danielrees Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hei, Jeg lurer på: 1) Kan trekke fra utgifter til et kamera jeg kjøpte i september i fjor? 2) Kameraet ble kjøpt i Japan - men kan jeg fremdeles trekke det fra på skatten?` Jobber som frilanser og bruker kameraet i jobben. Har ikke brukt enkeltmannsforetaket hittil, men har planer om å starte å bruke det nå. På forhånd takk for hjelpen! Daniel Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Uten enkeltmannsforetak kan du ikke trekke av noe som helst på skatten. Du kan ikke trekke fra kamera som nyinnkjøpt, men du kan innlemme det i firma ditt med dagens verdi. Usikker på hvordan man gjør det regnskapsmessig, men du bør få hjelp til å gjøre årsoppgjøret. Det blir nesten det samme, men summen er jo lavere og det er gjort korrekt. Du kan også innlemme feks PC, kontorstol, pult, bøker, software..osv osv. Ting som du bruker i firma ditt og har en verdi. Dette funker jo bare engang. AKIRA Lenke til kommentar
danielrees Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Takk for svar! Er dette vanskelig å gjøre selv? Finnes det noen retningslinjer på internett for hvordan man beregner verdien på tidligere innkjøpt utstyr, eller kommer jeg ikke utenom å snakke med en regnskapsfører? Daniel Uten enkeltmannsforetak kan du ikke trekke av noe som helst på skatten. Du kan ikke trekke fra kamera som nyinnkjøpt, men du kan innlemme det i firma ditt med dagens verdi. Usikker på hvordan man gjør det regnskapsmessig, men du bør få hjelp til å gjøre årsoppgjøret. Det blir nesten det samme, men summen er jo lavere og det er gjort korrekt. Du kan også innlemme feks PC, kontorstol, pult, bøker, software..osv osv. Ting som du bruker i firma ditt og har en verdi. Dette funker jo bare engang. AKIRA Lenke til kommentar
bvlgari Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Du kan bruke markedsverdi, dvs det eiendelene er verdt pr i dag. Sett opp en liste over tingene og antatt verdi og bruk det som ett bilag i regnskapet ditt for enkeltpersonforetaket. Ligningsfolka liker dokumentasjon At det kjøpt i japan har ingenting å si, du kan fortsatt trekke det fra. Forøvrig er de fleste ligningskontorene så underbemannet at en kontroll vil være lite sannsynlig... Endret 17. juni 2008 av bvlgari Lenke til kommentar
danielrees Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Flott, takk for svar! Daniel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå