deviant Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Jeg er nå i den heldige situasjon at jeg kan velge meg et 40D som bursdagsgave fra min kjære, eller kanskje noe glass i samme prisklasse. Fra før har jeg en 400D som jeg egentlig er godt fornøyd med. Batterigrepet gjør kameraet godt å holde, og bildene blir bra. Samtidig kunne jeg godt hatt ting som større buffer, LiveView til vanskelige vinkler og tilgang til de vanligste funksjonene med litt mindre menyknoting. Raskere burst er vel heller ikke å forakte. På den annen side kunne jeg godt tenkt meg en super-vidvinkel, det laveste jeg har i sortimentet i dag er 17mm. Tokina 12-24 er en sak jeg har tenkt på en stund. Hva synes dere? Er oppgraderingen fra 400D til 40D verdt 7 flak, eller burde jeg heller putte pengene på optikk mens vi venter på 50D? edit> Bedre tittel Endret 13. juni 2008 av deviant Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 I og med at du har batterigrepet, så ville jeg anbefalt godt glass. En annen vidvinkelzoom som du bør vurdere, er Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5. Tom Lenke til kommentar
deviant Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 I og med at du har batterigrepet, så ville jeg anbefalt godt glass. En annen vidvinkelzoom som du bør vurdere, er Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5. Tom Tror jeg går for 40D, den føltes nice. Kom til at tommelhjulet og LCD displayet er tilnærmet uvurderlig. Så blir det kanskje råd med en vidvinkel etter å ha solgt 400D'en Jeg synes egentlig Tokina ATX Pro 12-24 virker som et bedre kjøp enn EF-S 10-22. Objektivet later til å være av meget god build, med en bedre pris og fast lysstyrke. Ser også ut til at den har fått god kritikk over hele linja. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) LCD displayet på toppen ER utrolig viktig. Trodde ikke det selv, men etter at jeg fikk kamerahus med ekstra LCD display (på toppen av kameraet) på så bruker jeg aldri skjermen bak på kameraet til noenting annet enn og previewe bilder jeg har tatt innimellom. Ang. ultravidvinkel så er dette også noe jeg selv vurderer. Da hovedsakelig EF-S 10-22 (evt. Sigma 10-20, men prisforskjellen i USA er ikke så stor. Tokina's 12-24 er litt for lite bred synes jeg. 2mm er stor forskjell på et ultravidvinkel objektiv. Endret 12. juni 2008 av bidz Lenke til kommentar
deviant Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 40D er nå bare 7 dager unna I mellomtiden har jeg sett litt nærmere på vidvinkel-alternativene. Tokina har et nytt 11-16mm f/2.8 som muligens er enda skarpere enn 12-24mm f/4.0. Prisen skal være omtrent det samme, og den skal være lokalt tilgjengelig i løpet av kort tid. Har også testet Tamron sin 11-18mm men den virker ikke å være like god som de andre. Oppløsningen var litt svak allerede fra midten, og ble verre utover. En del CA som var vanskelig å få kontroll på. Sigma 10-20mm virker noe bedre og er i samme prisklasse som Tamron 11-18mm. Dermed gjenstår det å få testet Canon EF-S 10-22mm og Tokina 11-16mm f/2.8 - er veldig spent på den siste. OT: Tamron 70-200 f/2.8 høres også veldig spennende ut. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Da ble det 40D og EF-S 10-22, siden ingen vet helt når Tokina 11-16 blir tilgjengelig. Takk så mye for hjelpen! Endret 16. juni 2008 av deviant Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 hehe rart med åssen det fort blir både og når man må vurdere hva man skal velge av fotoutstyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå