Gå til innhold

Jehovas vitne: planlagt eller tilfeldighet?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har forsket litt på jehovas vitne ettersom alle de som kommer på døren kun sier det positive. Og jeg har funnet ut at x-antall barn for livene sine ødelagt pga denn livs troen. Jeg bare lurer er det tilfeldighet at dere tar alle feiringer (alle barns store gleder) fra dem, at dere tvangs kristner dem, eller at dere anser dem som døde hvis dem omsider melder seg ut i en alder på 18 (noe som er tidligste mulighet for å slutte). Og alle trussel brevene bl.a. er de også rein tilfeldighet? OG at dere også prøver å gjøre andre liv værre?? Jeg bare lurer, når skal dere innse at dere skal respektere andres meninger? Personlig har jeg aldri hatt noe imot religion men denne religionen gjorde som at ingen fra jehovas vitne burde komme på min dør og prate hyggelig til meg iallefall.

Vær så snill si at dette ikke er sant, for isåfall... Shame om you!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha, du har forsket litt på jehovas vitner. Ser snarere ut for meg at du bare hater dem. Hvordan får barnene ødelagt livet sitt av denne troen? Jeg har en kompis som er ateist, sammen med søsknene og faren, mens moren er en utøvende jehovas vitne. Moren er grei, og har aldri verken forsøkt å forkynne til oss vennene hans eller i det hele tatt snakket om Jesus og oppstandelsen av universet o.l. Trusselbreven du nevner sier du verken sted, dato, til hvem og fra hvem og i hvilken anledning (en eller annen)har fått dem. Veldig mye nyttig informasjon du kommer med. Hvis du ikke liker dem, er det bare å lukke igjen døren når de snakker, så kommer de nok ikke der mange flere ganger.

Så, hva er det egentlig som skal diskuteres her? Hvis du vil diskutere dine personlige møter med dem, er det greit om du kommer med mer utfyllende informasjon...

Lenke til kommentar

Sertito: I Jehovas vitnet som i alle andre religioner finnes det ekstremister og mer liberale medlemmer. Folk flest som er jehovas vitner er ikke slik du beskriver, selv om det såklart er en del av dem.

Det at de ikke feirer jul, bursdag, osv er da en ren kulturell ting. Mange ting i andre religoner som er værre og andre religoner har ofte andre helligdager, skikker osv. Ikke noe spesielt.

Det eneste jeg virkelig har imot jehovas vitner er når de nekter barnet sitt blodoverføring. Det er etter min mening forkastelig og burde vært strengt ulovlig. Folk skal få lov til å være religiøse alt de vil, men de burde ikke ha lov til å sette andres liv i fare eller skade andre mennesker pga religion.

Lenke til kommentar

Det han mener at de ikke har lov til å stemme med valg som stortings valg eller lignende. Det er fordi (tror jeg) jehovas vitner ikke skal vere politisk aktive ettersom de tror ikke på annet styre enn det jehova har. Omtrent noe i den duren:)

Lenke til kommentar

Mange fine svar der. Men noen sa det fins værre religioner.. ja men der er også kulturen anerledes. F.eks. muslimer ser bare ndre muslimer i hjemmlandet og kan gjøre som alle andre. Jehovas vite barn kan ikke dette. De er i en kultur med andre religioner og folk som ikke tror. Dette gjør det kan hende vanskelig for dem. Og det er meldt flere nå en noen gang av 18-åringer som melder seg ut. Og jeg har vært vitne til ei punker som valgte denne lifs stilen fordi hun ikke ville ha noe med dette og gjøre. Og hun har ikke lenger kontakt med familien pga dette. OG hva er det med at dere skal feire når alle andre har dødd?? Dette finner jeg rent idiotisk at når de visst nok lever og vi visst nok er døde.. da skal de feire!!!!! Mange ting jeg finner usaklig i denne religionen. Virker som en gal person som ville ha makt og derfor skapte jehovas vitne!!! Se på den syvende himmel. Det er de i ett nøtteskall.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ønsker denne tråden i mine innlegg.

Jehovas vitner har aldri skadet meg, så derfor er de så gjerne velkomne til å besøke meg! Det skilles ikke på hvem som kan få igang en god samtale i mitt hjem.

Til dere andre: Hvor mange "gode" samtaler har man i løpet av en dag, eller en uke, eller et år, eller et liv? Skal man beskytte seg mot alle uønskede så mister man samtidig muligheten for masse nyttig informasjon. Så jeg spanderer heller en kopp kaffe på de som er så dumme at de virkelig ønsker å "hjelpe" meg, enn å avvise dem fordi noen andre mener at det er "fornuftig".

Jeg har forøvrig ikke så meget tro på "fornuft".

:)

Lenke til kommentar

barnerettighetene forteller oss at man har anledning til å fritt melde seg ut og inn av trossamfunn uten samtykke fra foresatte når man er 15 år ja.

Når det gjelder religiøse som tvinger religionen sin på ungene sine så er det forkastelig. Men det er ikke noe spesielt for denne religionen og derfor ikke så veldig relevant.

Lenke til kommentar

Jeg er 13. Hele familien min untatt meg er Jehovas vitner. Jeg får lov til og bestemem hva jeg vil tro på selv og jeg kan gjøre det de fleste andre barn på 13 får. Alle barna på møtene våre er kjempe fornøyde og glade. Det er som og gå i kirken. Vi planlegger ikke og hjernevaske folk osv..!

Lenke til kommentar
Jeg er 13. Hele familien min untatt meg er Jehovas vitner. Jeg får lov til og bestemem hva jeg vil tro på selv og jeg kan gjøre det de fleste andre barn på 13 får. Alle barna på møtene våre er kjempe fornøyde og glade. Det er som og gå i kirken. Vi planlegger ikke og hjernevaske folk osv..!

Hvorfor er ikke du med i Jehovas vitner lengere? Og hvorfor er du med på møter hvis ikke du er medlem?

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke du med i Jehovas vitner lengere? Og hvorfor er du med på møter hvis ikke du er medlem?

Forde jeg syntes det høres usansynelig ut at en gud har laget oss. Holder meg til vitenskap.

Jeg har jo godt på noen hundre møter før da vettu :)

Lenke til kommentar

Forde jeg syntes det høres usansynelig ut at en gud har laget oss. Holder meg til vitenskap.

Jeg har jo godt på noen hundre møter før da vettu :)

I disse tider er 13 år en vanlig alder man finner ut at guder og slikt er like usannsynelig som påskeharen, tannfeen, troll og nisser. Enda jeg hadde en ikke-religiøs oppvekst ble jeg selvsagt inspirert av kristendommen på skolen og kirka i barneskolen. Det var mye mer offentlig gudedyrking på min tid enn idag, så hvis jeg attpåtil hadde vokst opp med hyperreligiøse foreldre, kan jeg tenke meg at det å gå fra den religionen jeg hadde blitt föret med siden jeg lå i krybba, hadde blitt veldig vansklig.

Ettersom religion aldri har vært sentralt i mitt liv er det mye vanskligere for meg å forstå hvordan de religiøse tenker og hvordan man kan bare tviholde på de religiøse tekstene mens man ignorerer historien og fakta.

Du skal selvsagt ha cred for å være så ung og ta dine egene valg enda det går stridt imot hva foreldrene dine tror på. :thumbup:

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...