Gå til innhold

Butikk kastet ugyldig reklamasjonsvare


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et lite problem.. Den 19/3-08 leverte jeg inn et par Adidas Predator fotballsko på intersport for å prøve å få gjennom en reklamasjon (hull i skoen). Dette fikk jeg ikke, da de mente skoene ikke var tatt godt nok vare på med pussing osv. Greit nok. For en uke siden dro jeg tilbake til butikken for å hente skoene, men det viste seg da at de ikke fant de igjen.. Hvorfor hentet jeg de ikke før spør du sikkert, men jeg bor ca en times kjøretur fra butikken + ferge, så er der ikke så altfor ofte.. Jeg ba da den ansatte om å sjekke opp dette, og å lete etter skoene, og ringe meg tilbake samme dag. Idag, tirsdag 10/6-08 ringte jeg oppigjen og fikk beskjed om at skoene var kastet siden jeg ikke kom å hentet de. Jeg får beskjed om at dette er vanlig prosedyre med reklamasjonsvarer som ikke blir hentet inne 2-3 måneder. Jeg synest dette var rart, og mente de i det minste burde tatt en telefon for å gi beskjed om dette. Ingen hjelp å få.

 

Etter denne samtalen ringte jeg forbrukerkontoret og luftet problemet. Her fikk jeg beskjed om at butikken ikke har rett til å kaste min eiendel uten at de sier ifra, uansett hvor lenge det går før jeg henter den. Senere får jeg en sms fra butikken (uten å ha ringt de opp etter samtalen med forbrukerkontoret) der de sier at de har funnet et brukt fotballskopar til samme pris (1800 kr) som er reparert som jeg kan få. Jeg ringer da oppigjen og sier at et brukt skopar er helt uaktuelt, og da sier den ansatte at det står i lovene til intersport at de har rett til å kaste reklamasjonsvarer som ikke blir hentet. Stikk i strid med hva forbrukerrådet sa. Jeg refererte til samtalen med forbrukerrådet og ba han ringe meg oppigjen i morgen med en løsning på problemet.

 

Spørsmålet blir da, hvem har rett? Har jeg rett på nye sko, evt tilgodelapp? Hva som helst, men trenger svar kjapt da jeg blir oppringt muligens senere idag eller senest imorgen.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror de norske lovene gjelder mer enn intersport sine. Men jeg kan ikke så mye om dette her.

 

kommer vel ann på hva som ble informert ved reklamasjon. Flere butikker skriver at uavhentede varer blir kastet etter x måneder. Hvis kunde ikke har blitt informert om dette og dette kan bevises har butikken et problem

Lenke til kommentar

Fra handverkerloven;

§ 1. Denne lova gjeld for alle som har til næring å setja i stand, pussa opp eller gjera anna arbeid på ting som andre eig.

 

§ 2. Når nokon som går inn under § 1 sit med tingen og ikkje har fått vederlaget endå det er meir enn 3 månader siden arbeidet vart gjort, kravet dagfalle og oppmoding om å løysa ut tingen gjeve, kan han selja tingen og taka sitt av salssummen. Er det openberrt at tingen ikkje har salsverde, treng han då ikkje taka vare på tingen lenger.

 

Spørsmålet blir da; Kan Intersport gå inn under §1? Eller er det et verksted som har har sett på skoene dine?

 

Fikk du beskjed av selger (eller bruksanvisning til skoene) om at du måtte pusse skoene dine for å forhindre at du mistet garanti- og reklamasjonsrett?

Lenke til kommentar

Vanlig praksis på det som skal gjøres før produkt kan selges eller kastes, er at kunde skal ha skriftlig beskjed om det (rekomandert brev) eller gi klarsignal til å selge/kaste direkte til servicestedet.

 

Jeg er litt usikker på hva loven i praksis dekker på akkurat dette, men jeg mener iallefall en vare bør hentes etter rimelig tid. Uansett bør kunde få en beskjed om at dette vil skje etter en gitt frist. Jeg ville krevd erstatning fra butikk, og er det brukte paret i bra stand, er det ikke nødvendigvis noen dårlig deal, siden dine egne var ubrukelig etter som jeg forstår.

Lenke til kommentar
Fra handverkerloven;
§ 1. Denne lova gjeld for alle som har til næring å setja i stand, pussa opp eller gjera anna arbeid på ting som andre eig.

 

§ 2. Når nokon som går inn under § 1 sit med tingen og ikkje har fått vederlaget endå det er meir enn 3 månader siden arbeidet vart gjort, kravet dagfalle og oppmoding om å løysa ut tingen gjeve, kan han selja tingen og taka sitt av salssummen. Er det openberrt at tingen ikkje har salsverde, treng han då ikkje taka vare på tingen lenger.

 

Spørsmålet blir da; Kan Intersport gå inn under §1? Eller er det et verksted som har har sett på skoene dine?

 

Fikk du beskjed av selger (eller bruksanvisning til skoene) om at du måtte pusse skoene dine for å forhindre at du mistet garanti- og reklamasjonsrett?

 

 

Sjekka når jeg leverte inn skoene, og det var 19 mars. Altså, ikke over 3 måneder siden.. Da gjelder vel ikke denne loven? Og jeg har med andre ord rett på å få erstatning?

 

Vanlig praksis på det som skal gjøres før produkt kan selges eller kastes, er at kunde skal ha skriftlig beskjed om det (rekomandert brev) eller gi klarsignal til å selge/kaste direkte til servicestedet.

 

Jeg er litt usikker på hva loven i praksis dekker på akkurat dette, men jeg mener iallefall en vare bør hentes etter rimelig tid. Uansett bør kunde få en beskjed om at dette vil skje etter en gitt frist. Jeg ville krevd erstatning fra butikk, og er det brukte paret i bra stand, er det ikke nødvendigvis noen dårlig deal, siden dine egne var ubrukelig etter som jeg forstår.

 

 

Jeg er også enig i at varen kunne ha blitt hentet tidligere, men bor et stykke fra butikken og studerer på et annet sted. Skoene var heller ikke ubrukelige, men tenkte jeg kunne prøve å få reklamasjon før året var gått etter jeg kjøpte de. Jeg var klar for å bruke skoene en sesong til dersom jeg ikke fikk godkjent reklamasjon. Synes uansett det er underlig å ikke ringe å gi en advarsel om at skoene blir kastet om x antall dager dersom de ikke blir hentet..

Lenke til kommentar
Jeg tror de norske lovene gjelder mer enn intersport sine. Men jeg kan ikke så mye om dette her.

 

kommer vel ann på hva som ble informert ved reklamasjon. Flere butikker skriver at uavhentede varer blir kastet etter x måneder. Hvis kunde ikke har blitt informert om dette og dette kan bevises har butikken et problem

 

 

Jeg ble ikke informert om at skoene ble kastet dersom de ikke ble hentet inne så og så lang tid.. Dette står kanskje på en eller annen hjemmeside til intersport, men dårlig å ikke informere direkte til meg uansett vel?

Lenke til kommentar
Jeg tror de norske lovene gjelder mer enn intersport sine. Men jeg kan ikke så mye om dette her.

 

kommer vel ann på hva som ble informert ved reklamasjon. Flere butikker skriver at uavhentede varer blir kastet etter x måneder. Hvis kunde ikke har blitt informert om dette og dette kan bevises har butikken et problem

 

 

Jeg ble ikke informert om at skoene ble kastet dersom de ikke ble hentet inne så og så lang tid.. Dette står kanskje på en eller annen hjemmeside til intersport, men dårlig å ikke informere direkte til meg uansett vel?

 

Fikk du ingen kvitering eller lignende på at du hadde levert inn skoene til reklamasjon? Du ble ikke informert om dette muntlig? Det sto ikke noe skilt i butikken der du leverte inn dette?

Lenke til kommentar

Fikk du ingen kvitering eller lignende på at du hadde levert inn skoene til reklamasjon? Du ble ikke informert om dette muntlig? Det sto ikke noe skilt i butikken der du leverte inn dette?

 

 

Jeg fikk min kopi av reklamasjonslappen der det stod hva som feilet skoene, når de ble levert inn og hvem som tok seg av de, så fikk jeg beskjed om å vente på svar. Denne kvitteringen er alt jeg har, men her står det absolutt ingenting om at skoene blir kastet dersom de ikke blir hentet innen så og så lang tid. Jeg fikk senere telefon om at reklamasjonen ikke var godkjent og at jeg kunne hente de, men ikke noe mer ang. at de ble kastet osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...