Naits Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Heisann. Har nylig kjøpt meg dSLR, Canon EOS 450D med kitlinse 18-55. Ønsker svært gjerne tilbakemeldinger på komposisjon og teknikk osv. Dette er av mine aller første bilder med dSLR, så jeg er spent på tilbakemeldingene. Bildene ble tatt i RAW, og konvertert ifra Lightroom til .jpg og deretter resized i Photoshop til en mer human størrelse. Ser forøvrig at bildene ser annerledes ut når jeg har publisert de på nett, enn de er på PC-en min. Fargene er mer blasse... Vet ikke helt hvorfor, noen som har en forklaring på dette? Endret 10. juni 2008 av Naits Lenke til kommentar
Sertito Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg er ingen god kritiker men syns iallefall første var ganske konge bilde De to andre syns jeg det var litt rart motiv som jeg ikke klarte å bestemme hva skulle fortelle den evt. seer. Men alt i alt ganske bra En ren teori angående fargen kan være at det skal bli redigert sånn at 16-32bits OS også skal kunne se dem Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Grunnen til at fargene er blasse er sikkert fordi du har de i galt fargerom. Sannsynligvis jobber du i Adobe RGB i LR / PS etc, men på web må du bruke sRGB for at de fleste browsere skal kunne se rett farge =) Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Kan de ha noe med hvilket fargerom som er brukt? På nett bør en visst bruke sRGB eller Adobe RGB - jeg husker ikke hvilket - for at fargene skal se like ut for alle. Endret 10. juni 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) likte godt nummer 2 og 3 jeg, på nummer to tror jeg jeg ville hatt litt mindre dybdeskarphet, gidder ikke sjekke exif, men det går vel kansje ikke ann med det kitobjektivet ditt? 3 var litt mer kjedelig motiv, men liker det likevel, der tror jeg jeg ville hatt MER dybdeskarphet, for å få fram stien bedre, den er en ganske fin diagonal, men blir ødelagt av at den er så ute av fokus som den er Endret 10. juni 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Carny Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 I motsettning likte jeg bedre det første bilde, men at utsnittet var litt feil. Jeg tok meg friheten til å redigere det litt. Crop + curves + s/h adjustment layer (blendmode hard light) + high pass (blendmode soft light) Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg er ingen stor fan av blomster/insektsbilder, men det er jo en smakssak - veldig mange her på forumet liker det godt. Jeg liker derimot godt det andre bildet, her er du inne på noe. Interessant struktur på treet, liker godt linjene som går utover i bildet. Tjæren (?) og metallringen er også interessante. Et mulig triks kan være å bruke smalere DOF, dvs lengre brennvidde og / eller større blender. Men det funker uansett godt som det er i mine øyne:-) Lenke til kommentar
Naits Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Heisann. Takk for alle gode tilbakemeldinger! Fikk fiksa fargene nå. Lightroom eksporterte til ProPhoto RGB, men nå er det satt til sRGB. Synes selv det ble mye bedre nå! Endret 10. juni 2008 av Naits Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå