Madele Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hei:) Jeg har nettopp begynt å lære meg selv å spille på et tangent-instrument (keyboard). Nå lurer jeg på hvordan du egentlig spiller akkodene her: 1. Når du spiller en sang, feks Unfaitful- Rihanna, så spiller de noge mellom akkordene - hvilke av tangentene spiller de da på? 2. På akkorder jeg finner på nettet, står det noen tall på, og at de er "tilleggstoner/endrede toner"- hva betyr dette? Hva er de godt for, hvordan og hvorfor spiller vi dem? (I vilke sammenhenger?) Takker for svar Lenke til kommentar
Speik Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Det finnes flere varianter av en akkord. La oss ta for oss en simpel treklang C-akkord: C (C E og G) C-moll / Cm / C-minor (her flytter du midterste tone ett halvtrinn ned: C D# og G) C-dim (her flytter man de to øverste tonene et halvtrinn ned: C D# og F#) C-major / C-maj / C-aug (her flytter man øverste tone et halvtrinn opp: C E og G#) Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Akkorder med tall på, er firklanger eller femklanger, alt ettersom hvilket tall det står... Treklang = 3 toner, friklang = 4 toner osv. F.eks: Csus4: C-F-G (akkord uten 3. trinn, med 4. trinn i steden for. 4. trinnet leder til 3. trinn. Ofte kan du se akkordene gå slik: Csus4-C-F, eller F/C-Csus4-C7-F) C6: C-E-G-A (legger til 6. trinn) C7: C-E-G-Bb (Altså 7 betyr en liten septim oppå treklangen) Cmaj7: C-E-G-H (major 7, altså en stor 7'er) C9: C-E-G-Bb-D (altså med 7, og det 9. trinnet (som i og for seg tilsvarer 2. trinn)) C11: C-E-Bb-D-F (7, 9 og 11. trinn (4.trinn) spilles ofte uten 5.trinn) C13: C-E-Bb-D-A (7,9 og 13. trinn (6.trinn). 11 og 5 sløyfes som regel. Speik: Dim er en firklang. Cdim = C-Eb-Gb-Bbb(A). Tre små terser blir notert Cm(b5) Poenget med disse akkordene er så mangt.. Mer spennende harmonikk osv. Hovedformålet med 7'er-akkordene er å lede til en ny akkord. Prøv f.eks å spill A7-D, C7-F, G7-C. Da vil du høre at 7'er akkordene leder til neste akkord. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Dette med dim akkord misforstås veldig ofte... på engelsk snakkes det fint om diminished triads. Det er nok likevel vanlig praksis, som ferrari påpeker, og tolke "dim" som en firklang. Altså en forminsket treklang tillagt forminsket septim. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Ja det er sant. Men i vanlig notasjon så menes det vel en firklang når det står dim, og dimished triads noters f.eks Am(b5) Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Ja det er sant. Men i vanlig notasjon så menes det vel en firklang når det står dim, og dimished triads noters f.eks Am(b5) Kan egentlig ikke huske og ha sett Am(b5) IRL... Vi er definitivt ikke uenige, jeg tror bare at det opereres med andre normer i praksis. En Adim og Am(b5) vil ha samme funksjon, og gessen vil ikke utgjøre klanglig stor forskjell, derfor tror jeg man like gjerne skriver Adim. Derimot, ligger det en G i f.eks melodien ville saken vært helt anderledes, men da kan man likegreit skrive Am7b5 på besifringen og på den måten impletere akkordens subdominantiske funksjon. Endret 19. juni 2008 av Urmaker Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Ja, det er vel sant det du sier der. Men jeg mener nå bestemt at jeg har sett Am(b5) notert.. En slik akkord vil vel funke som en dominant, hvis ikke jeg tenker helt feil. Am(b5) - Bb funker vel på samme måte som F7-Bb siden Am(b5) "er en F7" uten F... Men er jo riktig som du sier, at i G-moll, så vil jo en Am7(b5) ha en subdominantisk effekt, da dette er en Ss7 (om du har hatt satslære ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå