Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Hei, jeg er ute etter et lydkort som i all hovedsak skal brukes til musikknyting, så spillfunksjoner som EAX og slikt er ikke nødvendig. Burde være godt støttet i linux/vista og XP. Skal tilkobles forsterker analogt, så det må enten ha phono-utganger eller jack-utganger. Pris er ikke så sinnsykt farlig, men har en smertegrense på ca. 1500,- Har fra før sett meg ut dette kortet, men lurer på om noen har alternativer som passer mitt bruk. Har også vurdert Onkyo Wavio SE-200PCI, dette er drøyt 700,- dyrere, men til gjengjeld har en en god del flere utganger, en får også utgang til hodetelefoner, noe som kan være kjekt når en har med pcen på tur, og ikke har med forsterkeren. Viktigste kriteriet er at stereolyden er GOD, og at det har analoge utganger, siden forsterkeren den skal parres med ikke har digitale innganger. Endret 10. juni 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
radiated Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Du får ikke high-end til 1500kr, men både Onkyo og f.eks ESI Juli@ vil gi deg god lyd i stereo for omtrent 1500kr. Neste trinn på kvalitetsstigen er en ekstern DAC (f.eks RME ADI2), eller Lynx. (se procom.no), men da snakker vi om lag 6000kr. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Meg bekjent er Lynx ikke lydkort som i hovedsak er beregnet til lytting, men lydkort beregnet til studiobruk, opptak og miksing. Vi snakker altså her om et helt annet marked. Prisforskjellen er derfor ikke nødvendigvis en følge av kvalitet, men av muligheter og hvilket bruk kortet er rettet mot. Lenke til kommentar
Tengs Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hei, jeg er ute etter et lydkort som i all hovedsak skal brukes til musikknyting, så spillfunksjoner som EAX og slikt er ikke nødvendig. Burde være godt støttet i linux/vista og XP. Skal tilkobles forsterker analogt, så det må enten ha phono-utganger eller jack-utganger. Pris er ikke så sinnsykt farlig, men har en smertegrense på ca. 1500,- Jeg har selv tenkt på en slik løsning, har faktisk ikke lest noe om disse Onkyo kortene før nå, de kunne se brukbare ut altså! Eneste minuset var at med et kjappt overblikk så kunne jeg ikke se stor støtte i Linux? (Ingen drivere) Tenkte bare jeg skulle komme med et forslag, slik som jeg har tenkt å gjennomføre dette. Kjøp en DAC og bruk sammen med maskinen. Da eliminerer du muligheten med flere problemer relatert til pc. Jeg har blitt fortalt at PC-er kan være litt vanskelige for mange forsterkere, da det er et problem med jording og slikt. (dette kan for all del også skje med andre komponenter, som cd spiller ol). Med en DAC slipper du dette, om du bruker optisk kabel er det ingen kontakt mellom de to enhetene.. Man slipper også at høytalere må lide, fordi man kanskje skrur av maskinen før resten av anlegget, noe som gir "støy". Det var i alle fall mine tanker om det. Mvh Tengs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå