Rune-B Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Har 20-30 liter ferdig blandet bensin stående som er ca 2 år gammel(fra 2006 sesongen). Dette står på bensinkanner uten lufting. Kan jeg bruke denne på påhengeren eller er det bare å få levert på miljøstasjon? Lenke til kommentar
citronen Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Det er det bare å bruke. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Du sier : ferdig blandet bensin Vil det si som i.. med 2% olje? Så gammel bensin ville ikke jeg fylt på relativt "større" og relativt "ny" motor. Evt hadde tatt en miks, med 1/4 gammel og 3/4 ny fersk bensin. Bensin er jo ferskvare, og under lagring så... ja var det senking av oktan eller var økning.. husker ikke i farten. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 To-takts påhenger? Kjør på du; speller ingen rolle. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Motoren det gjelder en en 2 takts Tohatsu 25 hk 2005 mod. Er 2-taktsolje bemsinen er blandet med. Bør kanskje gå for en "fifty-fifty" balanding av ny og gammel bensin/olje Lenke til kommentar
bBax1 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 har alltid hørt jeg at man ikke skal ha gammel bensin på motoren. Så hadde hvertfall blanda den ut kraftig eller bare brukt den til opptenning av bål Lenke til kommentar
kake_fredrik Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 går helt fint ann og bruke om kannen er helt fylt opp så det ikk ehar kommet kondens. Oktan tallet synker ikke uten ytre påvirkninger. så om den har vært lagret tørt og alt det der funker den fint Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 går helt fint ann og bruke om kannen er helt fylt opp så det ikk ehar kommet kondens. Oktan tallet synker ikke uten ytre påvirkninger. så om den har vært lagret tørt og alt det der funker den fint Oljeblandet bensin er ferskvare, allerede etter få måneders lagring begynner oljen å skille seg fra bensinen og mister derfor mesteparten av smøreevnen. (fikk denne prosessen grundig forklart av Castrol Norge da jeg skjærte en nesten ny Mercury 140 hk pga lagret bensin) Jeg ble i alle fall anbefalt å bruke blandet bensin i små posjoner på en firetakter hvis den hadde vært lagret i mer enn 3 måneder. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Og nå er det snakk om 2-takt og ikke 4-takt. Jeg tror du kan bruke den, men ikke skyt meg hvis det går gale Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Og nå er det snakk om 2-takt og ikke 4-takt. Jeg tror du kan bruke den, men ikke skyt meg hvis det går gale Jeg snakker om totaktere som trenger olje i bensinen for smøring, det var derfowr jeg ble anbefalt å bruke bensinen på en firetakter i stedet, de trenger ingen olje i bensinen for smøring. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Glem 2 eller 4 takt nå vbjornevik. ps, jeg skyter ikke Det er selve bensin og lagring det er snakk om. Men om i blandet 2-takt olje, som Skummel_Fyr sier: allerede etter få måneders lagring begynner oljen å skille seg fra bensinen og Ulempen med bensin som er cracked er at de molekylene som dannes har en eller flere frie koblinger og har lett for å binde seg til andre molekyler og dermed danne andre stoffer. Den crackete bensinen er altså reaktiv og vil forandre seg over tid. Dette gjør at vanlig handelsbensin ikke er lagringsbestandig og ødelegges ved lagring. Handelsbensin er altså ”ferskvare” og bør brukes opp i løpet av kort tid. http://www.keddel.no/Racingsider/BENSIN.htm Endret 12. juni 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Takk for mange innspill til mitt spm, virker som det er litt delte meninger, så båt-motor skal få slippe unna denne gamle bensina. Men for å vri spm over til noe annet, hvordan er det evt å fylle denne olje blandede bensina på bilen???? Lenke til kommentar
bBax1 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 det tror jeg ikke går da olja har egent tank på bilen og bilen tar ren bensin. Det er bare noe jeg vi tro. Virker ikke som en god idee hvertfall Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Takk for mange innspill til mitt spm, virker som det er litt delte meninger, så båt-motor skal få slippe unna denne gamle bensina. Men for å vri spm over til noe annet, hvordan er det evt å fylle denne olje blandede bensina på bilen???? Evt hadde tatt en miks, med 1/4 gammel og 3/4 ny fersk bensin. Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 det tror jeg ikke går da olja har egent tank på bilen og bilen tar ren bensin. Det er bare noe jeg vi tro. Virker ikke som en god idee hvertfall Hvis du har noe interesse over motor burde du for din egen skyld lære deg hvordan ting virkelig fungerer. ------------------------------------------------------------------- Hvor mange liter bensin er det? Jeg personlig ville ikke gjort det, da du ikke har allverdens å tape hvis du dropper den bensina! ( regner med at det ikke er mange literene) Men hvis du skal bruke den er det nok lurt å blande inn ny olje for og så blande den bensina 50\50 med ny bensin. Lenke til kommentar
bBax1 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 det tror jeg ikke går da olja har egent tank på bilen og bilen tar ren bensin. Det er bare noe jeg vi tro. Virker ikke som en god idee hvertfall Hvis du har noe interesse over motor burde du for din egen skyld lære deg hvordan ting virkelig fungerer. ------------------------------------------------------------------- Hvor mange liter bensin er det? Jeg personlig ville ikke gjort det, da du ikke har allverdens å tape hvis du dropper den bensina! ( regner med at det ikke er mange literene) Men hvis du skal bruke den er det nok lurt å blande inn ny olje for og så blande den bensina 50\50 med ny bensin. nå har jeg aldri sagt at jeg har peiling på motorer, men sier det jeg tror og det jeg selv pleier å gjøre. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 det tror jeg ikke går da olja har egent tank på bilen og bilen tar ren bensin. Det er bare noe jeg vi tro. Virker ikke som en god idee hvertfall Hvis du har noe interesse over motor burde du for din egen skyld lære deg hvordan ting virkelig fungerer. ------------------------------------------------------------------- Hvor mange liter bensin er det? Jeg personlig ville ikke gjort det, da du ikke har allverdens å tape hvis du dropper den bensina! ( regner med at det ikke er mange literene) Men hvis du skal bruke den er det nok lurt å blande inn ny olje for og så blande den bensina 50\50 med ny bensin. Er bare en 20-30 liter. Det å få brukt den er egentlig ikke så farlig, men å kvitte seg med slikt på ærlig vis er vel ikke bare bare, uten å levere de i godkjente beholdere. Og kannene vil jeg helst beholde Lenke til kommentar
siggii Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Gi det bort til et gammelt ektepar med snekke... Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Bruk det på gressklipper, hvis du har det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå