Jess Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Er det noen som har kjennskap til når de nye mobilnettene, fortrinnsvis Network Norway (OneCall) og MTU, åpner i byen mellom de syv fjell? Synes jeg har hørt/lest noe om nå i sommer, og det er da vitterlig sommer nå... Videre lurer jeg på om det er noen som har inngående kjennskap (vet dette er et relativt geeky spørsmål) til hvordan mobil-"mastene"/senderene dems ser ut - for å lokalisere hvor vi har dem... Jeg har ingen sabotasjehensikter her altså Er det forresten noen måte å søke frem ulike mobilnett, som ligger skjult/i testmodus, og som ikke er søkbare på mobilen ved et vanlig nettverksøk? Evt. ved hjelp av PC eller ekstraprogram på mobilen... Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Er det noen som har kjennskap til når de nye mobilnettene, fortrinnsvis Network Norway (OneCall) og MTU, åpner i byen mellom de syv fjell? Synes jeg har hørt/lest noe om nå i sommer, og det er da vitterlig sommer nå... Videre lurer jeg på om det er noen som har inngående kjennskap (vet dette er et relativt geeky spørsmål) til hvordan mobil-"mastene"/senderene dems ser ut - for å lokalisere hvor vi har dem... Jeg har ingen sabotasjehensikter her altså Er det forresten noen måte å søke frem ulike mobilnett, som ligger skjult/i testmodus, og som ikke er søkbare på mobilen ved et vanlig nettverksøk? Evt. ved hjelp av PC eller ekstraprogram på mobilen... Network Norway bygger gjerne med tre skyteretninger på toppen av bygg på en stang uten noen som helst form for kamuflering. MTU bruker GSM 1800 så ant. deres er noe mindre en MN's Store GSM 900 ant. Du kan søke etter skjulte nett ved å bruke netmonitor/field test på noka tlf. f.eks. M Lenke til kommentar
Jess Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Du kan søke etter skjulte nett ved å bruke netmonitor/field test på noka tlf. f.eks. Noen med Nokia som får inn noe spennende, det være seg i Bergen, eller ellers i landet hvor nettene foreløpig ikke er åpne... Lenke til kommentar
Jess Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Fortsatt ingen nye nett oppe og går her i byen, og det heller mot høst... Er det åpnet andre nett andre steder i det langstrakte land? Kan det tenkes at N.N. åpner sitt nett ved overføring av roaming fra NetCom til Telenor-nettet? -Så slår man to i en smekk? Det er vel meldt at nye OneCall-kunder vil benytte Telenor-nettet fra 16. august, og at eksisterende kunder overføres innen 1. oktober. Kanskje 16. august er en magisk slå-på-N.N.-nettet? Evt. kanskje ved overføring av hvert enkelt abonnement? -Eller er det best å holde disse to fra hverandre, så man er sikker på at hver operasjon fungerer før man fortsetter... spekulasjonene råder vilt. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Videre lurer jeg på om det er noen som har inngående kjennskap (vet dette er et relativt geeky spørsmål) til hvordan mobil-"mastene"/senderene dems ser ut - for å lokalisere hvor vi har dem... Jeg har ingen sabotasjehensikter her altså Er det forresten noen måte å søke frem ulike mobilnett, som ligger skjult/i testmodus, og som ikke er søkbare på mobilen ved et vanlig nettverksøk? Evt. ved hjelp av PC eller ekstraprogram på mobilen... Jeg oppdaget en haug nye master i Stavanger-området før jul allerede med min GSMcellesniffekoffert Lenke til kommentar
level9 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Fortsatt ingen nye nett oppe og går her i byen, og det heller mot høst... Er det åpnet andre nett andre steder i det langstrakte land? Kan det tenkes at N.N. åpner sitt nett ved overføring av roaming fra NetCom til Telenor-nettet? -Så slår man to i en smekk? Det er vel meldt at nye OneCall-kunder vil benytte Telenor-nettet fra 16. august, og at eksisterende kunder overføres innen 1. oktober. Kanskje 16. august er en magisk slå-på-N.N.-nettet? Evt. kanskje ved overføring av hvert enkelt abonnement? -Eller er det best å holde disse to fra hverandre, så man er sikker på at hver operasjon fungerer før man fortsetter... spekulasjonene råder vilt. Nettet til Network Norway i Bergen er ikke åpnet enda ettersom N.N. går over fra netcom til telenor, og får full 3G dekning fra telenor. Noe de ikke fikk fra avtalen sin med netcom. Derfor trengs det endel nye oppgraderinger på Network Norway sine egne antenner for å støtte 3G. N.N. nettet i Bergen blir trolig åpnet en stund etter at N.N. går over til Telenor. Lenke til kommentar
