Gå til innhold

Bildekritikk/komposisjon av mine første bilder

Naits

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nylig kjøpt meg dSLR, Canon EOS 450D med kitlinse 18-55.

Ønsker svært gjerne tilbakemeldinger på komposisjon og teknikk osv.

Dette er av mine aller første bilder med dSLR, så jeg er spent på tilbakemeldingene.

Bildene ble tatt i RAW, og konvertert ifra Lightroom til .jpg og deretter resized i Photoshop til en mer human størrelse.

Ser forøvrig at bildene ser annerledes ut når jeg har publisert de på nett, enn de er på PC-en min. Fargene er mer blasse... Vet ikke helt hvorfor, noen som har en forklaring på dette?

IMG_0610.jpg

IMG_0632.jpg

IMG_0615.jpg

Endret av Naits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen god kritiker men syns iallefall første var ganske konge bilde ;) De to andre syns jeg det var litt rart motiv som jeg ikke klarte å bestemme hva skulle fortelle den evt. seer. Men alt i alt ganske bra :) En ren teori angående fargen kan være at det skal bli redigert sånn at 16-32bits OS også skal kunne se dem ;)

Lenke til kommentar

likte godt nummer 2 og 3 jeg, på nummer to tror jeg jeg ville hatt litt mindre dybdeskarphet, gidder ikke sjekke exif, men det går vel kansje ikke ann med det kitobjektivet ditt?

3 var litt mer kjedelig motiv, men liker det likevel, der tror jeg jeg ville hatt MER dybdeskarphet, for å få fram stien bedre, den er en ganske fin diagonal, men blir ødelagt av at den er så ute av fokus som den er

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Jeg er ingen stor fan av blomster/insektsbilder, men det er jo en smakssak - veldig mange her på forumet liker det godt. Jeg liker derimot godt det andre bildet, her er du inne på noe. Interessant struktur på treet, liker godt linjene som går utover i bildet. Tjæren (?) og metallringen er også interessante. Et mulig triks kan være å bruke smalere DOF, dvs lengre brennvidde og / eller større blender. Men det funker uansett godt som det er i mine øyne:-)

Lenke til kommentar

Heisann.

Takk for alle gode tilbakemeldinger!

Fikk fiksa fargene nå.

Lightroom eksporterte til ProPhoto RGB, men nå er det satt til sRGB.

Synes selv det ble mye bedre nå!

IMG_0610-2.jpg

IMG_0631-2.jpg

IMG_0615-2.jpg

Endret av Naits
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...