Gå til innhold

Er Mac virkelig best til lyd, bilde og videoredigering?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det er veldig mange som påstår at Mac utvilsomt er best til redigering av lyd, bilde og video, laging av lyd bilde og video og annet innenfor design, redigering og "multimediautvikling".

De påstår og at det er Mac som blir bruk profesjonelt i f.eks lydstudioer og til filmredigering på høyt nivå.

Er dette virkelig sant? Er det ikke bare en "myte" som ligger igjen etter gamle tider?

Håper at jeg postet i rett kategori og at jeg ikke har startet en Mac vs Windows vs Linux diskusjon :)

Torstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplever at de bruksområdene har en stor utbredt bruk av Mac i professjonell sammenheng. Jeg vet ikke helt hvor det kan bunnes, men det kan ikke lenger være av tekniske egenskaper unik til Mac da de nå er på Intel-platformen. Kanskje brukere på disse områdene er mer opptatt av et fornøyelig brukermiljø som er noe som tiltrekker noen til Mac.

Nå kan vel argumentes brukes for at mange verktøy for områdene er for Mac, laget med hensyn til Mac i etterkant av at aktører i industrien satset stort på Apples produkter, men hva som utløste strømmen til platformen til å begynne med er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

"Gammel vane vond å vende".

Det var nok noe sannhet i denne oppfatnningen (at Mac er best til multimedia) for lenge siden, men nå er forskjeller marginale og mye mer avhengig av maskinvaren du putter i maskinen din. Finn heller maskinvare og programvare du liker, OS spiller liten rolle uansett om det er Windows, Mac eller Linux.

Jeg har vært i (musikk)studio med både Windows-maskiner og Mac-maskiner. Stort sett de samme problemene med begge plattformer.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Altså, til Mac har man jo hovedsakelig Final Cut Pro til videoredigering, men til Windows har man jo After effects, Vegas og Avid programmene. Til lyd har man jo Garageband, men til Windows har man jo f.eks Mixcraft og mange andre.

Så jeg vil påstå at Mac-softwaren er OK, men til Windows ligger det på samme nivå men man har flere valg?

Lenke til kommentar
Til lyd har man jo Garageband, men til Windows har man jo f.eks Mixcraft og mange andre.

Det er på lyd jeg har mest erfaring, og hvis man skal velge den ene mot den andre ville jeg iallfall spandert på meg et bedre program. :)

From the top of my head:

Til Mac har man Logic Audio og Cubase og Pro Tools.

Til PC har man Sonar (min favoritt), Cubase og Pro Tools.

Til Linux har man også gode valg, men jeg er fryktelig dårlig på navn...

Og selvfølgelig andre også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...