Jess Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 (endret) ...I de områder hvor Network Norway har bygd eget nett - Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger - vil kundene oppleve begrenset 3G-tilgang de første månedene, inntil Network Norways eget 3G-nett blir rullet ut i disse områdene. (Jeg merker fortsatt ikke noen nye nett i Bergen.) Det høres jo her ut som om man vil åpne nettene i Bergen (og Trondheim, om det ikke allerede er oppe) før man har 3G-nettet på plass i NN. Har ikke 3G-mobil, så vet ikke hvordan det er her i Bergen på det området, men frem til man åpner NN her, så henger man vel på Tm, og da skulle vel det fungere som vanlig? ...Byer med dekning iløpet av 2008 er: Stor Oslo inkl Drammen, Bergen, Stavanger. Merker heller ikke noe til MTU. De har jo opplevd et hardt første halvår - men skjer det noe, eller er de nede for telling? Endret 8. oktober 2008 av Jess Lenke til kommentar
Jess Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 "Vi har blitt forsinket med åpning av Bergen, pga kraftig opprustning av Oslo nettet vårt. Vi åpner nå Bergen innen vi skriver desember 2008..." Fortsatt ikke noe aktivitet her i Bergen - blir forøvrig artig å se hvem av N.N. og MTU som er først oppe å går... Ikke nødvendigvis det som er viktigest, det må vel være bedre å levere en ordentlig vare, enn en halvferig - men litt spenning i hverdagen må man jo som lekmann ha... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Er det MTU som står på toppen av rådhuset? Lenke til kommentar
Jess Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Fortsatt ikke noe aktivitet her i Bergen - blir forøvrig artig å se hvem av N.N. og MTU som er først oppe å går... Ikke nødvendigvis det som er viktigest, det må vel være bedre å levere en ordentlig vare, enn en halvferig... Og stille ble det - den ene havarerte, men hva skjer med NN? Venter fortsatt på 3G? Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Det er ikkje berre MTU som har fått merke finanskrisa: http://www.mobilen.no/wip4/network_norway_.../d.epl?id=36037 Lenke til kommentar
Jess Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Det er ikkje berre MTU som har fått merke finanskrisa... Jeg følger den, men har fått forståelsen av at nettet forsåvidt er ferdigutbygget, men ikke slått på riktig ennå... skulle jo da tro at det var mer penger/bedre business å ha nettet på, enn at trafikken går via andres nett... Men frafallet av kunder grunnet manglende 3G etc. er vel det også en risiko/usikkerhetsmoment... Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Ein skulle då tru at det var mogeleg å kople seg på Telenor sitt 3G-nett dersom MN berre har bygd ut GSM/EDGE. Og i så fall er det merkeleg dersom dei ikkje slår på eit nett dersom dei alt har bygd det ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Ein skulle då tru at det var mogeleg å kople seg på Telenor sitt 3G-nett dersom MN berre har bygd ut GSM/EDGE. Og i så fall er det merkeleg dersom dei ikkje slår på eit nett dersom dei alt har bygd det ut. Det er akkurat det du kan. Standard prosedyre for MN er å bruke TnM som underleverandør av mobile bredbåndstjenester. Angående MNs 3G-nett, så står det mange antenner utplassert. Hvorfor de ikke slår det på/bygger ut mer? Tja, finanskrisen? Eller som jeg pleier å si: det er helt sikkert noen som har regnet på det. Regnet og kommet frem til at det er bedre/billigere å la kundene få 3G fra TnM enn fra eget nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå