Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en Fungerer ikke Skikkelig!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat fått ny Pc:

- Asus P5K.

- HD 3870X2.

- Intel E6750.

- Kingston Pc6400 800 Mhz 4-4-4-12.

- Big Typhoon VX (?) og Orginalkjøler.

Skal først nevne at kabinettet ikke har kommet i hus enda, så kjører per dags dato uten det :roll: Skal også nevne at jeg ikke har innstallert OS, og jeg kjører uten Optisk drev.

Når jeg starter PC-en kommer jeg inn i Bios, på dette tidspunktet tror jeg det er mulig å taste på tastaturet i Biosen (og det skjer noe, men på dette tidspunktet er det ikke "tillatt" å taste, altså har ingen valgmuligheter) men etter 4-5 sekunder kommer det opp endel feilmeldinger, "CPU-Fan Error" og "System halted", på dette tidspunktet så er det absolutt ikke mulig å taste på noen knapper, ikke "Delete" og alle disse F-knappene (F8 osv). Så systemet står stille på samme sted, uten at jeg har mulighet for å gjøre noe, uten å restarte.

Når jeg restarter (Dvs jeg Jumper systemet :ermm: ), så er det igjen det samme problemet.

PC-en virker helt normal, og starter opp normalt, men det er helt til jeg får disse meldingene.

Har blitt fortalt at Biosen misforstår Cpu-kjøleren, Dvs. Biosen tror den ikke er tilkoblet.

Jeg har den koblet til (har prøvd i en vanlig 3-pins kontakt, og 4 pins-kontakt, sistnevnte står det CPU-Fan over, da dette sikker er kontakten til CPU-kjøleren), men kjøleren min (big Typhoon), er kun på 3-pinner.

Som sagt, så har jeg ingen mulighet, ihvertfall de tastene jeg har prøvd, å komme inn i Biose'n.

Alle vifter går rundt, systemet virker helt normalt, men får opp disse feilmeldingene og der stopper det.

Hva er Problemet? Hva kan Gjøres?

Hjelp!

Endret av Loffen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wild guess : CPU vifta sviver for treigt for biosen og dermed tror den at den mister turtall og feiler... Har ikke en liten 60x eller 40x vifte du kan koble til og heller kjøre cpu vifta på case-fan / psu-fan e.l? ( de små viftene kjører som oftest på en 3000 - 5000 omdreininger mens 120 viftene kan havne under 1000 )

Har hatt problem med dette selv, men fikk kjøpt nok tid til å deaktivere fan-control og temp control i bios.. Dette var dog med ett MSI kort..

Anelse hva temperaturen på CPU er etter oppstart?

edit: regner med du kjører med original 120x vifte på kjøleren?

Endret av Star
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar!

Har prøvd både Orginalkjøler og bi Typhoon VX (sistnevnte ikke orginal som du sikkert vet ;) ).

VX-utgaven har manuell styring på CPU-kjøleren, altså jeg kan stille den opp på det høyeste nivået (og da bråker den), da er den på 2000 rpm.

Tror ikke det er det heller, og har heller ingen liten vifte som bråker. Men jeg kan alltids prøve å se hva jeg kan skaffe å prøve. :)

Da har jeg kontaktet en jeg kjenner å satser på at han kommer med TRUE, håper den holder ;)

Endret av Loffen1
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt fra hverandre komponentene og montert CPU m/pasta og vifte på nytt og startet kun med CPU, ram og GPU :)

Hvis du har prøvd med original vifta og i tillegg kan stille opp 120 vifta på typhoon løsningen, er det neppe turtallet som er klikkings.. :(

Lenke til kommentar
Jeg ville tatt fra hverandre komponentene og montert CPU m/pasta og vifte på nytt og startet kun med CPU, ram og GPU :)

Hvis du har prøvd med original vifta og i tillegg kan stille opp 120 vifta på typhoon løsningen, er det neppe turtallet som er klikkings.. :(

Øhh, har vell gjort dette et par ganger. ;)

Lenke til kommentar
Sjekk at viften er koblet til riktig sted på hovedkortet (Ofte merket med CPU-FAN e.l.).

Har beskrevet det, og den er tilkoblet den, lurt å lese ;)

Mange skriver at de har sjekket og koblet sånn og sånn - men etter kontrollspørsmål viser det seg at de har koblet anderledes. Dermed behov for dobbeltsjekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...