Gjest Slettet-ZyWaQ24q Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Jeg må krype til korset og innse at jeg ikke makter å løse dette på egenhånd. Jeg beklager på forhånd kryssreferanser og eventuelle merkverdigheter i posten ettersom mye har vært prøvd både samtidig og hver for seg. Siden jeg anskaffet et Asus 8800 GTX skjermkort har det ikke vært annet enn problemer i hytt og pine. Forhandleren mener bestemt det er software-relatert, mens jeg mener det kan være en kombinasjon av hardware og software. Se nederst i posten for systemdetaljer. Symptom 1: I det siste har det vært en del BSOD'er med referanse til "reference_by_pointer" feil. Jeg har for øvrig aldri opplevd så mange BSOD'er tidligere som i det siste. Symptom 2: Skjermbildet fryses, mens musepekeren fortsatt er aktiv. Skjermbildet fryses helt om man trykker Ctrl+Alt+Del. Noen ganger vekkes det til live igjen ved WIN+Tab etter man har ventet en god stund. Symptom 3: Problemer med å starte maskinen. Fra kald oppstart starter den fint, men ved omstart kan man ende opp med å trykke på "Restart"-knappen i et kvarter før skjermen livner til. Dette kan også være hovedkortet som tuller - her er jeg ikke sikker. Symptom 4: Jeg kan ikke jobbe i et 3D program og spille av video samtidig. Det tar da ikke lang tid før skjermbildet fryser. Symptom 5: Jeg var svært mye plaget med feilmeldingen "Skjermdriveren har sluttet å svare og har blitt gjennopprettet". Denne ville dukke opp et par ganger til systemet låste seg fullstendig og gikk i sort skjerm. Se løsning 2. Symptom 6: Å bruke DualView oppsett med to skjermer fryser skjermen eller gir feilmelding etter en stund. Fører til hyppigere problemer enn med én enkelt skjerm. Skjermfrysene blir blir ikke loggført i systemets hendelsesliste og er derfor svært vanskelige å feilsøke. Dette er hva jeg har gjort for å prøve å løse problemet på egenhånd: Løsning 1: Avinstallere og reinstallere drivere. Jeg startet i utgangspunktet med versjon 171 da jeg installerte grafikkortet. Etter mange problemer gikk jeg tilbake til versjon 169 som jeg fikk inntrykk av var mer stabil kombinert med bruk av RivaTuner og kraftig underklokking av kortet (fra 576Mhz til rundt 460Mhz). I det siste har jeg kjørt versjon 175 som gav en kraftig ytelsesforbedring, samtidig som kortet har vært klokket til 520Mhz (se løsning 2 for hvorfor jeg klokket det opp igjen). Jeg har nå gått tilbake til 169 uten å underklokke kortet for å se om stabiliteten blir bedre enn den var med 175. Jeg avinstallerer alltid driverene først i datamaskinbehandling før alle spor fjernes av Driver Sweeper. Løsning 2: Registerendringer. I henhold til artikkelen her: http://www.microsoft.com/whdc/device/displ...dm_timeout.mspx, som mange har referert til på diverse fora, har jeg lagt inn følgende registernøkler for systemet: TdrDdiDelay DWORD 0x00000010 (16) TdrDebugMode DWORD 0x00000001 (1) TdrDelay DWORD 0x00000006 (6) TdrLevel DWORD 0x00000003 (3) På mange måter fungerte dette. Jeg får ikke lenger feilmeldingen "Skjermdriveren har sluttet å svare(...)", og kan bruke datamaskinen i lengre perioder enn før uten store problemer. Jeg kan imidlertid fortsatt ikke bruke 3D programmer og videoprogrammer samtidig, bruke to skjermer og skjermbildet fryser fortsatt til tider. BSOD har også opptrått langt hyppigere enn før. Det er altså mye større sjans for å måtte ta en hard omstart av systemet med denne fiksen. Løsning 3: Slå av Aero-grensesnittet. Dette har ikke hatt noen effekt på problemene listet over. Løsning 4: Koble fra enheter i systemet som ikke er absolutt nødvendige. Jeg har gått fra 4 harddisker og DVD-rom til 2 harddisker. Dette hjalp litt, ettersom feilmeldingene ikke dukket opp like hyppig som før. PSU er altså en faktor her. Løsning 5: Koble om internt i maskinen. For ikke lenge siden gikk jeg over alle kabler ut fra strømforsyningen og sørget for at skjermkort og harddisker hadde egne kabler. Løsning 6: Kontrollere RAM i maskinen. Ingen feil funnet. Løsning 7: Underklokke kortet og øke hastigheten på skjermkortvifte. Hjelper på, men underklokking ser jeg på som en elendig løsning (beholder ikke et produkt som ikke leverer). Jeg kan spille spill uten videre problemer (med unntak: GRID ligger fortsatt i systemet etter avslutning. Lukking av prosessen fremprovoserer BSOD med "reference_by_pointer" melding). Dette er en arbeidsmaskin brukt for profesjonelle oppgaver og programmer. Det er derfor viktig at jeg finner en løsning på problemene snarest. I første omgang tenker jeg å anskaffe en kraftigere strømforsyning, men siden det kan være både software og hardwarerelatert ville jeg høre her også. Systemspesifikasjoner: Asus GeForce 8800GTX 768MB 2 x Intel Xeon E5345 8GB RAM MSI Speedster 5000X hovedkort 10k 150GB Western Digital Raptor Disk 7,5K 500GB Western Digital Disk 800W Thermaltake Modulær PSU 30" Dell skjerm Windows Vista x64 SP1 med alle oppdateringer. Diverse USB-tilkoblinger. Still gjerne spørsmål om noe skulle være uklart. Ole Edits: Leifer og løsning 7. Endret 10. juni 2008 av Slettet-ZyWaQ24q Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ser du har ett skikkelig server type hovedkort, er ingen spesialist her men har du foret den med en nyere BIOS oppdatering? https://prisguiden.no/product.php?productId=52931 Om du også har problemer ute under boot så er det som oftest hardware feil, for da har den enda ikke lastet driverne! Enten har du ett defekt 8800 kort ellers så er det hovedkortet ditt som krangler. Trodde først det var strømforsyningen din, men jeg mener det burde holde for ditt system, men jeg er ikke kjent med server oppsett av PC-er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ser du har ett skikkelig server type hovedkort, er ingen spesialist her men har du foret den med en nyere BIOS oppdatering?https://prisguiden.no/product.php?productId=52931 Om du også har problemer ute under boot så er det som oftest hardware feil, for da har den enda ikke lastet driverne! Enten har du ett defekt 8800 kort ellers så er det hovedkortet ditt som krangler. Trodde først det var strømforsyningen din, men jeg mener det burde holde for ditt system, men jeg er ikke kjent med server oppsett av PC-er. Jeg har vurdert å oppdatere BIOS, men prosessen krever en diskettstasjon - noe jeg ikke har. I READ ME-filen for oppdateringen står det også: WARNING!!!!! Do not FLASH WHEN YOUR SYSTEM IS RUNNING FINE!!!! Do not FLASH WHEN YOUR SYSTEM IS RUNNING STABLE!!!! Do not FLASH IF YOU DON'T KNOW WHAT YOU ARE DOING!!!! Ettersom problemene først oppstod ved installasjon av skjermkort har jeg vært tilbakeholden med å gjennomføre oppdateringen (er snakk om én oppdatering, og ingen informasjon rundt hva den retter/gjør). Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Jeg kan ikke si med stor sikkerhet at det er BIOS som er synderen men jeg vet den har vært årsak til en del problemer med skjermkort av andre merker. Personlig flasher jeg BIOS til vanlig om det er noe nytt eller det er noe jeg ville ha fikset. Sist flashet jeg for å få bort ett minne bug ved overklokking og litt bedre 45nm støtte på dette ABIT hovedkortet. Avhengig av om hovedkortet støtter det, så kan det gå å boote fra USB minnepenn. Ergo trenger du ikke diskett for å gjøre jobben, er en guide på det i en lignende tråd på hovedkort forumet om du bestemmer deg for å prøve å flashe det hele. Beklager at jeg ikke vet mer eller kan hjelpe deg noe særlig mer angående dette her, hadde vært interesant å se hvordan 3D ytelsen på ett slikt server kort er for morros skyld i spill og lignende (Ikke at de er bygd for det, men det er jo ingen som har prøvd etter som jeg har sett og da blir man jo nysgjerrig ) EDIT: Fant guiden her til deg: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=233789 posteren lastet den opp i .DOC format. Endret 10. juni 2008 av 007CD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå