! Neida, orker ikke gjøre så stor sak ut av det. Men absolutt, hadde jeg brukt masser av tid på dette osv - da skulle dem pokker meg fått betalt. Dårlig gjort uansett! Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Tror ærlig talt ikke du kommer så veldig langt med en RIAA-aktig sak. Men for all del, send dem en giro med et kontonummer og ditt pers. nummer, penga dine skal du ha! Lenke til kommentar
Stvg9124 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Glemte helt å skrive hva som skjedde her Endte med at jeg sendte skattekort, og vips så var pengene på konto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå