Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spor av tro


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kom da opp i KRL til muntlig eksamen, og fikk oppgave der jeg skal forklare hvordan kirken funker som en rød tråd i livet til mange mennesker. Har nå samlet endel stoff, men trenger for all del mer, og lurte på om noen hadde gjort lignende før, eller har tips til ting jeg burde ha med osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en tåpelig problemstilling. Kan man virkelig ikke komme på bedre enn dette i religionsfaget?

 

Cirka 30-8070% av nordmenn er agnostikere eller ateister. Den jevne nordmann, sies det, besøker kirken tre ganger i løpet av sitt liv; to av gangene blir han båret inn og ut. Norge er ikke et land med en kristen befolkning. Norge er et agnostisk land med statskirke. Kirken er der av gammel vane, intet mer. Der har du den røde tråden din. Skulle likt å ha meg en prat med de som kommer på disse eksamensoppgavene.

 

Kjetil! Skjerp dere. :p

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
For en tåpelig problemstilling. Kan man virkelig ikke komme på bedre enn dette i religionsfaget?

 

Cirka 30-80% av nordmenn er agnostikere eller ateister. Den jevne nordmann, sies det, besøker kirken tre ganger i løpet av sitt liv; to av gangene blir han båret inn og ut. Norge er ikke et land med en kristen befolkning. Norge er et agnostisk land med statskirke. Kirken er der av gammel vane, intet mer. Der har du den røde tråden din. Skulle likt å ha meg en prat med de som kommer på disse eksamensoppgavene.

 

Kjetil! Skjerp dere. :p

 

Latterlig påstander du kommer med der. det er sikkert 30-80% ateister- i ditt forskrudde hode! og forresten: foretok du en spørreundersøkelse blandt gotervennene dine :p?

Lenke til kommentar

Har hørt det er rundt 0-100% kristne i dette landet. Er ikke helt sikker, men. :D

 

On topic så er det mer enn nok informasjon om temaet, og det henviser jo nesten direkte til alle tradisjonene som dåp, konfirmasjon, bryllup, gravferd, jul. Nevn også noe om hvordan noen velger å ikke følge "normene" i Norge om å gifte seg utenom kirkene, osv.

 

Er ikke sikker, men kanskje det hørtes litt logisk ut? :p

Endret av Knofle
Lenke til kommentar

Source: Zuckerman, Phil. "Atheism: Contemporary Rates and Patterns", chapter in The Cambridge Companion to Atheism, ed. by Michael Martin, Cambridge University Press: Cambridge, UK (2005).

 

Amazon: The Cambridge Companion to Atheism

Google: The Cambridge Companion to Atheism

Google Books: The Cambridge Companion to Atheism (kun en del av boken, mangler dessverre den relevante delen)

 

Sitat fra kapittelet i boken som statistikken er hentet fra:

 

Assessing rates of belief or disbelief among large populations is extremely difficult. Determining what percentage of a given society believes in God – or doesn’t -- is fraught with methodological difficulties, most importantly: 1) low response rates, 2) non-random samples, 3) adverse political or cultural climates, and 4) problematic cross-cultural terminology. A brief discussion of each is warranted before presenting an accumulation of statistics concerning rates and patterns of atheism worldwide.

 

[...]

 

According to Inglehart et al (2004), 31% of those in Norway do not believe in God. According to Bondeson (2003), 54% of Norwegians said that they did not believe in “a personal God.” According to Greeley (2003), 41% of Norwegians do not believe in God, although only 10% self-identify as “atheist.” According to Gustafsson and Pettersson (2002), 72% of Norwegians do not believe in a “personal God.” According to Froese (2001), 45% of Norwegians are either atheist or agnostic."

Tatt herfra.

 

Tallene er altså et samleresultat av flere uavhengige undersøkelser med ulike resultater (derav formatet x-y%). Slike undersøkelser er tydeligvis svært vanskelige, noe jeg forstår godt, da jeg vil tro de fleste egentlig ikke er kjent med alle de ulike begrepene: (a)teisme, deisme, (a)gnostisisme, panteisme, naturalisme m.v. Det er én av flere trolige årsaker. Jeg tipper mange undersøkelser enkelt og greit spør om man tror på Gud, hvor «Gud» kan bety så mangt.

 

Based on a careful assessment of the most recent survey data available, we find that somewhere between 500,000,000 and 750,000,000 humans currently do not believe in God. Such figures render any suggestion that theism is innate or neurologically based untenable… High levels of organic atheism are strongly correlated with high levels of societal health, such as low homicide rates, low poverty rates, low infant mortality rates, and low illiteracy rates, as well as high levels of educational attainment, per capita income, and gender equality. Most nations characterized by high degrees of individual and societal security have the highest rates of organic atheism, and conversely, nations characterized by low degrees of individual and societal security have the lowest rates of organic atheism.
Of course, it is essential to clearly state that I am in no way arguing that high levels of organic atheism cause societal health or that low levels of organic atheism cause societal ills such as poverty or illiteracy. If anything, the opposite argument should be made: societal health causes widespread atheism, and societal insecurity causes widespread belief in God, as discussed by Norris and Inglehart (2004) above.

Begge tatt herfra som igjen refererer til den samme boken, samt en artikkel på edge.org WHY THE GODS ARE NOT WINNING by Gregory Paul & Phil Zuckerman.

Lenke til kommentar
Jeg synes det var skuffende lite. Ser ut som det skal ta noen flere generasjoner før prosentandelen ligger oppe på 80-90%.

Ikke nødvendigvis. Det kan skje mye på denne fronten i løpet av en generasjon, spesielt nå med Internett-generasjonen.

Edit: Sitat.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...