Derromen Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hei Jeg vet ikke hvor ellers jeg kan spørre om dette, så jeg tar det her. Jeg lurer på om det er noen Sivilingeniører innen datateknikk som kunne svare på noen få spørsmål? Jeg skal næmelig ha et foredrag på skolen om akkurat det yrket, og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt "innsider" informasjon fra noen som har tatt eller tar utdanning som en sivilingeniør innen datateknikk. Hvis du synes at disse spørsmålene er litt for personelige så kan du gjerne ta kontakt med meg på msn: [email protected] 1. Når bestemte du deg for dette yrket? 2. Hvorfor ble det dette yrket? 3. Hvor tok du din utdanning? 4. Var det vanskelig å komme inn? 5. Var studiet vanskelig/krevende? 6. Hva var din første jobb? 7. Var det vanskelig å skaffe seg jobb? 8. Nar begynte du i den jobben du har nå? 9. Hvordan ser en vanelig arbeidsdag ut for deg? 10. Hva liker du best med jobben din? Er det mye av disse godene? 11. Jobber du alene/team? Arbeidsprosessen? 12. Hvilke egenskaper hos deg selv er viktige i jobben din? 13. Trives du med yrket? Setter utrolig pris på alle svar. Lenke til kommentar
underdark Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hei. Jeg studerer kommunikasjonsteknologi på 2. året på NTNU - men denne linjen er prikk lik siv. ing datateknikk de 2 første årene, så jeg vet litt om studiet her oppe og hvordan det er mtp arbeidslivet. Så jeg prøver å svare på et par av spørsmålene dine: 4. Det er ikke vanskelig å komme inn i forhold til mange andre siv.ing. studier på NTNU - med rundt 50 poeng i inntakskrav og karakter 4 eller bedre i 3MX. 5. Det er et klart hopp fra vgs, akkurat som vgs er hardere enn ung.skolen. Det er mer fokus på egenlæring og disiplin, og mindre oppfølgning i form av ingen fraværstaking i forelesninger, osv. Men, er du interessert i stoffet går det bra. Jeg kjenner ingen eller få som virkelig legger sjela si i skolen, og som stryker. Gjør man en innsats, går det aller oftest bra. 7. Arbeidsmarkedet er som for de fleste siv. ingeniører veldig bra. Jeg synes å huske at omtrent 7 / 10 fikk jobb før de var ferdige med 5 klasse i fjor når det gjelder datateknikk. 9. og 11. Mitt inntrykk er at de aller, aller fleste datateknikkstudentene ender opp med en programmeringsjobb, og at dette i så og si alle tilfellene gjøres i team. Teamarbeid er (gjort riktig) veldig effektivt, og dermed veldig populært i arbeidslivet. Disse spørsmålene er de jeg vil tørre å besvare. Håper det er til hjelp, selv om jeg ikke er ferdigutdannet og i jobb. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Sivilingeniør er ikke et yrke! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Det er ganske sentralt i det han spør om. Det er umulig å si hva en sivilingeniør jobber med, for sivilingeniørutdanningen retter seg ikke inn mot noe spesielt yrke. Lenke til kommentar
underdark Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Han spesifiserte det jo som siv. ing. innen datateknikk - det er et mye smalere begrep, og det er langt fra umulig å si noe konkret om hva 90% av siv. inger innen datateknikk driver med. Hadde forstått innlegget ditt hvis trådstarter spurte om noe ala "Hva gjør en sivilingeniør" Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Igjen, sivilingeniør i datateknikk er ikke et yrke. Det vil dermed være en fordel for trådstarter å spesifisere dette på foredraget sitt. Fortelle at han lurte på hva en kunne gjøre med en utdannelse innen data, og at sivilingeniør i datateknikk er den tradisjonelle og "sikreste" veien å gå for å få en datautdannelse, og at det dermed virket logisk å spørre folk som hadde en slik tittel hva de drev med. Poenget mitt er bare at han ikke kan ha et foredrag om yrket sivilingeniør innen datateknikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Regnes sivilingeniørstudiet som en profesjonsutdanning?(eller bare en mastergrad?) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det er en helt vanlig master. Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det er en helt vanlig master. Feil. Sivilingeniørutdanningen (innenfor datateknikk i dette tilfellet) ved NTNU er et proffesjonsstudium. Ja, man får det som heter en Master of Technology-grad, men det er ikke en helt vanlig master. En helt vanlig master får man som oftest ved å først ta en bachelor-grad for så bruke to år ekstra på en mastergrad. Det finnes studenter som kommer fra andre utdanningsinstitusjoner og tar to år ved NTNU for å få master, men de som går hele løpet ved NTNU gjør ikke det. For sistnevnte gruppe går man totalt fem år for å oppnå masteren. Det er ingen bachelor-oppgave eller grad innebygd i dette så om man slutter etter 4,5 år har man ingen grad. Hvordan du kan si at Sivilingeniør innen Datateknikk ikke er et yrke er meg også litt uforstålig. Ville du heller ikke kalt byggingeniør et yrke? Eller en maskiningeniør? Til trådstarter: Har et år igjen ved mastergraden min i Kommunikasjonsteknologi så om du fortsatt trenger informasjon så kan du bare kontakte meg. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Siv. ing. er en utdannelse som leder til et yrke, og ja det er fortsatt en profesjonsutdannelse selv om en nå får en mastergrad. Jeg er ikke utdannet siv. ing, men har gått der for en del år tilbake. Begynner nå i en jobb sammen med flere som er siv.ing. data så kan gi noen relevante svar. 6. Hva var din første jobb? Begynner som konsulent innen Integrasjon og Utvikling i en av de fire store. 6. Var det vanskelig å skaffe seg jobb? Fikk jo i oktober i fjor, så egentlig ikke. Men de beste jobbene er det hard konkurranse om og kravene er høye. 8. Når begynte du i den jobben du har nå? Om noen uker. 9. Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg? Ikke prøvd det enda, men kan si litt. Vi sitter stort sett ute hos kunden vi er på prosjekt hos. Der kan vi være på prosjekt i alt fra noen måneden til over ett år. Da sitter man og jobber sammen med andre konsulenter og kunden. Alt i fra møter og planlegging for å finne de beste løsningen, til faktisk implementasjon. Mitt første prosjekt kommer til å være et integrasjonsprosjekt basert på SAP XI. 10. Hva liker du best med jobben din? Er det mye av disse godene? Grunnen til at jeg vil bli konsulent er at du lærer veldig mye på kort tid, jobber med forskjellige kunder/problemstillinger og du jobber med motiverte/flinke folk. 11. Jobber du alene/team? Arbeidsprosessen? Team 12. Hvilke egenskaper hos deg selv er viktige i jobben din? Evnen til å lære nye ting, teoretisk tyngde og gode samarbeidsevner. 13. Trives du med yrket? Det vil vise seg, håper det :-) Endret 14. juli 2008 av stadskle Lenke til kommentar
ching Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 1. Når bestemte du deg for dette yrket? Bestemte meg for dette yrket i år 2006 2. Hvorfor ble det dette yrket? Jeg ville øke kompetansen min innenfor data. 3. Hvor tok du din utdanning? Holder på med utdanningen på HIO 4. Var det vanskelig å komme inn? Egentlig ikke så lenge man er realist og tar realfagene på vgs eller andre veier som forkurs 5. Var studiet vanskelig/krevende? Hittil så har det vært opp og ned, i starten av dvs. den første måned var alt gresk for meg i hvertfall data fagene. men etter hvert som jeg fant flytelsen så gikk det bedre og bedre:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå