IcedInsanity Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Heihåå Andre uken av trenings "opplegget" mitt.... Men idag måtte eg gi meg halvveis i joggeturen pga jævlige smerter i begge leggene...Det kjennes ut som noen har skutt meg i leggen,og på AKURATT samme side på hver legg. Og ble så ille at eg klarte såvidt å komme meg opp trappa til stua nå... Hva i alle dager har skjedd med leggene mine a? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Strekk? Muskelkrampe? Disse kan forekomme hvis du er dårlig trent og tar i for hardt. Strekk? Muskelkrampe? Disse kan forekomme hvis du er dårlig trent og tar i for hardt. Endret 10. juni 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hvor på leggene er det du har vondt? Og du må nok beskrive smerten litt bedre enn "følelsen av å bli skutt". Lenke til kommentar
KolonP Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Legghinnebetennelse kanskje? Gjør det vondt når du presser tommelen inn på sidene av skinnbeinet? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Er en dunkende smerte ca midt på leggbeinet,er den samme dunkende smerten på begge ankler,gjør litt vondt viss eg presser på leggbeinet med fingrene... Men er ondt når eg sitter i normal stilling med beina,men det gir seg viss eg strekker selve foten ut Endret 10. juni 2008 av Angels Eye Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Midt på leggen? Føles det som om smerten sitter i beinet? Er du plattfot? Har du god demping i skoene dine? Hvilket underlag løp du på? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Hvordan er treningsopplegget ditt? Endret 10. juni 2008 av ikkespisgress Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Midt på leggen? Føles det som om smerten sitter i beinet? Er du plattfot? Har du god demping i skoene dine? Hvilket underlag løp du på? Ja,kjentes som smerten var i benet,nei er ikke plattfot,har gode sko,men har løpt hver dag på asfalt. Men smertene har gitt seg nå..kjenner at det murrer litt når eg går men er mye bedre nå,pause fra løpingen imåra kanskje? Eller løpe i skogen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg sliter litt med det samme selv når jeg løper på hardt underlag. Du burde for all del ikke jogge på asfalt, da ber du om bråk. Jogg på sti eller grusvei. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Ja,tror eg tar pause fra asfalt løpingen. Skauen imårra for den smerten vil eg ikke ha flere ganger.... Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Midt på leggen? Føles det som om smerten sitter i beinet? Er du plattfot? Har du god demping i skoene dine? Hvilket underlag løp du på? Ja,kjentes som smerten var i benet,nei er ikke plattfot,har gode sko,men har løpt hver dag på asfalt. Men smertene har gitt seg nå..kjenner at det murrer litt når eg går men er mye bedre nå,pause fra løpingen imåra kanskje? Eller løpe i skogen? å faen... her får du noen fakta hos meg: løping på asfalt: sliter på knærne sliter på ryggen sliter på anklene sliter på fotbladene sliter på korsryggen løping i terreng: trener knærne trener ryggen trener anklene trener fotbladene trener korsryggen poenget er, det er som å drite utover sitt eget gulv mens man vasker det - om du jogger daglig på asfalt. det er IKKE smart. tro meg. slutt med det. ta ei uke fri og begynn treningen på nytt - i terrengomgivelser Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 det er som å drite utover sitt eget gulv mens man vasker det Haha xD Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Ja,tror eg tar pause fra asfalt løpingen. Skauen imårra for den smerten vil eg ikke ha flere ganger.... ta pause til alt er bra igjen. beinet, om ikke foten din er veldig belastet...ta pause Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Kan hende det er beinhinnebetennelse, ihvertfall hvis det sitter på fremsiden av leggene ved beinkanten du kjenner? Skarpengland oppsummerte godt ift valg av underlag. Om ulendt terreng (skog, gress osv) også gjør vondt så prøv å sykle\svømme istedet. Du bør unngå aktiviteter som fremkaller smerte minst en måned fremover for så å prøve deg forsiktig igjen. Tøyning av fremside og bakside legg kan også hjelpe (hold minst 30 sek, flere ganger daglig i noen uker), ta også tøyning for bakside legg med bøyd kne og hælen neddi da baksiden består av 2 muskler som må tøyes på 2 forskjellige måter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Beinhinnebetennelse sitter på innsiden av leggene og det hjelper ikke å tøye. Du må massere. Lenke til kommentar
warneck Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Kan hende det er beinhinnebetennelse, ihvertfall hvis det sitter på fremsiden av leggene ved beinkanten du kjenner? Skarpengland oppsummerte godt ift valg av underlag. Om ulendt terreng (skog, gress osv) også gjør vondt så prøv å sykle\svømme istedet. Du bør unngå aktiviteter som fremkaller smerte minst en måned fremover for så å prøve deg forsiktig igjen. Tøyning av fremside og bakside legg kan også hjelpe (hold minst 30 sek, flere ganger daglig i noen uker), ta også tøyning for bakside legg med bøyd kne og hælen neddi da baksiden består av 2 muskler som må tøyes på 2 forskjellige måter. Beinhinnebetennelse sitter på innsiden av leggene og det hjelper ikke å tøye. Du må massere. Om OP har beinhinnebetennelse (heretter BHB): Cinesque sier at det ikke hjelper å tøye, nå er du litt ute på viddene. Hvorvidt det å tøye hjelper på BHB er debattert og ukjent. Noen opplever at det hjelper, andre gjør det ikke. Personlig kan jeg huske tilbake til en tid hvor jeg var yngre og hadde hatt en skade som gjorde at kroppen ble mindre mjuk, og når jeg da tøyde ut hjalp det på smerter fra BHB. De to medisinske råd som har bevist effekt er nok massasje og diverse medikamenter. Aller helst ville jeg oppsøkt fysioteraput til hjelp med dette problemet. Derfra kan du også bekrefte/avkrefte om det er BHB, eller ikke. Beinhinnebetennelse er en utrolig vanlig skade for mennesker som trener ofte og/eller mye. F.eks. i militæret er det stor erfaring med slike skader. Ut i fra dine beskrivelser vil jeg anta det er snakk om BHB, men man kan aldri være sikker - med andre ord bør du oppsøke lege! Er det så alvorlig at det er vondt selvom du ikke er i aktivitet bør du raskt roe ned treningsnivået ditt. BHB er forresten en smerte som ikke alltid er like konstant og vond. BHB vender forresten ofte tilbake om du har tidligere hatt dette. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Tøyning vil kunne hjelpe i de tilfeller soleus og peroneus er forkortet og legger press\gnisser mot beinhinna. På håndballaget jeg er fysioterapeut\trener for bruker vi tøyning, oppbygning i sko (spesielt innside da mange med BHB har forhøyet fotbue, ofte pga stram peroneus longus), ganganalyse\løpsanalyse da endel oversupinerer, alternativ og smertefri trening. Massasje kan også fungere, men kan være h... vondt så for de med begynnende BHB bruker vi å anbefale opplegget ovenfor da mange sliter med å massere seg selv, men alt det ovennevnte er ting de greier på egen hånd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå