Gå til innhold

Bredde på eit bakgrunns bilde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet i seg selv vil vel alltid være 100%. Men om du tenker på å strekke det utover websiden så er det vel en mulighet ved å faktisk repetere den, som du har valgt å ikke gjøre.

En stund siden jeg har holdt på med CSS, så husker ikke så alt for godt.

Lenke til kommentar

Nei, som jeg antydet innledningsvis, så får du ikke strekt bildet med CSS. Jeg skjønte bare ikke hvorfor du dro fram den linken, da den ikke hadde noe med saken å gjøre. :)

Det er mulig med halvlugubre metoder i JavaScript, men etter min mening er det uansett ikke å anbefale.

Å bruke store bakgrunnsbilder er egentlig heller ikke noe å trakte etter. I dag har mange skjermer med 1920 piksler i bredden, mens mange fortsatt har 1024. Noen har smale vinduer, andre har vinduet maksimert. Det er bedre å finne en annen løsning -- et mønster, fading ut til en farge, bilder som repeteres i bredde men ikke høyde (feks en gradient) ...

Lenke til kommentar

Vi kan vel hjelpe han frem i riktig retning. Alle som lager websider nå klarer seg uten å måtte strekke bakgrunnsbildet. Derfor blir eneste alternativet CSS som jeg linket til.

At mange bruker 1920 oppløsning er å dra det litt langt, men at de fleste siter med 1024 er jeg enig i, derfor fungerer det generelt bra med en horisontal bakgrunn på 1600, men en vertikal gradient som du sier er jo idiotsikkert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...