phax Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Såå.. tenkte jeg skulle prøve med på denne linux greia siden jeg har en litt eldre laptop til overs. har lastet ned ubuntu 8.04 i386, brent ut og bootet opp. Velger språk og innstaller ubuntu. Etter litt loading kommer jeg bare til en svart skjerm der det står (initramfs) og jeg kan skrive diverse kommandoer. Og allerede begynner jeg å hate linux.. Hva skal jeg gjøre? Regner med jeg må kunne noen magiske kommandoer for å starte installasjonen... Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Nei, dette er nok en slags form for installasjonsskjerm tror jeg. Ta deg en kaffekopp og vent en stund, så vil der nok skjermen fylles med tekst som følge av installasjonen. Det kan hende du får ulike feil under installasjonen som følge av at du har gammel og ukompatibel maskinvare, men med mindre feilene er kritiske vil du nok kunne fullføre installasjonen Lenke til kommentar
phax Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Hm, en installasjonsskjerm der man kan skrive inn kommandoer? Mystisk.. får vente og se da. Får forresten samme skjermen hvis jeg prøver starte ubuntu fra CD-en. Altså ikke innstallere. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 specs på maskina er jo greit å få Lenke til kommentar
phax Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Tja.. Er en Elitegroup G220, Pentium-M 1,6 cpu og 1gb minne.. ddr 333MHz regner jeg med? Vet ikke hva mer som er relevant. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Burde jo være specs nok i massevis det der for og fungere.. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 er det 32 bits eller 64 bots prosessor? Og hva har du lasta ned? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Skriv akkurat hva feilmeldingen er du, så hjelper det oss (og deg) mye. Har du testet live-CDen? Og har du skjekket at cden din er god? Begge deler er opsjoner helt i starten når du booter fra CDen. Heter vel hennholdsvis "Run without any changes to my system", og noe "Verify contents.." Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 @AlecTBM: Står i første post at han lasta ned i386 og p-m er 32-bits cpu. Trådstarter: Jeg ville tro at du sliter med ide/sata-modullen, prøv å adde "all_generic_ide" når du booter plata. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Vell, å kun si at han skal legge til all_generic_ide når han booter opp CD-en hjelper vell ikke mye når han aldri har brukt linux før. Altså Når du kommer til menyen til live CD-en så klikker på på F6 og skriver "all_generic_ide" Også klikker du enter Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Beklager litt treg respons. Hatt kvinnfolk besøk i helga og da blir det ikke mye datatid.. Testet F6 under oppstart, men da fikk jeg bare opp noen andre valg. Husker ikke helt nøyaktig. Kan sjekke etterpå. Når ting stopper opp under installasjonen står dette på skjermen: BusyBox v.1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash) Enter 'help' for a list of built-in commands. (initramfs) _ Så skjer det ikke mer.. Og her kan jeg altså skrive inn kommandoer. Lenke til kommentar
xelA Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Virker som om mange har dette problemet.. Jeg fikk det ikke til å fungere, etter å ha googla litt.. Men når jeg koblet av skjerm nr 2, så fungerte det. Du burde koble fra skjerm nr 2, hvis du har 2 stk Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Hm, det er en laptop så vrient og koble fra skjermen. Laster ned Mint nå, teste og se om det funker da.. edit: Nå testet jeg Mint og kom til akkurat samme skjermen. Er det noe driver/kompabilitets problemer da? En annen distro som jeg kan ha mer hell med`? Endret 16. juni 2008 av phax Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Når ting stopper opp under installasjonen står dette på skjermen:BusyBox v.1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash) Enter 'help' for a list of built-in commands. (initramfs) _ Så skjer det ikke mer.. Og her kan jeg altså skrive inn kommandoer. Prøv å skriv "modprobe piix && exit", hvis det ikke fungerer så prøv å legge til "all_generic_ide" før du booter ubuntu. Jeg hadde selv dette problemet på Dell XPS m1330, og hvis du legger til sistnevnte i boot-linja, så skal det gå bra. Lesestoff: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/l....22/+bug/154591 Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Nå innstallerte jeg nettopp Mandriva her, det funket knall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå