TroReidar Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Heisann! har en mitsubishi Galant 93 mod og tror det ene lyset i instrumentpanele er gåent, halvparten av speedometeret mangler iallefall skikkelig belysning, så det jeg lurte på er hvor komplisert er dette og skifte? må jeg av med ratt etc etc? eller ? Det glasset som står forran instrumentpanele er skrudd i en ramme som er festa med 2 skruer, så det går relativt greit og få ut, men har ikke sett noen andre skruer innenfor glasset, noen som har noen tips til hvor den sitter fast? reidar Lenke til kommentar
support81 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Heisann! har en mitsubishi Galant 93 mod og tror det ene lyset i instrumentpanele er gåent, halvparten av speedometeret mangler iallefall skikkelig belysning, så det jeg lurte på er hvor komplisert er dette og skifte? må jeg av med ratt etc etc? eller ? Det glasset som står forran instrumentpanele er skrudd i en ramme som er festa med 2 skruer, så det går relativt greit og få ut, men har ikke sett noen andre skruer innenfor glasset, noen som har noen tips til hvor den sitter fast? reidar Kan ikke helt huske i hodet hvordan dette er på akkurat din bil Mne det re svært skjelden en må ta av rattet, holder som regel å tilte det eller tre det ut mellom rattet og dasjbordet Du skal ikke skru av selv glasset på instrumentene, lyspærene sitter på baksiden av ramma som glasset er skrudd fast i "der er alt annet også skrudd ifra, speedometer, turteller og alt annet ar skrudd fast fra baksiden av ramma" Du må skru ut skruene som holder selve ramma "hele instrumentbordet" Etter at du ahr løsnet instrumentbordet kan du dra det litt ut slik at du kan få vridd det litt på skrå, derretter får du inn en hånd på baksiden av instrumentene og bytter ut de gående pærene, Dersom du er i tvil om hvilke pærer som er gåen så setter du bare på parklys og ser hvilke som ikke lyser, Selvsagt ikke alle som skal lyse fordi om du setter på bare parklys, men de lyspærene som ikke har noen varsellamper eller symboler rett foran lyspærene er garantert beregnet for instrumentbelysning Dersom det skulle være vanskelig å komme til å få byttet pærene kan det være du må ta ut hele unstrumentbrettet, da må du få inn hånden din på baksiden av instrumentene igjen og og ta av speedometerwire og stikkontaktene som sitter bå baksiden av instrumentene, disse har en lås som du må klemme inne for å få løsnet dem, enten i endene eller på midten, disse er heller ikke så vanskelige å få på plass igjen som det ser ut som, de kan nemmelig bare settes på akkurat der dem stod og passer ingen andre plasser eller i en annene retning Lykke til Mvh Support81 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Når du først har det ute eller kommer til så bytt alle pærene.. Ikke bytt ALLE sammen, men de som går til belysningen. Sikkert 3-4 stykker.. Lenke til kommentar
TroReidar Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Ok, takk for svar! Burde egentli kunne dette selv Skal begynne som lærling til høsten som biloppretter, så syns det er litt flaut og spørre om slike ting, men jeg syns det er bedre og være på den sikkre siden, en og ligge og fikle med ting for så og ødelegge dem (det er noe jeg er veldig flink til) Reidar Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 så lenge det ikke er airbag i bilen så pleier det ikke å være noe problem å ta av rattet. har selv tatt det av på flere litt eldre biler, det er oftest snakk om 1 mutter som skal av, ingen ledninger og slikt. jeg ville tatt av rattet for å få litt bedre plass å jobbe på. bare pass på at rattet er rett når du tar det av og rett når du tar det på igjen. så slipper du å få ett ratt som er på skrått når du kjører rett. Lenke til kommentar
TroReidar Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Problem løst og nye pærer bestilt inn Var utrolig lett og ta ut instrument panele, var ingen stikk bak eller noe, bare til og løsne 4 skruer og vippe det ut Så nå kjører jeg uten lys i dashen men håper jeg får pærene i mårgen Reidar Lenke til kommentar
support81 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Ok, takk for svar! Burde egentli kunne dette selv Skal begynne som lærling til høsten som biloppretter, så syns det er litt flaut og spørre om slike ting, men jeg syns det er bedre og være på den sikkre siden, en og ligge og fikle med ting for så og ødelegge dem (det er noe jeg er veldig flink til) Reidar Har drevet med bil selv i over 20 år og spør andre om råd og tips til stadighet Det er slikt en lærer av og det er jo mye bedre å spørre seg til råds før en hiver seg utpå ting en ikke helt skjønner noe av, men det er helt klart lurt å prøve seg selv også, slik som du nå har gjort Det er jo bedre å få tips og veiledning for så å forsøke seg selv, nå som du har forsøkt dette en gang er du helt sikkert ikke redd for å prøve deg på en annen bil for egenhånd en annen gang Det er slik du blir en god mekanikker, de beste er dem som er nyskjerrige av natur og liker å løse problemer og heller ikke er for stolt eller redd for å spørre andre om råd Men som Mekker`n sier, så bytt like gjerne alle pærene med det samme, så slipper du å gjøre jobben igjen om ett par måneder, lyspærene koster for lite til at det lønner seg å kipe på dem Lykke til med utdannelsen Mvh support81 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå