Gå til innhold

Ukvalifisert gjetning om hvor vi er om 3 år (Hardwaremessig)

Anbefalte innlegg

I den forbindelse viste foredragsholderen oss en annonse fra 1983 av en spesiell arbeids-/prosessstasjon med oppløsning på 1024x768. Dette var altså 1983!

Hvor er vi i dag? 2048x1536 eller no' sånt. Altså kun en dobling på 20 år! Ikke særlig imporenende.

Andre aspekter av GPU har selvsagt fulgt Mores lov bedre, men likevel.....

Nå var for det første 1024x768 veeelfig langt fra allemannseie i 1983. Jeg vil tro at 320x200 eller noe sånt var regnet som bra da. Og for å flisespikke litt: 2048x1536 er fire ganger så høy oppløsning som 1024x768, ikke bare to.

(quote-tag'en er fikset siden den ødela layouten på siden)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste i en artikkel i Illustrert Vitenskap for noen år siden diverse optiske og organiske løsninger på databehandling, tror det var snakk om prosessorer. Dette skulle visst ligge noen år frem i tid. Noen som har hørt noe om dette i det siste?

Ellers så tror jeg nok 100% realistisk filmkvalitet på 3D-grafikk nok er enda et par år til frem i tid. I hvert fall om det skal gå flytende i høy oppløsning... Det vi ser på dagens spill er jo i hvert fall fryktelig langt unna filmkvalitet.

PS: På hardware.no står det i dag om grafikkort med 3480x2400 oppløsning. Tror dette blir cirka 12 ganger høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

jeg tipper vi ligger på 5 til 6gig cpu'r

120g minimum harddisk å det blir vanlig til alle.

512 meg ram blir vell minimum

17tft skjerm blir vanlig, å plasma skjermer blir billigere

men det er min teori :shrug:

Lenke til kommentar

I den forbindelse viste foredragsholderen oss en annonse fra 1983 av en spesiell arbeids-/prosessstasjon med oppløsning på 1024x768. Dette var altså 1983!!!

Hvor er vi i dag? 2048x1536 eller no' sånt.  Altså kun en dobling på 20 år! Ikke særlig imporenende.  

Fra 1024x768 til 2048x1536 er faktisk en firedobbling. :yes:

Pirke....pirke :wink:

Lenke til kommentar

Moores law om dobling i hastighet per 18 måneder har fungert i flere tiår, og kommer nok til å fungere sånn høvelig også i framtiden.  

-tommyb

Bare for å være ekstra pirkete i dag: Moore sa faktisk ingenting om hastighet i det hele tatt, og det han sa som etterhvert har utviklet seg til å bli misbrukt some Moores lov gjaldt dobling per år, ikke per 18 måneder.

Og det han faktisk sa doblet seg per år, var antallet transistorer per chip som gir minimum kostnad per transistor. Adskillig vanskeligere å forklare enn hastighet, så som vanlig glemmer man hva som virkelig har blitt skrevet, og lager en populærversjon som faktisk har lite med kilden å gjøre. For de som virkelig ønsker å lære seg detaljene om hardware så anbefaler jeg Ars Technica.

Lenke til kommentar

...

I den forbindelse viste foredragsholderen oss en annonse fra 1983 av en spesiell arbeids-/prosessstasjon med oppløsning på 1024x768. Dette var altså 1983!!!

Hvor er vi i dag? 2048x1536 eller no' sånt. Altså kun en dobling på 20 år! Ikke særlig imporenende.

Pirke II:

I tillegg til at det er 4 ganger større, som andre har påpekt, har nok dagens 32 bits farvedybde mot 1983's 4 - 8 farger endel å si på kravet til ytelse...

Lenke til kommentar
jeg tipper vi ligger på 5 til 6gig cpu'r

120g minimum harddisk å det blir vanlig til alle.

512 meg ram blir vell minimum

17tft skjerm blir vanlig, å plasma skjermer blir billigere

men det er min teori :shrug:

Det (unntatt CPU) er vel strengt tatt standard allerede...

Lenke til kommentar

Om 3 år:

standard 5-8GHz CPU (eller PR 5-8000) pris 1000kr

standard 2GB ram DDR2 (6,4Gbyte/s, CAS3=7,5ns) pris 800kr

standard 400GB harddisk pris 1000kr

standard 4xDVDbrenner (+ eller både + og -) pris 500kr

standard 17" LCD 1280x1024 eller 19" LCD 1600x1200. Pris 1500-2500kr

standard 300W kabinetter nærmest lydløse pga mindre varmeutvikling og mer fokus på støydemping innen kjøling, og muligens mindre fysisk størrelse enn nå.

standard 1-2 Mbit/s ADSL linje hos de fleste.

Og ikke minst, mye penere design på alt mulig.

Lenke til kommentar
Tror SMP kommer myyye sterkere i fremtiden. Kommer snart til meg :)

Det tror jeg også. SMP til alle. Og ikke bare 2veis, men også 4-8 veis.

Prosessorer på 10 GHz med ytelse opp mot 30 GHz P4.

(Intel har allerede teknologi til å lage ca dette)

Ikke busser. Mer cache: L4,L5 osv som vil "ta over for RAM".

Mekaniske disker på 400-500 GB, men optiske på det dobbelte som er MYE raskere, men er så dyre at ingen vil ha de.

Skjermkort som nesten er et lite hovedkort med "CPU som GPU" (Det bruker en vanlig prosessor + minne).

Bærbare minnebrikker (ala MMC, flashcard osv på 10GB)

Mer vanlig med bruk av flere skjermer. Lydkort vil ikke endre seg mye hos vanlig folk, men rørforsterkere blir lettere å få tak i.

CD og DVD vil desverre ikke endre seg, men disketten vil dø ut.

DVD brennere med en laser på 12-16X, og kansje brennere med flere lasere. Tablet blir mer vanlig, og "elektronisk musmatte" som øker pressisjonen. Mer vanlig med vannkjøling, og mye mer prioritering på lydløse kjølere.

Datoen i dag er 12.03.03 Norsk tid.

Lenke til kommentar

Det jeg tror utviklingen går mot:

Lydløst

Trådløs skjerm, høytalere, eksterne disker o.l. Slik at du kan ha en "ala usbpenn" disk liggendes i bukselomma og overføre filer til den.

Touchpad skjerm som du kan ta med rundt i huset og som har batterilevetid på minst 12 timer, også med innebyggde små høytalere, eller soundbugs plassert rundt i huset som aktiveres når du nærmer deg.

Trådløs kommunikasjon med TV, Stereo o.l.

Alle elektroniske dingser vil kunne kommunisere med pcen eller mellom hverandre.

Mange "teknologi freakere" vil ha en server som de kan styre huset med. (lys, varme o.l.)

" Eneste du trenger å plugge i er strømkabel visjonen min :woot: "

Lenke til kommentar

Teknologi basert på mikrobiologi er interessant, men det ligger nok rimelig mange år inn i fremtiden, dessverre. Lagringskapasitet kunne f.eks. blitt revolusjonert, en "harddisk" med DNA-teknologi har potensiale til å lagre vanvittige datamengder i forhold til størrelse (da snakker vi ikke GB her).

Harddisker kommer til å være langt større enn 4-500GB om tre år, tenk på hvor store de var for tre år siden (+/- 10GB). Et par TB er mitt tips. Spørsmålet er jo hvor mye man vil ha behov for, men det har aldri vært noe problem å fylle opp plassen.. :) Tror vi får se mye fokus på ergonmi, lydnivå, strømsparing ++

Lenke til kommentar

I starten av 2006 håper jeg vel litt på følgende,

- Pentium ? ~10GHz (4 tråders HT)

- 4 GB RAM delt på dobble DDRII kanaler (2x PC6400?)

- Hovedkort med PCI express!!!

- 3x 146GB i RAID5, serial SCSI)

- nvidia NV50? med iallfall 256MB RAM, trolig DDRIII @ 2GHz effektiv datarate, 256bit bus.

- Iallfall 1 skjerm, trolig noe sånn som en 24" widescreen LCD.

- Bra mic (til stemmestyring i word etc)

- Wireless USB3

- Wireless 155mbit lan, og "gammeldags" 1gbit (kan kobles inn når jeg har det travelt).

- DVD-brenner

Det jeg ikke har er ISDN kort, diskettstasjon, vifter som kan høres

Lenke til kommentar
In the 1960?s semi-conductor engineer Gordon Moore made a prediction that the number of transistors that could fit in a chip would double every 12 months.  This prediction stayed true until the end of the 1970?s, but then slowed to doubling every 18 months.

Ja, Moores law er relatert til transistorer. Jeg er flinkere med Murphys law. Uansett så er det neppe tilfeldig at hastigheten (på utviklingen) har holdt seg såpass stabil over hva som i databransjen må sies å være svært lang tid.

Jeg må også korrigere meg selv på DVD brennere, da jeg åpenbart ikke var oppdatert på hvor raske brennere som allerede finnes i dag. :oops:

Jeg er enig i at CRT skjermer er delvis borte fra butikkene om tre år, kanskje med untak av 21", dersom det fortsatt vil være etterspørsel etter lavpris skjermer.

En og annen skjerm kommer med innebygget webcamera, trykksensitive skjermer er blitt vanligere i takt med utbredningen av tablet pcs. Kanskje har noen heldige personer råd til trådløse skjermer med kryptert signal.

Koksgrå "sort" overtar monopolet som beige har hatt i hardware-bransjen.

Grafikk-kort diskusjonen preges fortsatt av 'vent i tre måneder, for da kommer #random_3d_card som gir 250 fps i #random_wolfenstein_clone'.

Spillene vi spiller er Die Saddam 3d, c&c Libya, Axis of Evil d&d, Need for Speed GM, Age of Patriotism, og Kabal.

Du får DSL abbonement med 10 mbps abbonement men 5 gigabyte begrensning. DSL prisene stiger. Telenor anklages for å sabotere markedet.

Det vil komme spesialvarianter av Windows: Windows@Media, Windows@Office, Windows@Gaming, i tillegg til en lettvekts variant for internetmaskiner.

Unix kaprer markedsandeler fra Linux.

'Min første datamaskin' kampanjene på Elkjøp pusher bærbare.

...eller ikke.

-tommyb

Lenke til kommentar
Kanskje har noen heldige personer råd til trådløse skjermer med kryptert signal.

Det håper jeg inderlig. Med trådløs mus, tastatur, skjerm og dvd-brenner Er det bare å hive resten av pcen på loftet. No more støyproblemer! :) Men litt kjipt hvis du etter en voldsom fest ikke finner igjen skjermen eller dvd-brenneren din... Da kom jeg til å tenke på at vi må ha trådløs overføring av lyd og, men det finnes vel strengt tatt allerede. Noen som vet hva det koster med et _godt_ sett? Min kjære mor kjøpte i sin tid trådløst headset på Smartclub eller hva det nå er Shell driver med, det er ingen suksess. Noen som har vært borti "uvanlige" trådløse løsninger? (Les: Alt annet enn trådløs mus/tastatur)

Lenke til kommentar
Om 3 år:

standard 5-8GHz CPU (eller PR 5-8000) pris 1000kr

standard 2GB ram DDR2 (6,4Gbyte/s, CAS3=7,5ns) pris 800kr

standard 400GB harddisk pris 1000kr

standard 4xDVDbrenner (+ eller både + og -) pris 500kr

standard 17" LCD 1280x1024 eller 19" LCD 1600x1200. Pris 1500-2500kr

standard 300W kabinetter nærmest lydløse pga mindre varmeutvikling og mer fokus på støydemping innen kjøling, og muligens mindre fysisk størrelse enn nå.

standard 1-2 Mbit/s ADSL linje hos de fleste.

Og ikke minst, mye penere design på alt mulig.

Tror nok DVD-brennerne har kommet lenger da. Bare tenk på hvordan CD-brenneren var for 3 år siden. Vi har jo 4x i dag. Tror skjermteknologien har kommet et lite stykke lenger også og internetten vil være G.SHDSL for folk i utkantstrøk eller trådløst :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...