ilpostino Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 noen som vet hvordan en kan finne ut hilke maskiner som ikek har vært pålogget AD/skrudd på på xxx dager? (både script og programmer mottas med takk) kjører windows 2003 server. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) dsquery computer -inactive 8 -limit 0 vil gi deg liste over alle maskiner som ikke har vært pålogget siste 8 uker. Hvis du vil fjerne alle de maskinene kan du kjøre dsquery computer -inactive 8 -limit 0 | dsrm -noprompt For å kjøre disse kommandoene trenger du Adminpak. Les mer om dsquery på Technet Endret 11. juni 2008 av CrZy_T Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 får beskjed om at det ikke går da domenet ikke støtter denne spørringen ;( Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 En kjapp google sier: That command requires a Windows Server 2003 domain in domain functional mode. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) etter å ha googlet litt mer fant jeg frem til en løsning som fungerte hos meg. dsquery computer -stalepwd Xx edit: spør for å være sikker: maskiner oppdaterer/bytter passord hvert 7. dag els, ikkesant? så hvis jeg velger ut maskiner som ikke har vært på nettverket på 90 dager og sletter maskinkontoene til disse er jeg home safe? Endret 11. juni 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 så hvis jeg velger ut maskiner som ikke har vært på nettverket på 90 dager og sletter maskinkontoene til disse er jeg home safe? Ikke nødvendigvis. Dette kommer helt an på bruken i domenet. Mange bedrifter har bærbare maskiner som veldig ofte benyttes til f.eks midlertidig hjemmekontor, utlånspc ++++. I tillegg så kan du ha maskiner som har vært av over lenger tid pga permisjon eller lengre tids sykefravær bare for å nevne noe. I disse tilfeller er det veldig godt å ha en CMDB å lene seg tilbake på. Ved å kjøre en query så kan du få ut en liste med maskiner som du burde slå opp mot CMDB'n før du evnt bestemmer deg for å fjerne maskinen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 jeg har vasket listen jeg fikk opp mot en utstyrsdatabase og luket ut de maskinene som tilhører folk som er i permisjon og lignende. laptoper har ikke tilgang til det kablete nettverket og dermed ikke tilgjengelig i AD. det samme er det med utlånspc'er. disse går på et trådløst nettverk som går rett ut på internett. jeg har tenkt til å gjøre det samme med gamle brukere som ligger i AD. jeg har bedr bedriften om en skriftlig tilbakemelding på hvem som er i permisjon og lignende slik at jeg ikke sletter kontoer som ikke bør slettes. (har vært her i to år så jeg har en viss peiling men det er greit å være på den sikre siden). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå