Gå til innhold

Gamle P4 prosessorer god kvalitet eller bare flaks?

OndGud

Anbefalte innlegg

Har en P4 2.4 socket 478 som er over 4 år(hvis ikke 5) gammal. Er disse gamle traverne kjent for å være seige eller er det bare min som har nekta å gi opp?

Lurer fordi for første gang siden jeg fikk maskinen jeg har nå(minst 4 år) så bestemte jeg meg for å ta av cpu kjølern og drepe hybelkaninene. Det var så mye møkk mellom vifta og kjøleribba at det umulig kan ha vært særlig effektiv kjøling. Jeg vet jo fælt liten om detta men det var et skikkelig "WTF moment" kan man si.

Eller var maskinen pent dekket i et tynt lag med støv, hadde jeg vært brannman hadde jeg konfiskert den på flekken. Tror de fleste av dere hadde spydd :whistle:

Blir nok å kjøpe med ting og tang for å holde buret reint når den nye maskin skal bestilles ja. Mins å ha lest om trykkluft på boks en par steder, funker sikkert bedre enn lungene mine, ble jo helt grå i trynet.

Gjør egentlig bare narr av megselv her men ble nyskjerrig om gamle prosessorer er litt som gamle biler, de går og går uten mange krav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle prosessorer/datautstyr generelt er laget for å vare mye lenger enn folk bruker det. Tror eg har lest at Intel forventer en levetid på 20 år en gang. Siden de fleste bytter ut utstyret etter maks 4 år så er det ikkje noe problem, for å si det på den måten :whistle:

Lenke til kommentar

Hadde en P4 3,2 GHZ socket 775, den tålte alt. Gikk varm og pcen slo seg av gang på gang, og i bios leste jeg av temeratur på 120 grader celcius flere ganger. Tok av selve vifa på cpu-kjøleren og rensa helt. Pcen var like god som ny :) Så P4 tåler MYE de altså!

Lenke til kommentar

Det er veldig sjeldent at halvledere dør av tidens tann så lenge de kjører innenfor rimelige grenser. En Pentium III har gått omtrent 24/7 her de siste to årene, og kommer nok til å gjøre det de neste 5-6 årene også (hvis ikke en av de kraftigere maskinene tar over som server). Jeg har kun hatt én halvlederbrikke som har dødd, og det var diskkontroller-delen i sørsiden på et SiS-brikkesett. Halvledere dør stort sett av overklokking, varme eller overspenning (lynnedslag).

Harddisker, vifter og andre ting med bevegelige deler har derimot en tendens til å bli slitt etter hvert. Jeg har enda ikke mistet en disk pga. slitasje, selv om én av de er fra 90-tallet, men jeg ser at mange andre opplever at de dør etter ca. 5 år. Tre av mine disker er 5 år i år, så vi får se hvor dette bærer av sted.

Lenke til kommentar

Har en 6 år gammel P4 2.4GHz som fortsatt lever.

Har en 7.5 år gammel Pentium III 700 klokket til 933 MHz som har gått konstant (med noen små intervaller avslått) siden jeg bygde maskinen, tjener nå som filserver. Spenningen opp fra 1.65V til 1.75. Har aldri feilet en eneste gang. Hovedkortet (Asus CUSL2) lever også i beste velgående.

Lenke til kommentar

Har ofte sett over 20 år gamle maskiner som virker fint - det er som regel hovedkort - og da kondesatorer spesielt som tar kvelden først, når det er sagt har jeg en Athlon 1400mhz fra 2001 som maler 24/7 og har gjort det i årevis på et MSI K7T Pro kort, kondensatorene blir mer og mer høygravide for hver dag som går nå, så den er nok klar for for pensjon ;-)

Lenke til kommentar
Nå er Pentium4 kjent for å tåle mye varme også da. :)

De prosessorene dør ikke av seg selv nei.

dette gjelder forsåvidt mange andre komponenter også.. jeg har 3 PC-er som er fra 3-6 år gamle.. av disse er det 2 som ikke funker.. jeg er rimelig sikker på at det er hovedkortet(!) som ikke funker..

btw: Pentium i samtlige :p

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Ja, min gamle Amiga 1200 lever på femtende året, den fungerer også fortsatt stabilt. Sist jeg kikket på hovedkortet, mener jeg å ha sett at det meste av kondensatorer som satt på var solid-state, og noen få vanlige eletrolytter. Får ta en kikk igjen og se hvordan det står til inni der.

Lenke til kommentar
Nå er Pentium4 kjent for å tåle mye varme også da. :)

De prosessorene dør ikke av seg selv nei.

Min Pentium 4 2,4GHz døde, jeg gikk ett år uten egen PC :cry:.

Ja, min gamle Amiga 1200 lever på femtende året, den fungerer også fortsatt stabilt. Sist jeg kikket på hovedkortet, mener jeg å ha sett at det meste av kondensatorer som satt på var solid-state, og noen få vanlige eletrolytter. Får ta en kikk igjen og se hvordan det står til inni der.
Hvordan skal en egentlig se om kondensatorer er solid-state- eller elektrolytt-baserte? Endret av haalo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...